У зв’язку з підвищенням цін і тарифів на газ та електроенергію у минулому році Урядом суттєво спрощений порядок призначення житлових субсидій населенню.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2015 року №106 «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій» були внесені зміни до порядку їх надання.
Призначення субсидії тепер відбуватиметься на підставі лише двох документів – заяви та декларації (скасовується необхідність надання довідок про доходи, у тому числі й для працюючих осіб). При цьому запроваджуються спрощені форми заяви та декларації про доходи і витрати осіб для звернення за субсидією. Скасовуються також всі обмеження щодо майнового стану осіб, які звертаються за призначенням субсидій, а саме:
– наявність у власності двох житлових приміщень;
– наявність у власності двох автомобілів;
– наявність у складі домогосподарства осіб працездатного віку, які не працюють, не навчаються і не перебувають на обліку як безробітні;
– здача в найм житлового приміщення;
– здійснення покупки товарів, робіт та послуг (у тому числі оплата медичних послуг та навчання) на суму понад 10 прожиткових мінімумів.
Субсидії надаються тепер на 12 місяців, а не на опалювальний період як раніше. Також впроваджується автоматичний принцип надання субсидії на новий період (скасовується необхідність повторного звернення до органу соціального захисту населення для призначення субсидії на новий період у разі відсутності змін).
Заявник та особи, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, дають згоду на обробку персональних даних про сім’ю, доходи, витрати, що необхідні для призначення житлової субсидії.
У разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та витрати зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, може бути відмовлено в призначенні субсидії або припинено її надання. Тоді заявнику потрібно буде повернути надміру перераховану (виплачену) суму субсидії у подвійному розмірі.
Всім, хто отримував субсидію протягом опалювального періоду 2014/2015 років, субсидія на наступний період призначається на підставі раніше поданих документів, без необхідності повторного звернення до управління праці та соціального захисту населення, без подання нової заяви та декларації.
Відповідно до завдання Кабінету Міністрів Урядовим контактним центром проводиться широкомасштабна роз’яснювальна кампанія щодо особливостей призначення субсидій, а саме: відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива тощо. У рамках цієї програми вже близько 430 тисячам заявників були надані консультації, роз’яснення та контактні дані територіальних органів соціального захисту. Найчастіше з цього приводу на урядову «гарячу лінію» зверталися жителі м. Київ, Харківської, Кіровоградської та Запорізької областей.
У зверненнях, надісланих на розгляд органам виконавчої влади, громадяни найбільше скаржилися на затягування з розглядом поданих документів для отримання субсидії та на відсутність повідомлень про її призначення, у кожному п’ятому зверненні вимагали виплатити кошти у готівковій формі згідно з призначеною субсидією для придбання твердого побутового палива і скрапленого газу, а також для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг організаціям – надавачам цих послуг. Окрім того, громадяни скаржилися на працівників територіальних органів соціального захисту, які невмотивовано відмовляли у призначенні житлової субсидії, вимагаючи надання додаткових документів, не передбачених встановленим порядком оформлення субсидії, чи з вимогою повторно надавати пакет документів для автоматичного продовження виплати раніше призначеної субсидії.
Так, пенсіонерка з м. Київ звернулася на урядову «гарячу лінію» з проханням пришвидшити процес призначення субсидії для оплати житлово-комунальних послуг, оскільки документи нею були подані ще у вересні 2015 року, але у її платіжних квитанціях за житлово-комунальні послуги це не було відображено. Невдовзі Дніпровською районною в місті Києві державною адміністрацією заявниці було повідомлено про призначення субсидії для оплати житлово-комунальних послуг від дати подачі її звернення до органу соціального захисту. Зворотним зв’язком із пенсіонеркою встановлено, що вона нарешті отримала субсидію для оплати житлово-комунальних послуг.
Жителька Чернігівської області зателефонувала на урядову «гарячу лінію» з проханням допомогти їй пришвидшити виплату коштів у готівковій формі згідно з призначеною у серпні 2015 року субсидією для придбання твердого побутового палива. За результатами розгляду звернення Сосницькою районною державною адміністрацією Чернігівської області жінку повідомлено, що згідно з актом обстеження матеріально-побутових умов сім’ї заявниці, їй призначена субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (електроенергії) за вказаний період та субсидію готівкою на разове придбання скрапленого газу та твердого палива. Заявниця під час зворотного зв’язку підтвердила позитивне вирішення її питання.
Учасник бойових дій в зоні проведення АТО з м. Запоріжжя поскаржився на урядову «гарячу лінію» щодо затягування розгляду документів для призначення житлової субсидії, які були надіслані до територіального органу соціального захисту ще у вересні 2015 року. За результатами розгляду звернення Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради громадянина повідомлено, що субсидію на житлово-комунальні послуги йому призначено. Зворотним зв’язком із заявником підтверджено про отримання ним житлової субсидії.
Тож працюючи у безперервному та цілодобовому режимі, урядова «гаряча лінія» дає можливість громадянам отримувати інформацію про спрощений порядок призначення житлових субсидій у будь-який час і незалежно від території перебування.
Загалом за період з 11 по 17 січня на урядову «гарячу лінію» надійшло 147 654 дзвінка, через Інтернет зареєстровано 1006 звернень. 0-800-507-309 – урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 – для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 – для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua