ЗАСІДАННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ

Місцева влада виявилася нездатною ефективно використати значні бюджетні кошти для потреб дорожнього господарства


До відкриття Євро-2012 залишається вже менше року. Іноземні гості складатимуть враження про нашу країну не лише зі стану стадіонів і рівня загального сервісу. Перше, із чим вони ознайомляться, будуть дороги. На сьогодні їх стан не задовольняє нікого — ані простих громадян, ані владу. Тож учорашнє розширене засідання уряду за участю відповідальних посадовців обласних державних адміністрацій було присвячено саме цій болючій темі.

Без зайвої розкачки Прем’єр-міністр Микола Азаров одразу ж констатував: «Сьогодні стан наших доріг не відповідає сучасним вимогам». Стосується це всього дорожнього комплексу, як державного, так і комунального. Хоча на їх ремонт та подальший розвиток і спрямовано значні кошти, вони використовуються неефективно.   

Існують конкретні доручення Президента і уряду, ухвалено низку рішень, а позитивних зрушень досі не видно. Відсутні сприятливі умови для залучення інвестицій, державно-приватне партнерство залишається лише на папері, ніхто не чув і про концесійні проекти.

Небажання чи невміння?

Миколу Азарова вражає бездіяльність місцевої влади щодо ремонту вулиць і доріг комунальної власності: «Надворі літо, а повні переліки об’єктів затвердили тільки 20 областей, а роботи розпочали тільки 16 областей. Із 784 млн грн субвенцій, отриманих облдержадміністраціями, підрядники освоїли 57 млн лише в 11 областях».

Назвав він і конкретні адреси безгосподарності. Це Донецька, Львівська, Луганська, Чернігівська області. Там не лише не розпочато ремонт і будівництво доріг комунальної власності за рахунок бюджетних субвенцій — не затверджено навіть повних переліків запланованих робіт. Недалеко від них пішли і в Кримській автономії, Сумській, Тернопільській, Житомирській, Запорізькій областях.

«Склалася парадоксальна ситуація, — з усього видно, нерви Прем’єра натягнулися у струну, — коли рішення прийнято, кошти виділено і фактично перераховано на казначейські рахунки, а зрушень немає, роботи не виконуються. Що це? Безвідповідальність, небажання,  невміння?!»

І це при тому, що регіони отримали достатню самостійність у фінансових питаннях. Крім згаданої субвенції з держбюджету на потреби дорожнього господарства, на місцях можуть скористатися й власним ресурсом: отриманими коштами від першої реєстрації транспортних засобів, податком з їх власників, який за перехідними положеннями Податкового кодексу сплачується за минулий рік. Загалом це ще 300 млн грн.

У цілому, поділився невеселими думками Микола Азаров, місцеві бюджети для проведення згаданих дорожніх робіт акумулювали на початок літа 1,1 млрд грн. Це в півтора раза більше, ніж було торік. «На жаль, ні громадяни, ні уряд не бачать адекватних позитивних зрушень, — наголосив глава Кабміну. — А між селами, за деяким винятком, досі можна проїхати тільки на тракторах або зі швидкістю 20 кілометрів на годину».

Вихід із ситуації він вбачає у наданні більших прав регіональним органам управління з обов’язковим посиленням відповідальності, а також — у створенні конкурентного середовища в сфері ремонту й утримання доріг. Діяти, переконаний Прем’єр, слід рішуче, не гаючи дорогоцінного часу.

Асфальтом до Пересопниці

За інформацією голови Укравтодору Володимира Демішкана, якою він поділився в ході традиційного урядового брифінгу, Президент поставив перед відомством завдання відкрити рух на 1500 км автошляхів загального користування. Станом на 8 червня відремонтовано 47 101 км, із них 10 843 км доріг державного і 36 258 км місцевого значення. Загалом, сезон ремонтних робіт на дорогах у розпалі, повідомив чиновник.

Водночас ремонт комунальних доріг буде завершено вже до кінця липня.

Для цього у березні з державного бюджету було виділено 714 млн грн. Нині добігають кінця необхідні тендери. Хоча їх проведення істотно й уповільнює проведення ремонтних робіт, але закон — є закон.

До Євро-2012 в Україні буде відремонтовано 600 км доріг за 2,6 млрд грн, а також частково за кошти залученого кредиту обсягом 3 млрд грн. Нині ж на рахунках Укравтодору 18,5 млрд грн.

Окрім озвучених планів на різних ділянках і в різних областях, остаточно говорити про які можна буде лише по завершенню робіт, позитивно сприймається таке: до 450-річчя Пересопницького Євангелія планується відкрити рух на 30 км під’їзду до села Пересопниця на Рівненщині.

Наша сила в аргументах

Глава уряду не міг не повернутися на кілька днів назад і не згадати про результати останнього засідання Комітету з питань економічного співробітництва українсько-російської Міждержавної комісії. Йому довелося визнати, що московські переговори «пройшли дуже непросто».

З одного боку, «в атмосфері абсолютного взаєморозуміння й партнерства» обговорено багато питань взаємодії у ключових галузях економіки. «Україна і Росія перегорнули сторінку недружнього упередженого ставлення одна до одної, — резюмував Микола Азаров. — Україна повертає собі російський ринок. І зараз уже йдеться не просто про збільшення обсягів торгівлі, а про перехід до нової якості, до нових масштабних проектів».

Про конкретні напрацювання наша газета повідомляла у вчорашньому номері. А у великій залі Будинку уряду Прем’єр-міністр так охарактеризував позитивний етап зустрічей у Москві: «Все це — очевидні вигоди для української економіки і українських громадян. Це надійна точка опори в глобальній економічній конкуренції, ускладненій такими нестандартними викликами, як подвійний стрибок цін на енергоносії, на продовольство, бюджетні кризи в європейських країнах».

Можливо, від наступного пункту переговорів — зміни чинних газових угод — українська сторона очікувала значно більшого прогресу. Втім, поки що доводиться вдовольнятися таким здобутком: «Наші аргументи про граничну невигідність і несправедливість для України цієї угоди було почуто, — сповістив Микола Азаров. — І прийнято рішення доручити робочій групі Комітету з економічного співробітництва у питаннях енергетики в короткий термін розглянути всі спірні питання «газового контракту». Розглянуто це буде в комплексі і в порівнянні. Зазначимо, що вперше російська сторона погодилась як порівняльну базу розглянути формули ціноутворення і умови постачання свого газу до інших європейських країн.

У зв’язку із цим глава вітчизняного уряду доручив Міністерству енергетики і вугільної промисловості ще раз докладно проаналізувати аналогічні контракти ВАТ «Газпром» з іншими країнами і переконливо довести: умови наших угод є найгіршими і не відповідають звичайним ринковим умовам ціноутворення.

«Наша сила в цих переговорах, — вже набагато впевненіше заявив Микола Азаров, — це сила аргументів. Вони мають бути бездоганними і неспростовними. Ми впевнені у позитивному результаті переговорів. Тому що це означатиме вигоду не однієї із сторін, а взаємний виграш. Адже питання справедливої обгрунтованої ціни на газ є питанням стабільного розвитку української економіки, що означає взаємовигідний розвиток також і економіки Росії.

ЩО РОЗГЛЯНУТО НА ЗАСIДАННI УРЯДУ

  • Про Суспільне телебачення і радіомовлення України (проект закону);
  • Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання (постанова Кабінету Міністрів);
  • Про затвердження переліку платних адміністративних послуг, що надаються Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації (постанова Кабінету Міністрів);
  •  Про  затвердження переліку платних адміністративних послуг, які надаються Державною інспекцією сільського господарства, а також державними інспекціями сільського господарства в Автономній Республіці Крим та областях, мм. Києві та Севастополі, районах, та розміру плати за їх надання (постанова Кабінету Міністрів);
  • Про  внесення зміни до Порядку митного оформлення товарів, що ввозяться на митну територію України та підлягають обов’язковій сертифікації в Україні (постанова Кабінету Міністрів);
  • Про схвалення Концепції та Програми розвитку Державної податкової служби та Державної митної служби України на 2011-2014 роки (розпорядження уряду).