НАДЗВИЧАЙНА ПОДIЯ

Ситуацiя з простоями вантажiв в одеських портах загалом вирiвнюється, але експедитори бояться рецидивiв

Нині розмитнення вантажів в Одеському морському порту та порту Іллічівськ вийшло на нормальний робочий режим. "Там, де у нас немає фіксованих порушень митного законодавства, ми забезпечуємо оформлення в режимі внутрішнього прохідного транзиту", - запевнив заступник голови Державної митної служби України Сергій Сьомка, котрий приїхав до Одеси спеціально, аби розібратися із позаштатною ситуацією, що склалася у місцевих портах через значне уповільнення митних процедур. Численні затримки та простої, що спостерігалися у портах з 18 до 25 січня 2011-го, він пояснив тим, що саме у цей час тут проводила свою операцію Служба безпеки України - "виключно в рамках законодавства".

Експедиторів та перевізників такі пояснення явно не влаштовують. "СБУ пішла з портів 26 січня. Що робила митниця після 26-го?" - обурюється Олександр Захаров, член правління Спілки перевізників півдня України. Ніяких об'єктивних причин для того, аби не вийти на робочий режим відразу після відбуття перевіряючих, Олександр не бачить: "Коли б були затори, ми б усе зрозуміли". А так висновок перевізника дуже невтішний: "Все стояло в очікуванні хабарів". Блискавичне розслідування, під час якого Сергій Сьомка не виявив фактів корупції, викликає у Олександра величезні сумніви: "Нехай покажуть документи - яке він провів розслідування за одну ніч? Кого допитав із митників? Які пояснення отримав?"

Трішки раніше представники профспілок митних брокерів і перевізників, які працюють в Одеському та Іллічівському портах, передали голові Одеської облдержадміністрації Едуарду Матвійчуку спільне звернення. Як повідомляє УНІAН, там йдеться про те, що 26 січня начальники митних постів у портах, начальники вантажних відділів запросили до себе керівників транспортних і експедиторських підприємств, що працюють у портах, і проінформували їх, що з Києва, начебто, надійшла команда платити митникам неофіційно готівкою за кожен контейнер, що вивозиться. За прохідний транзит - 300 дол., за внутрішній транзит - 200 дол., за імпорт (розмитнення) - 500 дол. "Хто хоче працювати, той мусить платити", - лейтмотив розмови. Олександр Захаров підкреслює, що йдеться не просто про те, що якісь спритники захотіли нагріти руки на складнощах, зумовлених роботою СБУ: "Цю операцію робили цілеспрямовано. СБУ має право вимагати перевірку лише конкретного контейнера, що потрапив під підозру. Але вони сказали - ось дивіться все. І паралізували роботу порту".

"Кожен митник знає, - продовжує Олександр, - що доба простою контейнера в порту обходиться перевізнику до 500 доларів". Відтак розкрутити його на хабар - зовсім не важко. "Ми постійно працюємо в умовах великих і дрібних хабарів", - зізнається перевізник. Те, що зараз ця схема дала збій, він пояснює тільки жадібністю корупціонерів: "Ми не заробляємо стільки, скільки вони почали вимагати". Невеличка втіха є хіба в тому, що через обурення підприємців, загнаних, практично, в глухий кут, корупційний "наїзд" мети своєї не досягнув.

Нагадаємо, самі митники звинувачення в корупції однозначно відкидають. Сергій Сьомка запевняє, що вже найближчим часом СБУ повідомить, що "накопала" в одеських портах і переконає громадськість, що захід був того вартий: "Результати є, і вони досить цікаві та істотні".

Втішає він громадськість і тим, що, попри халепу з перевірками, навіть у невдалому січні порти показали зростання перевалки вантажів приблизно на 10-15% порівняно із січнем торішнім: "Якщо говоримо про середньодобовий показник, то відбулося зростання по прохідному і внутрішньому транзиту". Втім, це досягнення має характер "середньої по госпіталю температури". Перевізник і власник вантажу зацікавлені не тільки у високих обсягах перевалки, але й, головним чином, у ритмічній роботі портових служб. Відтак поточна ситуація може мати й подальші наслідки, пов'язані з руйнуванням традиційних вантажопотоків.

"Зараз я чекаю на офіційний лист від великого перевізника MAERSK, у якому нас оповістять, що фірма повертає на Констанцу (Румунія), - скаржиться Олександр Захаров. -Вантажі, приготовлені для Одеси, йдуть в інші порти, але не в Україну".

Особливу прикрість ситуації, що склалася, додає той факт, що зовсім недавно, після візиту до Одеси Прем'єр-міністра Миколи Азарова і його зустрічі з портовиками вдалося істотно, у кілька разів, зменшити час проходження митних процедур.

Тепер, схоже, знову доведеться починати з попередніх позицій, та ще й в атмосфері корупційних підозр.