Що вищий ранг чиновника, то «бідніша» його декларація про доходи. До цього фінансового феномену українці вже майже звикли. Натомість у всьому світі спеціальні агентства й громадськість ретельно стежать за доходами і рівнем життя держслужбовців. І якщо виникають розбіжності між прибутками й рівнем життя чиновника, тоді його з сім’єю ретельно перевіряють і за потреби застосовують санкції.

Нині в Україні створюється Антикорупційне бюро, фахівці якого «ловитимуть» корупціонерів найвищого рангу. Також діятиме ще одна структура — Національне агентство з питань запобігання корупції, яке перевірятиме на відповідність декларації про доходи чиновників. Чим відрізняється діяльність цих органів?

Використали зарубіжний досвід

— Антикорупційне бюро — це фактично силова правоохоронна структура, яка займатиметься слідством і пошуком корупціонерів-високопосадовців, — наголошує член Громадського люстраційного комітету Карл Волох. — Агентство ж зосередиться на перевірці декларацій різних чиновників та членів їхніх сімей на відповідність тому, що вказано в цьому документі, й тому, як живе чиновник. Тобто це буде превентивний орган.

Щоправда, не всі розуміють необхідність створення двох антикорупційних органів — бюро й агентства. Та міжнародний досвід показує, що таке рішення виправдане. Адже створюючи агентство із запобігання корупції, в Україні орієнтувались на країни Балтики, Словенію, Молдову і Румунію.

— Розглядаючи діяльність антикорупційних органів країн — членів міжнародної інституції ГРЕКО (група держав з боротьби з корупцією), неодноразово констатували: якщо в одному органі поєднується превентивна й правоохоронна функції, зазвичай остання домінує, — роз’яснює директор департаменту антикорупційної політики Мін’юсту Роберт Сіверс. — Фактично на запобігання витрачають менші ресурси — і фінансові, й кадрові. Тобто всі «ганяються» за статистичними показниками і більше уваги приділяють саме каральним функціям, тобто ув’язненню чиновників. Але так не повинно бути. Звісно, розслідування — це дуже добре, але потрібно створювати такі умови, щоб не допускати скоєння цих злочинів. Хтось скаже, мовляв, у Румунії нещодавно заарештували голову такого агентства за корупцію. Але навіть у цьому разі не можна говорити про те, що агентство працює неефективно.

Цифри мають значення

В агентстві буде структурний підрозділ, фахівці якого зіставлятимуть рівень життя держслужбовця з цифрами, зазначеними у його декларації про доходи. Наприклад, якщо чиновник середньої ланки із зарплатою 3 тисячі гривень живе в розкішному приватному будинку з басейном, то в експертів з агентства виникнуть запитання до нього. Звертатимуть експерти увагу й на рівень життя родини чиновника. Наприклад, у деяких чиновників, які, згідно з декларацією, бідні як церковні миші, дуже заможні батьки. Вони мають тисячі на банківських рахунках, їх возить особистий водій на шикарному автомобілі, і це з пенсією кілька тисяч гривень. Такі розбіжності також планують з’ясовувати в агентстві.

Щоправда, постає запитання: звідки фахівці агентства дізнаватимуться, що державні службовці розкошують, отримуючи невисокі зарплати? Експерти відповідають, що тут допомагатиме зокрема активна громадськість.

— Вивчаючи досвід роботи аналогічного превентивного механізму в Молдові, ми теж цікавилися джерелами інформації про нечесних чиновників. Нам навели приклад: чиновник, у якого невисока зарплата, кілька разів на рік дозволяв собі відпочинок у країнах, куди переліт коштує стільки, скільки він заробляє за півроку, — зазначає Роберт Сіверс. — Цю інформацію нашим молдовським колегам повідомили небайдужі, які запідозрили, що сім’я живе надто розкішно. Експерти опитали цього чиновника та його дружину і з’ясували, що вони не можуть пояснити походження цих грошей. Так агентство матиме додатковий механізм для контролю за законністю походження статків чиновників.

Ще одне: чи не перетинатимуться повноваження агентства з діяльністю люстраційного комітету? Адже в межах майнової люстрації декларації про доходи також досліджують. Експерти наголошують, що майнова люстрація — разова акція, агенція ж відстежуватиме стиль життя чиновників постійно.

Сподіваємося, що завдяки таким крокам чиновники боятимуться брати хабарі, адже офіційно витрачати ці гроші вони не матимуть змоги.

ТОЧКА ЗОРУ

«Декларації чиновників звірятимуть з базами даних»

Павло ПЕТРЕНКО,
міністр юстиції України:

— Це не просто два органи, які додатково фінансуватимуть з бюджету. Бюро здійснюватиме виключно розслідування кримінальних справ проти корупціонерів найвищого рангу: міністрів, керівників центральних органів виконавчої влади, народних депутатів, керівників облдержадміністрацій. Агентство — превентивний орган, який повинен робити кілька основних справ: вести електронне декларування декларацій про доходи та стежити за стилем життя чиновників. Електронне декларування означає, що в систему автоматично потраплятиме інформація про доходи, а потім її автоматично порівнюватимуть із базами даних (податкові, майнові тощо). В Україні є проблема: держслужбовці здають декларації у паперовому вигляді, яких приблизно 200 тисяч, потім їх складають у кадровій службі, й про них, окрім документів міністра чи Прем’єр-міністра, ніхто не знає. Ми почали про них дізнаватись, коли стартувала люстрація. Тоді з’ясувалося дуже багато цікавого. А так не має бути. У країнах Східної Європи такий підхід був ефективним.