Місцева влада
Голова Харківської обласної ради
Сергій ЧЕРНОВ
Наступне завдання адміністративної реформи, яка розпочалася в центрі і зачепила верхні ешелони, - оптимізація територіальної влади, налагодження паритетних відносин між місцевими структурами виконавчої вертикалі та органами місцевого самоврядування. Йдеться про децентралізацію повноважень, розподіл загальнодержавних фінансів між центром і територіями на цивілізованих європейських засадах, за яких кожен рівень має свої права, обов'язки та кошти для їхньої реалізації.
У цьому контексті важливим чинником є вдосконалення застарілого адміністративно-територіального устрою, завдання якого не гальмувати, а прискорювати розвиток всіх українських громад.
Окреслене вище - тема розмови нашого кореспондента з головою Харківської обласної ради, президентом Всеукраїнської асоціації обласних та районних рад Сергієм ЧЕРНОВИМ.
Реформа стукає в двері
- Сергію Івановичу, що нині найголовніше для вітчизняної муніципальної спільноти?
- Виробити гнучку й ефективну стратегію подальшого розвитку місцевого самоврядування. Всі вже наговорилися довкола цієї теми вдосталь, "ламали списи" понад 10 останніх років. А коли реформа, як мовиться, постукала в двері, виявилося, що узгодженого плану дій досі немає.
Точніше, в кожного є свій погляд на розв'язання тих чи тих проблем, а спільного бачення катма. Тож наша асоціація, яка об'єднує всі обласні і переважну частину районних рад, взяла на себе завдання розробити проект стратегії розвитку вітчизняного самоврядування. Право це нам делегували депутати наших рад, а через них - жителі обласних та районних громад.
Зазначу, що закон про асоціації органів місцевого самоврядування істотно врегулював відносини між корпоративними об'єднаннями рад і державою. А головне - закріпив наше право на погодження всіх законодавчих та нормативних документів, які зачіпають інтереси місцевого самоврядування. Це апробована європейська практика і вона запроваджена в Україні.
- Отже, реформа територіального управління не за горами?
- Справді, сьогодні всі ініціативи йдуть від Президента. На останньому на часі засіданні Ради регіонів, у якому брав участь і я, Віктор Янукович назвав 2011 рік часом якісних перетворень на регіональному рівні. Це вселяє надію, що кардинальні зміни охоплять не лише центр країни. Їх з нетерпінням чекають наші громадяни в кожній області, місті, селі.
Уряду доручено безвідкладно розробити концепцію майбутніх перетворень в організації регіональної влади.
Порадилися з науковцями
- У членів очолюваної вами асоціації є свої конкретні пропозиції?
- Їх ми обговорили 27 січня за "круглим столом" у Харкові. Зібрали практиків, науковців Національної юридичної академії, Харківського інституту державного управління НАДУ, представників місцевого самоврядування Харківської, Дніпропетровської, Донецької, Полтавської та Луганської областей.
За результатами дискусії створено робочу групу, якій доручено підготувати проект концепції майбутньої реформи і винести її на засідання правління Національного конгресу місцевих та регіональних влад. Окрім нашої, туди входять ще Асоціація міст та Всеукраїнська асоціація сільських і селищних рад.
Разом з нами над цим важливим для майбутнього країни стратегічним документом працюють урядовий Секретаріат, галузеве міністерство та відповідний комітет Верховної Ради.
- Сподіваємося, що це буде достатньо виважене колегіальне рішення.
- Ставимо перед собою амбітне завдання: почути і врахувати думку місцевих рад всіх регіонів країни. Затим проект концепції запропонувати до розгляду Раді регіонів при Президентові. Позитивний вердикт покладе початок реформи вітчизняного місцевого самоврядування.
На жаль, практика, коли такі закони, які зачіпають інтереси найширшого загалу держави (адже кожен з нас - безпосередньо є членом однієї з громад), пишуться кулуарно, вузькими фахівцями галузевих міністерств, себе не виправдовує. Як це було з пакетом законодавчих ініціатив, який повсюдно рекламували колишні очільники Мінрегіонбуду. Уряд розкритикував ці проекти і відправив на доопрацювання, оскільки вони виявилися дуже далекими від реалій життя. Час згаяли, результатів як кіт наплакав.
- Чи стане децентралізація влади визначальним лейтмотивом змін до чинних законів "Про місцеве самоврядування" та "Про місцеві державні адміністрації"?
- Це справді серцевина майбутньої реформи. Причім, за словами глави держави, багато що можна зробити навіть за чинної Конституції України. Він також підтвердив свій намір ініціювати децентралізаційні процеси в управлінні територіями держави.
Наша позиція: не треба виробляти кілька концепцій. Тоді буде легше дійти згоди. Адже вже всім зрозуміло, що розвивати Основний Закон нам заважає відсутність єдиного бачення майбутнього держави, зокрема і щодо регіонального та місцевого розвитку.
- Що, на вашу думку, головне в цих пошуках?
- Розуміння того, що реформи здійснюються не для влади, а заради людей. Мусимо законодавчо закріпити форми впливу громадян на владу. Затим чітко розмежувати повноваження між виконавчими структурами та органами місцевого самоврядування.
Потрібно раз і назавжди записати в законі: всі місцеві справи вирішуються не завдяки міжособистісним відносинам між очільниками виконавчої структури і місцевої ради, а виключно керуючись відповідною законодавчою нормою. Це унеможливить будь-які конфлікти. Причім така норма повинна бути зрозумілою не лише фахівцям, юристам, а й пересічним громадянам.
Не відкладати в довгу шухляду
- Коли ж слід приступати до реформування архаїчного адміністративно-територіального устрою? Не можна весь час відкладати цю складну проблему на потім. Адже вже створено й ефективно функціонують чимало структур міжрайонного значення - суди, податкові органи тощо.
- Розумію ваше занепокоєння. Однак поспішати без належної підготовки теж не варто. Всі ми дуже різні, як і годиться складовим великої держави. Кожен має свій історичний досвід, практику, ментальність і звичаї. Не можна відкидати ці речі.
Можливо, багато що із сьогоднішніх негараздів можна усунути шляхом удосконалення управління, запровадженням функціонального підходу до кадрів. Треба шукати те, що об'єднує людей. Найкраща агітація - це факти, які без зайвих слів доведуть: разом, об'єднавши зусилля і ресурси кількох населених пунктів, новостворена громада житиме краще, заможніше.
І все-таки розпочинати зміни треба з концепції реформи місцевого самоврядування. Підготовлений нами проект цього документа збираємося обговорити 18 лютого у Києві, де відбудеться чергове засідання президії Всеукраїнської асоціації обласних та районних рад. Після цього винесемо його на обговорення та затвердження Національного конгресу місцевих та регіональних влад.
ДОСЬЄ "УК"
Сергій ЧЕРНОВ. 49 років, народився в місті Красноград Харківської області. За фахом інженер-механік, кандидат наук з державного управління. У жовтні 2008 року обраний головою Харківської обласної ради. З липня 2010 року -президент Всеукраїнської асоціації обласних та районних рад. До складу асоціації входять 24 обласних і 297 районних рад.