Перший заступник міністра
соціальної політики
Василь НАДРАГА

Не раз ми стаємо свідками того, як під стінами уряду чи Верховної Ради скандують мітингувальники — пенсіонери, люди працездатного віку, молодь. Про що просять чиновників? Вони висувають свої вимоги чи то стосовно підвищення пенсій і зарплат, чи щодо зменшення тарифів на житлово-комунальні послуги або розв’язання низки проблем в освітянській сфері. Така своєрідна форма спілкування з чиновниками не нова, існує вона в багатьох країнах. А чи можна обійтися без подібних зібрань, адже є інша схема діалогу із владними структурами, приміром письмові звернення громадян? Чи, можливо, в наш час вона не ефективна? З цього запитання розпочалася розмова кореспондента «Урядового кур’єра» з першим заступником міністра соціальної політики Василем НАДРАГОЮ.

— Скажу відверто: робота зі зверненнями була і залишається пріоритетним напрямком міністерства. Інакше й бути не може, бо це насамперед спілкування з людьми.

Тому питання, пов’язані з прийомом громадян, якісний, оперативний та професійний розгляд звернень — одне з найголовніших завдань, воно і забезпечує чіткий зворотний зв’язок міністерства із суспільством. Цей зв’зок набуває особливого значення в період проведення соціально-економічних реформ у країні. І тут головне — знайти компромісні рішення, порозумітися.

— Василю Івановичу, тож повернімось до звернень. У який спосіб задовольняють законні вимоги заявників?

— Цей механізм відпрацьований. Приміром, за результатами аналізу письмових та усних звернень громадян щокварталу підрозділи за напрямками роботи розробляють заходи з поліпшення соціального захисту населення. Йдеться про усунення виявлених недоліків, недопущення причин, які можуть спричинити збільшення кількості звернень громадян до міністерства та до органів державної влади вищого рівня. І хоч ці питання вирішувати непросто, ми намагаємося максимально зробити все можливе, аби допомогти людям.

Попри проведення серйозних  соціальних реформ у країні, обсяг звернень, які надійшли у цьому році, порівняно з відповідним періодом минулого року не збільшився, а навіть зменшився на 3%.

— Чи багато надходить повторних звернень?

— Дивлячись із яких питань. Якщо порівняти з аналогічним періодом торік, то їх кількість зменшилась на 8%. Найчастіше повторні звернення стосувалися обчислення та перерахунку пенсій, пенсійної реформи, соціального захисту ветеранів, дітей війни, а також чорнобильських виплат.

Але хочу  зауважити: серед заявників трапляються такі, що є постійними дописувачами і протягом кількох років неодноразово звертаються до міністерства з тих самих питань. У такому разі просимо керівників підрозділів проаналізувати свою роботу з ними та відповідно до встановленого законодавством порядку вирішувати питання про припинення листування.

— Пишуть співвітчизники тільки з регіонів чи є листи й з-за кордону?

— За 9 місяців цього року до міністерства надійшло 25 467 звернень громадян. З них 25 328 звернень — з регіонів України, 131 —  з-за кордону, 8 — електронною поштою.

— Якщо взяти у розрізі областей, то звідкіля найбільше звернень?

— Цього року спостерігається тенденція збільшення звернень від громадян з Тернопільської (32%), Одеської (31%), Миколаївської  (23%) Запорізької (20%) та Чернівецької (14%) областей. Тим часом відзначено зменшення кількості звернень від громадян з Полтавської (-26%), Львівської (-18%) областей, м. Києва (-14%), Хмельницької (-13%) та Київської (-10%) областей.

— Який контингент населення звертається  найчастіше?

— Із загальної чисельності заявників більшість становлять пенсіонери — 67%. За суб’єктом переважають індивідуальні звернення — 95%.

А в розрахунку на 100 тисяч населення найбільшу кількість звернень зареєстровано від жителів м. Києва (139,1), Київської (75,4), Чернігівської (71,9), Луганської (67,0) та Житомирської (57,7) областей. Найменшу — від мешканців Закарпатської  (28,5), Львівської (34,9), Волинської (35,4) та Чернівецької (37,4) областей.

Зареєстровано 2033 звернення від ветеранів війни, у тому числі 1113 — від інвалідів Великої Вітчизняної війни. Найбільше за цим напрямом зверталися громадяни з  Донецької області, м. Києва, Дніпропетровської та Харківської областей. Ветерани війни насамперед порушували питання забезпечення спецавтотранспортом, надання пільг, правильності обчислення пенсій та санаторно-курортного лікування.

— Повернімось до повторних звернень. Чому перед чиновниками потрібно порушувати наболіле питання не один раз, щоб його врешті-решт вирішити?

— На жаль, часто-густо на місцях не дослухаються до проблем людини. Це, звісно, прикро і свідчить про недоробку місцевих органів влади. А є такі питання, які в регіонах вирішити неможливо, а лише на рівні держави. Йдеться про ті ж пенсії, зарплати.

— З яких саме проблем найчастіше зверталися заявники?

— Повторно громадяни зверталися здебільшого з питань обчислення та перерахунку пенсій (899 звернень), роз’яснення чинного законодавства (325), соціального захисту ветеранів війни та дітей війни (289), забезпечення інвалідів спецавтотранспортом (231), надання пільг (227), пенсійної реформи  (219), житлових субсидій (172), соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС (172), санаторно-курортного лікування (163).

Найбільше повторних звернень надійшло від киян (665), жителів Донецької (239), Київської (238), Харківської (220) та  Дніпропетровської (192) областей.

— Якісь методи роботи можна знайти, щоб повторних звернень було менше?

— По-перше, треба своєчасно реагувати на звернення громадян та їхні інформаційні запити, а також давати якісні відповіді (повні, по суті), тобто забезпечити безумовне виконання вимог Указу Президента України від 05.03.2008 № 112 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування».

Керівникам органів праці та соціального захисту населення регіонального рівня слід посилити інформаційно-роз’яснювальну роботу шляхом підготовки та розміщення на веб-сайтах і в засобах масової інформації детальних роз’яснень з найбільш гострих суспільно значущих проблем і питань, що порушуються у зверненнях громадян та інформаційних запитах, а також забезпечити неухильне дотримання затвердженого графіка прийому громадян.

— Тобто люди не втрачають права звернутися до владних структур з будь-яких питань? А ще вони мають надію, що їх почують?

— Безперечно. На офіційному веб-сайті створено окремі розділи «Громадська приймальня» та «Доступ до публічної інформації», де наведено зразки подання запитів, зазначено всі види зв’язку, якими можуть скористатися громадяни, щоб отримати від міністерства необхідне роз’яснення, інформація щодо особистого прийому громадян керівництвом міністерства, періодична звітність про роботу із зверненнями громадян та інформаційними запитами тощо. Великою популярністю серед населення користується Урядовий контактний центр, куди безкоштовно зі стаціонарних телефонів можуть звернутися  громадяни з наболілими питаннями.

Валентина КОКІНА,
«Урядовий кур’єр»

 

ДОСЬЄ «УК»

Василь НАДРАГА. Народився в м. Каменськ (Бурятія, Росія). Закінчив Луганський державний педагогічний інститут ім. Т. Г. Шевченка, Луганський регіональний інститут менеджменту, Академію державного управління при Президентові України. Одружений, має доньку. Нагороджений орденом «За заслуги» ІІІ ступеня та Почесною грамотою Кабінету Міністрів. 

 

ДО РЕЧІ

Багаті платитимуть більше?   

ЗАКОНОПРОЕКТ. В умовах загострення світової економічної ситуації соціальна справедливість вимагає, щоб заможні громадяни платили більше, ніж бідні. Міністерство соціальної політики України розпочало громадське обговорення проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо запровадження податку на багатство).

Законопроект підготовлений для більш ефективної реалізації принципів соціальної справедливості та виконання програми Президента України «Заможне суспільство, конкурентоздатна економіка, ефективна держава».

Усі зауваження та пропозиції зацікавлені громадяни, громадські організації можуть направляти:

- на поштову адресу міністерства: вул. Еспланадна, 8/10, м. Київ, 01001з позначкою «Громадське обговорення»;

- зателефонувавши на інформаційну «гарячу лінію» з питань запровадження податку на багатство  0-800-507-309 (у робочі дні з 9.00 до 18.00, всі дзвінки з України безкоштовні);

- надіславши лист на електронну адресу press@mlsp.gov.ua.