Президент Асоціації
приватних інвесторів ЖКГ
Сергій БУЛЬБАС
Удар по гаманцях, спричинений збільшенням тарифів і помножений на зменшення тиску газу в трубах, викликав у споживачів вочевидь не позитивні емоції. Та й не тільки у них. Ситуація, що склалася в теплоенергетиці, не менше турбує і тих, хто забезпечує жителів будинків теплом чи гарячою водою. Бо, як зауважив президент Всеукраїнської асоціації приватних інвесторів ЖКГ Сергій Бульбас, вони опинилися на межі банкрутства. Це змусило приватних інвесторів звернутися до Президента України Віктора Януковича з проханням врегулювати ситуацію. Що так стривожило людей, які вкладають свої гроші в ЖКГ? Про це розмовляємо з Сергієм Бульбасом.
Тепловики рахують збитки
- Сергію Валерійовичу, у своєму зверненні до Президента члени асоціації пишуть, що нині замовчується справжня причина кризових явищ у ЖКГ. У чому, на вашу думку, вона криється?
- В однаковій ситуації опинилися як комунальні, так і ті підприємства, що знаходяться у концесії чи оренді. Форма власності не має значення. Торік у серпні ДК "Газ України" для підприємств теплокомуненерго і населення підняла ціну на газ на 50%. Тобто були підготовлені розрахунки, на основі яких НКРЕ мала прийняти нові тарифи. І наприкінці 2010 -початку 2011 рр. тарифи на тепло було збільшено на 10%. А за оцінками і аналізом МінЖКГ, з урахуванням тільки газової складової, яка становить у тарифі на тепло від 50-80%, тариф мав би скоригуватися на 20-25%. За розрахунками ВАПІ ЖКГ, він мав би зрости ще більше - до 40%, з урахуванням мінімальної зарплати, вартості електроенергії і газу. Відтак нині маємо недонаповнюваність живими грошима. Тобто тарифи апріорі збиткові.
Водночас "Газ України" вимагає 100% оплати за газ від підприємств теплокомуненерго. Але це неможливо! У результаті - ТКЕ накопичують борги. Тож нині "Газ України" намагається мінімізувати затрати, зменшуючи поставки газу для підприємств-боржників. А страждає споживач. Це вкрай серйозна ситуація, яка вимагає втручання першої особи держави.
- Які можуть бути наслідки цих відключень?
- Люди не отримуватимуть якісних тепла і гарячої води. Це найголовніша проблема, адже триває опалювальний сезон. Я не думаю, що "Газ України" ризикне припинити постачання газу, але спроби зменшити їхні обсяги будуть. На фоні зростання тарифів та поганої якості послуг через обмеження поставок газу ТКЕ споживачі можуть виявити своє невдоволення. Тобто можлива затримка платежів. Цього, безумовно, допускати не можна.
- Як розв'язати цю проблему?
- У теплоенергетиці і раніше були проблеми з розрахунками, нерентабельністю тарифів. Одначе держава разом з органами місцевого самоврядування завжди забезпечувала відшкодування різниці у тарифах і це питання було під контролем. Але такого, як зараз, не траплялося ніколи. З одного боку, є "незалежна" комісія НКРЕ, яка затверджує тарифи, а з іншого - ДК "Газ України" намагається в будь-який спосіб забезпечити своєчасну 100% проплату за енергоносії. Вважаю, було б доцільніше, якби членів НКРЕ призначала та звільняла за поданням Президента Верховна Рада.
Згідно з чинним законодавством, якщо встановлено нерентабельні тарифи для підприємств ТКЕ, держава повинна забезпечити відшкодування різниці у тарифах. Свого часу на колегії МінЖКГ називалась орієнтовна сума дотації на 2010-2011 рр. - в межах 6,4 млрд грн. Потім про неї забули і нещодавно прозвучала інша сума - 2,4 млрд. Проте на сьогодні ТКЕ і цих коштів не отримали. Переконаний, що для стабілізації ситуації було б доцільно щонайшвидше внести зміни в державний бюджет, передбачивши в ньому відповідні кошти для покриття різниці в тарифах.
Нині Президент України дав доручення розібратися в обставинах, але при цьому ніхто не сказав "Газу України": "Зачекайте, поки з боку держави не буде проведений взаємозалік у різниці тарифів".
Підприємства ТКЕ залишаються під загрозою відключення від газу.
- Вони можуть збанкрутувати?
- Безумовно. Ризики досить високі. Зрозуміло, що через нерентабельні тарифи підприємствам бракує обігових коштів для розрахунків за електроенергію. Саме тому у постачальників енергоресурсів є можливість стягнути в судовому порядку борги та нарахувати штрафні санкції. Але за рахунок яких коштів підприємства сплачуватимуть ці борги і штрафи, адже тарифи нерентабельні! Вважаю, якби не Закон України "Про заходи, спрямовані на стабілізацію галузі ПЕК", який накладає мораторій на банкрутство підприємств ТКЕ і водопостачання та визначає порядок розрахунку заборгованості за рахунок відшкодування різниці у тарифах, то, прогнозую, усі підприємства ТКЕ збанкрутують...
Потрібно багато грошей
- Уже кілька років на рівні керівництва МінЖКГ - хто б його не очолював - ідеться про те, що необхідно створити умови, аби у галузь прийшов приватний інвестор. А чи вигідно йому приходити в таких умовах?
- Якби в нинішній ситуації інвестори приймали рішення - чи брати в оренду або концесію об'єкт комунальної власності, то, мабуть, десять разів подумали б. Мене неодноразово запитували: що треба зробити для поліпшення стану справ у ЖКГ? Раніше у мене була одна відповідь - створити законодавчу базу, яка б дала можливість регулювати взаємовідносини з органами місцевого самоврядування, законодавчо захистити інвестиції... Зараз я відповідаю по-іншому: ми можемо створити 250 правильних законів, але якщо вони не виконуються, розв'язувати проблеми буде надто складно. А у нас, на жаль, закони не завжди виконуються.
Ось приклад. Підприємства-члени ВАПІ постачають воду і тепло в різні міста. Вони беруть підприємства в оренду чи концесію, вкладають кошти в реконструкцію галузі, аби зменшити втрати енергоресурсів... Так-от, після кожних місцевих виборів вони постійно стикаються з однією і тією самою проблемою: новий міський голова майже завжди намагається повернути підприємство в комунальну власність, зважаючи на одне: чому вони в цій сфері заробляють, а не громада. Не цікаво, які гроші інвестори вклали в модернізацію підприємства, яких успіхів домоглися.
Аби стабілізувати роботу галузі, потрібні колосальні кошти. Наприклад, нещодавно заступник міністра з питань ЖКГ Григорій Семчук заявив, що для реконструкції лише системи водопостачання потрібно 60-80 млрд дол. У держави таких грошей немає, тож не варто заново винаходити велосипед. Треба взяти до уваги позитивний досвід Росії, Європи, Америки в цьому напрямку і адаптувати його під українські реалії.
- Але ж у Європі ніколи не доводили ЖКГ до такого стану, як у нас...
- Не доводили, але, приміром, в Англії процес реконструкції тривав майже 30 років - із середини 60-х до кінця 90-х.
- За чиї гроші?
- Залучали приватних інвесторів. У діалозі з приватним бізнесом - через державно-приватне партнерство -відбудовували та модернізували житлово-комунальне господарство. Тільки там це не декларувалося, а робилося. І результати - пристойні.
І ще одне. Потрібно встановити ринкові механізми у роботі галузі і перейти від поняття "послуга" до терміна "товар". До тепла слід відноситися як до товару і впроваджувати відповідні взаємовідносини між продавцем і покупцем, а якщо споживач не розрахувався за наданий товар, задіювати механізми відповідальності, аж до того, що несплату за тепло вважати крадіжкою товару. Якщо товар неякісний, продавець повинен нести серйозну відповідальність за це згідно з законодавством.
ДOСЬЄ "УК"
Сергій БУЛЬБАС. Народився 24 лютого 1973 р. у м. Охтирка Сумської області. Нині проживає у Києві. Одружений. Президент Всеукраїнської асоціації приватних інвесторів ЖКГ України. Член Колегії Міністерства регіонального розвитку, будівництва та з питань житлово-комунального господарства.