СОЦІУМ. Закон №1709-VII від 20 жовтня 2014 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо деяких питань спадкування» значно спрощує процедуру отримання спадщини і реєстрації прав громадян на успадковане ними нерухоме майно, передусім у сільській місцевості. З 1 січня 2016 року селяни зможуть оформляти необхідні документи за місцем проживання в сільській раді, що зробить відповідні послуги доступнішими і дешевшими для спадкоємців. Законодавці також скасували обов’язкове здійснення оцінки майна (норма набула чинності наступного дня після офіційного опублікування закону) та встановили нульову ставку податку, якщо майно успадковують спадкоємці першої та другої черги за законом чи заповітом.

Таких змін люди чекають давно. Адже процедура набуття спадщини занадто складна і недешева. Трапляються непоодинокі випадки, коли спадщина коштує менше, ніж людям доводиться платити за її оформлення. Однак громадянам інколи бракує правової інформації, а фахова юридична консультація обходиться недешево. Отож не кожний може звернутися до юристів. По роз’яснення та допомогу люди часто звертаються телефоном на урядову «гарячу лінію».

Так, житель Кривого Рогу Дніпропетровської області просив пояснити, чи має він право відповідно до закону звернутись для оформлення спадщини до Кіровської сільської ради, на території якої розташований житловий будинок, який він отримав у спадок від матері. Криворізька районна державна адміністрація поінформувала громадянина, що ухвалені законом зміни щодо реєстрації прав на спадщину у селищних радах діятимуть з початком наступного року. Наразі заявник має керуватися ст. 1296 Цивільного кодексу України та подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини.

Заявник зі Снятинського району Івано-Франківської області просив посприяти синові в оформленні спадщини та скаржився на безпідставне, на його думку, затягування справи. Державний нотаріус повідомила спадкоємця, що для проведення процедури оформлення потрібен витяг зі складеного заповіту. Запит щодо його отримання склали у Кулачківській сільраді та надіслати за призначенням. Проте очікуваний сином документ, як зазначав заявник, довго не надходив. Головне управління юстиції в Івано-Франківській області повідомило, що відповідно до ст. 1251 Цивільного кодексу України, якщо у населеному пункті немає нотаріуса, заповіт, крім секретного, може посвідчити уповноважена на це посадова особа відповідного органу місцевого самоврядування. Посвідчені заповіти підлягають державній реєстрації в Спадковому реєстрі у встановленому порядку. Отримати відомості про нього нотаріус може лише зі Спадкового реєстру. Отож громадянина поінформували, що відомості про посвідчений посадовою особою Кулачківської сільради Снятинського району заповіт від імені спадкоємця внесено до Спадкового реєстру та після повторного отримання витягу державний нотаріус районної державної нотаріальної контори в ньому відобразить інформацію про заповіт. Під час зворотного зв’язку заявник підтвердив, що свідоцтво на спадщину оформили.

Додзвонювач з Одеси запитував, яку суму доведеться сплатити за оформлення спадщини його матері, яка успадковує частину будинку після смерті свого чоловіка, співвласника житла. Головне управління юстиції в Одеській області поінформувало громадянина, що відповідно до п.п. 174.2.1 та п.174.2 ст.174 Податкового кодексу України, вартість власності, яку успадковують члени сім’ї спадкодавця першого ступеня споріднення (зокрема тим із подружжя, який пережив спадкодавця), оподатковується за нульовою ставкою. Відповідно до Закону України «Про нотаріат», приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та клієнтом або юридичною особою. Нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії.

Чимало запитань стосовно оформлення спадщини надходить від переселенців із Криму та Донбасу. Підписаний 2 березня Президентом України Петром Порошенком Закон України № 189-VIII «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо забезпечення реалізації права на спадкування» спрощує отримання спадщини для громадян, які проживають на тимчасово окупованій території АР Крим та в місті Севастополь, у зоні проведення АТО або вимушено переселилися до інших регіонів України. Зокрема закон встановлює, що «якщо останнім місцем проживання спадкодавця є тимчасово окупована територія, місцем відкриття спадщини є місце подання першої заяви, що свідчить про волевиявлення щодо спадкового майна, спадкоємців, виконавців заповіту, осіб, заінтересованих в охороні спадкового майна, або вимоги кредиторів» (замість відкриття спадщини за останнім місцем проживання спадкодавця, як це передбачено чинною редакцією статті 1221 цього кодексу). На підставі такої заяви нотаріус відкриває спадкову справу, яка підлягає державній реєстрації у Спадковому реєстрі.

Загалом за період із 9 по 15 березня на урядову «гарячу лінію» надійшло 31 678 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 354 звернення.

0-800-507-309 –Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 – для жителів м. Києва. +380-44-284-19-15 – для громадян, які перебувають за кордоном. Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua 

Раїса КУЛЬЧИЦЬКА
для «Урядового кур’єра»