ТЕРИТОРІЯ ЗАКОНУ

Красти гроші з державної скарбниці навчилися навіть педагоги

 

Розподіл бюджетних мільярдів іноді стає спокусою для тих, хто причетний до сфери використання цих коштів чи державних закупівель. Правоохоронні органи регулярно виявляють нові філігранні схеми злочинної діяльності тих, хто повинен, навпаки, дбати про ефективне використання держбюджету.

«Органи прокуратури регулярно розслідують кримінальні провадження щодо розкрадання, привласнення, використання не за цільовим призначенням бюджетних коштів та майна, яке належить державі, — розповідає прокурор Київської області Михайло Витязь. — Суб’єкти таких злочинів не обмежуються лише однією категорією осіб.

Здебільшого ці порушення стаються внаслідок зловживання посадовим становищем керівниками підприємств, установ, організацій. Запобігти цим злочинам могли б державні контролюючі органи, проте ми часто виявляємо невиконання ними в повному обсязі своїх повноважень. В окремих випадках слідство доводить факти потурання злочинним діям з боку посадовців органів місцевого самоврядування, неналежного виконання ними покладених на них функцій».

 

«Мертві душі» вітчизняної освіти

За словами прокурора, захист інтересів держави від неправомірних посягань у бюджетній сфері, у тому числі під час закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, генеральний прокурор України Віктор Пшонка визначав у минулому та цьому роках одним із головних пріоритетів нагляду за додержанням та застосуванням законів. Тому повсякденну роботу органів прокуратури переорієнтовано з прицілом на виявлення фактів порушення вимог бюджетного законодавства, відшкодування заподіяних злочинами збитків та притягнення винних осіб до встановленої відповідальності.

Серед поширених зловживань — маніпулювання із зарплатами та надбавками, які отримують службові особи, що працюють у бюджетних установах. Торік органи прокуратури області викрили кілька фактів, коли такі гроші незаконно нараховувалися співробітникам спортивних шкіл, що тривалий час перебували за межами країни. «Службові особи Київського обласного ліцею-інтернату фізичної культури і спорту нараховували та в подальшому привласнили заробітну плату тренера-викладача з легкої атлетики за період з липня 2006 року по лютий 2011 року на загальну суму 212 тисяч гривень, хоч ця людина у вказаний період фактично перебувала на заробітках у Португалії, — пояснює Михайло Витязь. — При цьому жоден із тренерів, які разом з ним рахувалися в планах навчально-тренувальних груп, його обов’язки не виконував та години не відпрацьовував».

Як з’ясувалося під час досудового слідства, крім заробітної плати, тренеру, який приїжджав в Україну 1-2 рази на рік, нараховували кошти на оплату харчування учасників навчально-тренувальних зборів, на проїзд, а також премії, матеріальну допомогу на оздоровлення, «чорнобильські» компенсаційні виплати.

А ось отримував усі ці кошти ще один викладач ліцею, який раніше вже був судимий. Цього разу за свої дії він отримав 6 років і 6 місяців позбавлення волі з конфіскацією майна. На етапі досудового слідства в держбюджет було відшкодовано 161 тисячу гривень збитків, решту буде повернено в подальшому.

Ще один випадок зловживання службовим становищем та використання бюджетних коштів за власним бажанням виявила прокуратура Володарського району Київської області. Приводом до порушення кримінальної справи стали результати перевірки, яку проводили в порядку нагляду щодо додержання бюджетного законодавства, достовірності поданих бухгалтерських документів стосовно обліку робочого часу та нарахування і виплати заробітної плати Березнянським науково-виробничим комбінатом «ЗОШ I—II ступеня — дитячий садок». З’ясувалося, що заробітна плата нараховувалася чоловікові, який був зазначений у табелі як технічний працівник, хоч він фактично там не працював, а також перебував у цей час за кордоном. У цій справі триває судовий розгляд.

Дещо іншу схему маніпуляції бюджетними коштами виявили під час перевірки комплексної дитячо-юнацької спортивної школи міста Славутича. Зокрема виявилося, що директор цього закладу, який працював на цій посаді до жовтня 2011 року, незаконно нарахував собі та своїм підлеглим надбавки за вислугу років та премії, чим заподіяв шкоду державі на суму 55178, 71 гривні. На сьогодні завдані державі збитки відшкодовані у повному обсязі.

«Преміювання керівників та їх заступників, встановлення їм надбавок та доплат здійснюється за рішенням органу вищого рівня. Тобто він не мав права здійснювати такі нарахування на свій розсуд», — продовжує прокурор.

Ремонт, якого не було

За словами М. Витязя, досить поширеними також є випадки, коли чиновники перераховують бюджетні кошти комерційним структурам на оплату робіт, які фактично не виконуються. Так, переяслав-хмельницький міжрайонний прокурор порушив кримінальну справу за фактом зловживання службовим становищем особами відділу освіти Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, які діяли в інтересах комерційної структури. Вони внесли до актів прийому виконаних робіт свідомо неправдиві відомості про виконання робіт з будівництва блочної котельні та газопроводу в селі Дівички, яких фактично не виконували, внаслідок чого безпідставно перераховано комерційному підприємству кошти обласного бюджету на загальну суму 202,1 тисячі гривень. Під час досудового слідства збитки, завдані державі, були відшкодовані у повному обсязі.

«Зважаючи, що Київська область належить до аграрних регіонів держави, прокуратура області не залишається осторонь питання використання бюджетних коштів як субвенцій, дотацій, виконання державних цільових та бюджетних програм у сфері агропромислового розвитку, — зазначає М. Витязь. — Як засвідчили прокурорські перевірки, не завжди виділені з державного бюджету кошти в цій сфері одержувачі використовували за цільовим призначенням.

Як наслідок, найважливіші завдання й заходи, спрямовані на розвиток аграрного сектору, залишаються нерозв’язаними. Випадки такого незаконного використання коштів дотацій ми виявляли торік. Зокрема прокурор Білоцерківського району виявив кримінально карані діяння у вчинках службових осіб двох сільськогосподарських підприємств району, які з метою незаконного отримання з державного бюджету дотацій подали свідомо підроблені документи про відсутність податкової заборгованості, що сприяло отриманню бюджетних коштів на загальну суму понад 700 тисяч гривень. За вказаними фактами порушено кримінальні справи, які нині направлено до суду. Зусилля прокуратури зараз спрямовані на те, щоб збитки державі винні особи відшкодували».

Впровадження інституту проведення конкурсних торгів під час закупівель мало на меті усунути корупційні схеми, за якими доступ до отримання бюджетних коштів був лише в окремих підприємств, зекономити бюджетні кошти, створити конкурентне середовище на відповідних ринках та забезпечити прозорість бюджетних витрат. Водночас окремі посадовці часто діють у власних інтересах або в інтересах третіх осіб, що нівелює поставлену мету. Проведені прокуратурою Київщини в минулому та цьому роках перевірки засвідчили розповсюдженість таких порушень на стадіях здійснення закупівель та порушень розпорядниками державних коштів порядку організації та проведення процедури тендерів.

Є й випадки закупівель товарів, робіт та послуг за державні кошти без проведення тендерних процедур. Так, один із селищних голів Васильківського району, порушуючи вимоги Закону «Про здійснення державних закупівель», без проведення тендера із суб’єктом господарювання уклав договір про пайову участь у завершенні будівництва медичної амбулаторії за державні кошти вартістю 5 мільйонів гривень, які виділені за бюджетною програмою.

З огляду на те, що селищний голова безпідставно перерахував підряднику 2,3 мільйона гривень, васильківським міжрайонним прокурором внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань дані наглядової перевірки щодо зловживання владою або службовим становищем селищним головою за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України. Досудове розслідування триває. Прокуратура приділяє особливу увагу тому, щоб протягом цього процесу були відшкодовані збитки, завдані державі.

«Хотів би наголосити, що основне призначення прокурорського нагляду за додержанням бюджетного законодавства полягає у своєчасному виявленні та запобіганні порушенням гарантованих Конституцією прав на отримання соціальних компенсацій та послуг, належне виконання контрольних функцій відповідними державними органами, законність правових актів, своєчасне застосування заходів щодо притягнення винних осіб до відповідальності та відшкодування завданих збитків», — зазначив М. Витязь.

Тому, за його словами, лише злагоджені дії органів прокуратури, влади та контролюючих органів у бюджетній сфері сприятимуть ефективному управлінню фінансовими ресурсами.

МОВОЮ ЦИФР

За підсумками 2012 року органами прокуратури Київської області у бюджетній сфері порушено 13 кримінальних справ, розпочато 2 кримінальних провадження, внесено 171 подання, до відповідальності притягнуто 169 посадовців, у тому числі 13 спеціалістів контролюючих органів. За прокурорського втручання до бюджету відшкодовано приблизно 26 мільйонів гривень.