ЗДОРОВ'Я

Україна ще раз може підтвердити свій високий науково-дослідницький потенціал

15 листопада в Пунта дель Есте (Уругвай) розпочне роботу Четверта сесія конференції сторін Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров'я з боротьби проти тютюну. Рамкова конвенція - це перший міжнародний договір, укладений під егідою ВООЗ. Україна приєдналася до неї 25 червня 2004р., ратифікація відбулася 6 червня 2006 р.

Протягом багатьох років поширеність куріння в Україні залишається доволі високою. За даними всеукраїнського опитування Інституту соціальної та політичної психології Академії педагогічних наук, поширеність куріння становить 40,5% дорослого населення (опитано 5058 респондентів). Активна участь у роботі конференції сторін Конвенції має сприяти подальшому вдосконаленню національної системи охорони здоров'я.

Дуже важливо, що Україна вперше, як провідна наукова держава, брала участь у розробці керівних принципів виконання положень статей 9 та 10 Конвенції. Ці принципи мають врегулювати норми використання технологічних домішок, що можуть підвищувати залежність від тютюну та привабливість тютюнових виробів. Висновки Інституту екогігієни і токсикології МОЗ у цілому збігаються з попередніми висновками Наукового комітету з аналізу нещодавно виявлених ризиків для здоров'я (SCENІHR) - незалежної фахової організації, що консультує Європейську комісію під час розробки програм захисту здоров'я та безпеки населення. А саме: не існує переліку домішок до тютюну, що викликають залежність самі по собі або підвищують звикання до нікотину; неможливо об'єктивно встановити перелік домішок, що підвищують привабливість тютюнових виробів для курців та некурців.

Хоча думка українських фахівців не ввійшла до фінального тексту керівних принципів, в української делегації буде можливість ще раз озвучити свою позицію під час обговорення керівних принципів на сесії. Для нашої держави - це можливість протиставити наукову принциповість популістським пропозиціям учасників, які намагаються продемонструвати активну діяльність, попри будь-які наукові аргументи.

Зрозуміло, що керівні принципи конференції сторін, згідно з висновками Інституту держави та права ім. Корецького, не є імперативними, тобто обов'язковими для виконання нормами. Це стосується й закордонних неурядових організацій, що активно нав'язують численні пояснюючі документи, які навіть не проходять ратифікацію у Верховній Раді, як нібито "міжнародні зобов'язання" України. Втім, основне міжнародне завдання нашої держави - це відстоювати національні інтереси та підвищувати свій статус у світі.