Сьогодні поїздка на таксі в булочну не викличе підозр у пильних співгромадян, як це зафільмовано у відомій радянській кінокомедії. З тих пір спливло чимало часу. Змінився не лише менталітет людей, їхні вподобання, а й соціальний устрій та економічна ситуація. Кількість користувачів індивідуальним транспортом значно зросла, як і сама мережа автопарків, у розпорядженні яких найрізноманітніші марки авто: від скромних до вишуканих.
Конкуренція покращує якість послуги
Іншою стала й сама система виклику таксі. Дзвінок по телефону до диспетчера все частіше поступається замовленню через Інтернет. Існує безліч сайтів таксі онлайн, які пропонують послуги не лише в одному місті, а одразу в кількох і навіть за кордоном. Таким чином машину можна замовити у Харкові, Києві, Львові, Одесі й навіть столиці Білорусі Мінську. На свій смак замовник обирає не лише машину, а й водія, який перевезе і пасажирів, і вантаж, завчасно дізнається про мінімальну ціну кілометражу в місті й за його межами.
Оскільки надавачів послуг нині не бракує, між ними точиться жорстка конкуренція. Завойовують клієнтів різними способами. Звісно, передусім тарифами. Однак занадто низьких цін ніхто не пропонує, аби не прогоріти на ринку. Тож стараються приваблювати якістю послуг: вчасно виконують замовлення у будь-яку пору доби, перевозять пасажирів на нових справних машинах економ, комфорт, бізнес класу, в салонах яких тепло взимку і прохолодно влітку. Добирають кваліфікованих водіїв, які переймаються безпекою клієнтів, не порушують правил дорожнього руху, добре знають місто, є ввічливими і охайними. На деяких сайтах навіть розміщують підказки, як користуватися формою замовлення таксі онлайн, аби клієнт не перейшов до конкурента, якщо у нього щось не виходить при оформленні заявки. Правильно заповнивши спеціальну форму, можна завчасно дізнатися про точну суму, в яку обійдеться поїздка.
Словом, повний комфорт за ваші гроші.
Першими таксистами були древні римляни
Тож і не дивно, що такий вид транспорту, як таксі, був популярним ще у сиву давнину. Щоправда, тоді це були кінні екіпажі. Стародавні римляни, які перевозили клієнтів на замовлення, до колісної осі колісниці кріпили своєрідні «таксометри»-лічильники у вигляді подвійних кілець із зубцями, які мали отвори і шухлядки. Отвори цих кілець збігалися через кожний кілометр поїздки і тоді в нижню коробочку з верхньої, падав камінець. На зупинці камінці старанно рахували. Скільки камінців, стільки і проїханих кілометрів. Так древні римляни оплачували свій проїзд. Більш сучасніший винахід таксі припадає вже на XVII століття. Його собі приписують одразу дві країни — Англія і Франція. Британці кажуть, що саме у них 1639 року корпорація коучменів (кучерів, які жили в цій місцевості) отримала першу ліцензію на візництво.
Лише через три століття у 1907 році автовиробники тодішніх автомобілів, взялися за розробку моделей, які використовували як таксомотори.
Французи небезпідставно стверджують, що винахід їхній, як і сама назва «таксі», яка походить від французького слова taximіtre — «лічильник ціни». Платні кінні екіпажі з’явилися в місті Мо, де була відкрита візнича компанія, яка перевозила місцевих жителів. У 1896 році коней замінив бензиновий двигун.
Німці хоч і не претендують на першість, але саме їхній співвітчизник вчений Вільгельм Брюн у 1891 році винайшов перший таксометр.
Перші таксі з’явилися на вулицях Лондона 1907 року. Автомобілі обладнали таксометрами.Лондонці називали їх таксомоторами, а згодом таксі. Ця назва прижилася і до нині.
Однак випуск серійних автомобілів, які б виконували функції таксі, налагодили саме французи. Перші у світі таксі з’явилися під брендом компанії Рено (Renault).
Найкращим таксі в СРСР вважали українське
Росія просто скористалася чужим винаходом. У 1907 році в Москві курсувалиперші автомобільні візники. Однак революції і війни загальмували цей процес. Лише наприкінці 1924 року московська влада ухвалила рішення щодо створення радянського парку таксі. А вже в червні 1925-го перші 15 машин зарубіжного виробництва виїхали на вулиці столиці СРСР.За проїзд однієї вести (1, 067 кілометра) пасажир платив 50 копійок. З 1934 року в СРСР розпочався випуск легковиків, що вплинуло на збільшення таксомоторного парку по всій країні.
Таксі в Україні започаткували саме ці таксомотори. Згодом вони набули величезної популярності серед українців. Таксі в Україні було відоме на весь Радянський Союз, і його вважали найкращим.
У Києві у 80-ті роки ХХ століття послугами таксі найчастіше користувалися іноземні студенти із так званих братніх зарубіжних країн соціалістичного табору. У них була підвишена стипендія - 190 рублів. Такої платні не отримував кваліфікований радянський інженер, який працював на заводі. Його зарплата була на 30 рублів меншою. У «часи застою» за «троячку» можна було доїхати із Жулян на Дарницю. Проїзд дійсно коштував копійки.
До речі, ще один цікавий факт: водіїв таксі для всього СРСР готували саме в нас (у Києві, була перша і найкраща школа водіїв таксі).
Мирослав ДІДУХ
для «Урядового кур’єра»