Голова ВСК
з питань боротьби з корупцією
та оргзлочинністю
Юрій ЛАВРЕНЮК

Боротьба з корупцією та організованою злочинністю визначена керівництвом держави як одне з пріоритетних завдань. Подолати це ганебне явище без допомоги суспільства майже неможливо. Тому в Національній антикорупційній стратегії на 2011—2015 роки передбачається, зокрема, співпраця правоохоронних органів з громадськими організаціями. Це добре розуміють у Всеукраїнській спеціальній колегії з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю (ВСК БКОЗ).  Наш кореспондент розмовляє з  її  головою Юрієм ЛАВРЕНЮКОМ.

Пропозиціїзнаходять відгук

— Колегія була створена  5 років тому для  сприяння  правоохоронним органам у боротьбі з корупцією та організованою злочинністю.  Членами нашої організації є фізичні особи. Серед них чимало тих, хто служив у міліції, Службі безпеки України.

Хотів би наголосити саме на всеукраїнському масштабі діяльності. По всій країні створена мережа наших регіональних представництв. Крім основної роботи, там  діють громадські приймальні для надання громадянам первинної безоплатної допомоги. До речі, такі представництва відкриті  й за кордоном — у Російській Федерації, Німеччині, Чорногорії, Республіці Польща, Австрії.

— Крім колегії, в Україні функціонують інші громадські організації аналогічного спрямування. Чи не дублюєте  ви їх діяльність?

— Про дублювання можна говорити лише в минулому часі. За пропозицією колегії наприкінці минулого року була створена Українська антикорупційна коаліція інститутів громадянського суспільства. До неї, крім нас, увійшли ГО «Антикорупційна рада України», ВГО «Комітет конституційно-правового контролю України», ГО «Філософія Серця», міжнародна ГО «Україна — Польща — Німеччина» та ГО «Європейський Вибір».

Пріоритетним для коаліції  визначено участь у впровадженні та забезпеченні контролю за реалізацією Конвенції ООН проти корупції, Національної антикорупційної стратегії на 2011—2015 рр., удосконалення вітчизняного антикорупційного законодавства, підтримка ініціативи партнерства «Відкритий уряд» тощо.

— Тобто  колегія вийшла на міжнародний рівень…

— Саме так. З початку свого заснування  вивчаємо досвід антикорупційної діяльності в світі. До речі, вивчаємо не лише за підручниками. Дуже корисною стала участь нашої делегації в семінарі щодо антикорупційних стратегій у Страсбурзі. Цей захід був проведений Радою Європи в рамках «Східного партнерства». Ми всіляко підтримали ідею співпраці з неурядовими організаціями країн-учасниць цього проекту — Вірменії, Азербайджану, Білорусі, Грузії, Молдови. Вже після  семінару ми розпочали підписання  угод про співробітництво з нашими колегами. Перша — з Об’єднанням неурядових організацій «Антикорупційний альянс» Республіки Молдова. Це стало помітним кроком  у реалізації Міжнародної антикорупційної мережі (МАМ) інститутів громадянського суспільства серед країн «Східного партнерства».

Буквально днями підписали угоду про співпрацю з колегами з Республіки Польща.

— Проте повернемося до наших теренів. З якими державними інституціями ви співпрацюєте?

— З часів заснування колегії ми у постійному контакті з профільним комітетом Верховної Ради. Регулярно спільно проводимо  «круглі столи», різноманітні заходи, на які вносимо  конкретні пропозиції до низки  законопроектів. А головне те, що більшість  наших пропозицій враховано в законах, що  вже чинні.

Вельми результативними також стали наші відносини з правоохоронними органами. Передусім з Міністерством внутрішніх справ. Останнім часом робимо акцент на розширенні співпраці з регіонами. Прикладом ефективності такої співпраці стали спільні заходи з владними структурами та правоохоронними органами  Вінниччини, Волині, Дніпропетровщини. Колегія долучилась до розробки цільової програми запобігання та протидії корупції  в Києві. Крім того, поширюємо свою участь у діяльності громадських рад при міністерствах України та інших центральних органах виконавчої влади. Прагнення до співпраці є обопільним, адже без громадської підтримки  корупцію не подолати.

 Певним показником нашого авторитету є звернення  до нас про допомогу.

На першому плані — просвітництво

— Наведіть, будь ласка, конкретні приклади.

— Військова служба правопорядку Збройних сил України звернулася з проханням  розробити і видати посібник щодо попередження корупційних правопорушень. Фахівцями колегії змістовна частина цього видання вже підготовлена. До речі, не випадково  звернулися саме до нас. Свого часу подібні посібники, а також аналогічні науково-методичні розробки колегія готувала для інших структур та інституцій. Наприклад, для Податкової  адміністрації України, Управління Державної автомобільної інспекції МВС.

В цьому плані долучилися ми й до підготовки до Євро-2012, а саме готуємо брошуру, яка має стати у нагоді для відвідувачів, іноземних громадян,  широкого кола фахівців, а також  для працівників правоохоронних органів, які будуть забезпечувати безпеку під час першості.

— Добре, що вашу допомогу отримують різні організації та установи. А чи не залишається при цьому поза увагою, як ми говоримо, пересічна людина?

— Тут є проблема… Так уже склалося, що через різні причини не всі довіряють правоохоронним  органам. Тому  проводимо серед людей роз’яснювальну роботу, наголошуючи, що представляємо неурядову організацію, яка діє задля подолання серед населення правового нігілізму.

На таку роботу серед населення націлені наші громадські приймальні в регіонах. Лише в Києві їх чотири. Адреси — на нашому веб-сайті. На ньому  також встановлена «пряма лінія» зворотного зв’язку. Крім того, в  колегії постійно діє «телефон довіри». І все це  для прямого контактування з конкретною людиною.

— Чи додалося  у колегії роботи з прийняттям Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції? До речі, яка ваша оцінка    чинного, скажімо так, антикорупційного законодавства?

— Попередній Закон «Про боротьбу з корупцією», який чинний з 1995 року, був недосконалим. Саме тому, що зазвичай до адміністративної відповідальності за корупційні правопорушення притягували лише посадовців  найнижчого рівня. А штрафи, які їм накладали, були до смішного мізерні.

 Закон, що вступив у силу, певною мірою змінив ідеологію протидії корупції, передусім  у бік  посилення попереджувальної та профілактичної роботи. Дія його охоплює широкий загал як високопосадовців, так і посадовців найнижчого рівня. Внесено нові норми та обмеження, за порушення яких наступає відповідальність.

Сьогодні ще зарано давати оцінки ефективності нового закону. Потрібен час. Але в процесі його дії вже виявились моменти, які слід доопрацювати.

Юлія БЕБА
для «Урядового кур’єра»

ДОСЬЄ «УК»

Юрій  ЛАВРЕНЮК. Закінчив Тернопільську академію народного господарства. Тривалий час проходив службу в спеціальних та правоохоронних органах України.   Навчається в Національній академії державного управління при Президентові України.  Здобувач наукової роботи на тему «Корупція як загроза економічної безпеки держави». У 2007 році обраний і в 2011-му переобраний головою ВСК  БКОЗ.