Поки ми розмовляли з Варварою Антонівною в кімнаті поряд із класом, де сиділо її тридцятеро чотирикласників, я краєм вуха прислухалася, очікуючи, коли ж почне наростати характерний гамір, що завжди виникає там, де збираються докупи хоча б кілька дітлахів. Виходячи, вона попросила: «Посидьте тихенько, до мене кореспондент з газети прийшла». Усього тільки. І цілу годину з класу — нічичирк. 

 

Щовівторка консультації для батьків

Півстоліття зі своїх сімдесяти років Варвара Антонівна працює вчителькою. Сорок п’ять — у  гімназії «Межигірській» на Подолі, створеній  1936 року. Багато вчителів у ній, а також завуч — колишні учні Варвари Антонівни. Цього року знову випускає четвертий клас. Наступного її знову просять взяти перший клас. Строгість учительки не відлякує — навпаки: охочих потрапити до її класу більше, ніж вона може взяти. «Не знаю, чи візьму, все-таки вік…» — стенає плечима Варвара Антонівна. І водночас не уявляє себе без роботи: за все життя на лікарняному була, коли оперували апендицит і коли народила доньку. «Здавалося, можна було б уже й не працювати. В мене чудова родина: донька, зять, двоє онуків. А я не можу без роботи. Здається, що тут теж мій рідний дім», — каже. Й очі — вологі.

Згадує, що директор пед?училища в Лохвиці на Пол?тавщині, звідки вона родом, сказав якось: «Твоє життя — це тільки школа». А коли дізнався, що Варвара зібралася вступати до геолого-розвідувального технікуму, попередив: бажатиме, аби вона туди не пройшла. Так і сталося. Забрала документи й поїхала вступати до педучилища.

Після закінчення потрапила за розподілом до сільської школи. Переступила її поріг — й отримала клас із 47 учнями. «А мені ще й дев’ятнадцяти не було, мала, худа…» — згадує Варвара Антонівна.

 «І як ви з ними впоралися? Як загалом вдається дати раду невгамовній дітлашні?» — цікавлюся, бо на власному досвіді знаю: втихомирити двох  «зайців-енерджайзерів» вдається далеко не з першої спроби. Те, що сказала Варвара Антонівна, просто й складно водночас. «Треба любити дитину. Не буде любові — нічого не вийде. Коли ще не мала доньки, думалося: чому батьки не можуть навчити свою дитину? Як стала матір’ю, зрозуміла: зусилля  вчителя і родини мають бути спільними. Бо дитина у школі майже цілий день. Тож хто, як не вчитель, має підказати батькам, на що їм звернути увагу? Я ніколи не зауважую на батьківських зборах, що, приміром, у Петренка все добре, а в Іваненка — не дуже. Але відколи почала працювати, запровадила індивідуальні консультації для батьків — щовівторка. Віч-на-віч кажу все, що потрібно».

По-друге, на дітей не треба кричати. Або принаймні вони мають знати: якщо покарані, то справедливо.

Охочих потрапити до класу Варвари Антонівни більше, ніж вона може взяти. Фото Володимира ЗAЇКИ
Охочих потрапити до класу Варвари Антонівни більше, ніж вона може взяти. Фото Володимира ЗAЇКИ

Все, що відбувається з дітьми, — провина родини

Водночас погоджується, що діти нині не такі, як раніше. Передовсім набагато слабші, менше читають, і в цьому, впевнена Варвара Антонівна, батьківська провина. «Хай сьогодні ваші діти 15 хвилин пограють на комп’ютері, а завтра  — півгодини почитають», — пропонує Варвара Антонівна батькам своїх учнів. Потім питає в дітей: хто і що за тиждень прочитав? На жаль, відповідь часто заперечна. «Все, що відбувається, — провина батьків. І те, що дитина запізнюється до школи, і те, що не читає», — каже вона спокійно, але твердо.

…До кімнати зазирає хлопець років чотирнадцяти. «Це мій онук — Коля», — каже Варвара Антонівна. З того, що відбувається далі, стає зрозуміло, що виховує не лише інших дітей, але так само, суворо й терпляче, — своїх. Донька Олена, закінчивши престижний виш, теж стала вчителем. Онук навчається у восьмому класі, в якому класний керівник його мати. Для нього, каже Варвара Антонівна, це додаткова відповідальність: «Як мати зможе щось вимагати від інших, якщо не питатиме з нього більше? Ми завжди думаємо: що хочемо виростити з Колі? — веде далі після паузи. — Вважаю, що як родина досягли багато. Знаєте, хто для нього взірець? Батько». У цій родині будь-яку «дитячу» ситуацію  розбирають не за допомогою крику, паска чи ультиматумів, а розмовляючи. Щовечора. 

«Я їх безтямно люблю», — каже про свою родину. Її очі вдруге стають вологими, коли згадує чоловіка, котрий трагічно загинув 1984 року. «Мені було 39 років, йому — 42. Я була в такому стані… Написала заяву про звільнення з посади завуча. Про це навіть слухати ніхто не схотів. У райвно сказали, що заяву не підписуватимуть: чекатимуть, доки прийду до тями.  Продовжувала вчителювати. Потім знову стала виконувати ще й обов’язки завуча. Звільнилася 2005 року вже за віком, а працювати в класі лишилася».

Колишні учні і їхні батьки пам’ятають, телефонують, приходять додому. «Є дуже хороша родина Єгоркіних, — усміхається Варвара Антонівна. — Я вивчила двох їхніх синів. А сталося так. Коли в мене вчився старший, Ігор, їхній батько багато змайстрував для класу. Потім, коли меншому, Олегові, було років 2 чи 3, тато раптово помер. Спливло трохи часу, і мама привела до мене Олега. А він за віком ніяк не потрапляв до мого класу. Та вона не відступалася, ще й горе таке  — одне слово, я запропонувала за літо навчити хлопця читати. У вересні прийшов цей Олег — маленький такий. І читає, як третьокласник. Отак мама взялася…»

Тоді Варвара Антонівна вела третій клас. Порадила мамі все-таки віддати хлопчика до першого, аби відчув, як воно — бути у школі і поспостерігати, як складеться. Мама прийшла за кілька місяців, і Варвара Антонівна погодилася взяти дитину до себе.  «Олег закінчив авіаційний університет, йому вже запропонували роботу за кордоном», — каже Варвара Антонівна.

… На роботу вона приходить щоранку за двадцять восьма. «Навіщо так рано?» — питаю. «А я завжди ставлю себе на місце батьків. Вони поспішають на роботу, приведуть свою крихітку до школи — а вчителя немає. На кого вони її залишать?»

Даруйте за сентименти, але після розмови мені захотілося обійняти цю тендітну, мудру, сильну жінку. Хтось рахує дні до пенсії, а вона, маючи півстолітній стаж за плечима й не дуже легку долю, щоранку прокидається о п’ятій і не уявляє, як це: жити — й не працювати. «Не знаю, наскільки наша школа неможлива без неї, але вона без школи не уявляє свого життя», — сказала про неї донька. Вчитель від Бога, як тут ще скажеш.