НОУ-ХАУ

Укрзалізниця здолає відсталість галузі у співпраці із зарубіжними партнерами

Лише за п’ять місяців Укрзалізниця заощадила 190 млн грн на закупівлі матеріально-технічних засобів. Таких результатів досягли завдяки домовленостям з постачальниками щодо зниження ціни на їхню продукцію. Причому вимоги до кваліфікаційних, технічних та якісних параметрів не знизилися. Партнери у залізничників  (ТОВ «Метінвест-Україна», ТОВ «Інтерпайп Україна», ТОВ «Луганський електромашинобудівний завод», ТОВ «Завод метизних виробів») перевірені часом. Вони несуть  відповідальність за свою продукцію та мають великий досвід з виробництва потрібної галузі продукції.

Менше імпортувати…

Усю продукцію у системі закупівель Укрзалізниці умовно можна розділити на дві великі групи: товари широкого вжитку (22%), які постачають чимало виробників і дилерів, та спеціалізовані товари (їх 78%), якість  яких жорстко регламентується відомчими технічними умовами, а виробляє їх обмежене коло підприємств.

Нині за межами України виробляється 4,1% загальної суми вартості матеріально-технічних ресурсів, що закуповуються. Основними країнами-постачальниками імпортної продукції є Російська Федерація (45%) та Чехія (28,2%). Наразі стоїть завдання налагодити на базі вітчизняних підприємств виробництво імпортозамінної продукції, яка використовується для потреб галузі. Це сприятиме нарощуванню темпів економічного розвитку, скороченню витрат на продукцію, появі нових робочих місць.

А перехідним містком на цьому шляху може стати співпраця з провідними іноземними фірмами. Такими, приміром, як концерн «Siemens», з яким Укрзалізниця планує розвивати швидкісний пасажирський рух. Українські залізничники бачать майбутню співпрацю у розробці електровозів подвійного живлення, створенні полігону для запровадження мікропроцесорної автоматики, а також навчанні українських фахівців  обслуговуванню нового обладнання.

Переговори щодо цього нещодавно відбулися в Києві. Висловивши незадоволення рівнем співпраці у попередні роки, сторони вирішили надолужити упущене. Зокрема домовилися, що концерн «Siemens» розробить бізнес-план створення шестивісних двосистемних пасажирських електровозів подвійного живлення потужністю не менше 7200 кВт та швидкістю руху 160 км/год. До того ж перші електровози виготовлять на власних потужностях концерну. Там же пройдуть приймальні випробування, а от подальше виробництво  здійснюватиметься на одному з українських підприємств, де вітчизняна  складова має становити не менше 40 - 50 % (це буде виготовлення кузовів, збірка електровозів, обладнання випробувальної станції тощо). Також домовлено, що «Siemens» надасть варіанти організації та обрахує вартість післягарантійного сервісного обслуговування електронних систем і електричного обладнання двосистемних пасажирських електровозів на весь експлуатаційний цикл. Окрім того, партнери дійшли згоди, що «Siemens» спільно з ДП «НВК «Електровозобудування» вив?чить можливість підвищення потужності електровозів ДС3 без змін у конструкції локомотива, а також разом із Південно-Західною залізницею розроблять систему сервісного післягарантійного об?слуговування цих електровозів.

… більше виготовляти вітчизняної продукції

Однак «Siemens»  не єдина зарубіжна компанія, з якою в цій сфері співпрацює Укрзалізниця. До кінця червня тут чекають на пропозиції з будівництва двосистемних електровозів  компаній «Skoda» та «Трансмашхолдинг» разом з фірмою Alstom. Свої пропозиції виробники мають надати до кінця червня.

З 1994 року триває співпраця і з австрійською компанію «Plasser & Theurer», яка є постачальником колійної техніки для вітчизняних залізниць. Ще в 1999 році австрійці розпочали спільне з ВАТ «Старо-краматорський машинобудівний завод» виробництво колійних машин в Україні. Нині на наших залізницях експлуатується 34 колійні машини, в ДП «Український центр механізації колійних робіт» — 33.  А всього колійне господарство обслуговує 67  машин, виготовлених в Україні та Австрії.

 На етапі запровадження швидкісного руху поїздів такі ділові контакти особливо цінні. Нещодавно австрійці передали інформаційні матеріали про нову техніку для обслуговування колій швидкісного руху і пообіцяли вже в липні цього року ознайомити вітчизняних фахівців з експлуатацією колійних машин на швидкісних ділянках.

У тому, що Укрзалізниця — надійний партнер, свідчить той факт, що в жовтні поточного року вона перекаже  останній платіж за кредитом у 700 млн дол., взятим під державні гарантії. Його у 2004 році Південно-Західній залізниці  надав «Deutsche Bank AG» для проектування і будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через Дніпро в  Києві. Українська сторона умов договору дотрималася й сподівається, що завдяки реформам  галузі, боргові навантаження з 2013 року зменшаться і залізничний транспорт зможе стати привабливим для інвестицій. Саме виходячи з цього, представникам банку запропоновано розглянути можливість на конкурсних засадах взяти участь у кредитуванні програми модернізації на суму до 1 млрд дол.