22 лютого 1945 року Раднарком СРСР ухвалив рішення про побудову метро у Києві. Про це повідомляє metro.kiev.

У Києві ідея підземної залізниці виникла у 1884 році. Уперше в Російській імперії було розглянуто проект дороги під землею, що передбачав проведення тунелів від пристані на Дніпрі до залізничного вокзалу через Поштову площу і Бессарабку. Проте депутати міської Управи відхилили цей проект – цілком імовірно, через банальний страх перед невідомим.

Геополітична ситуація, що склалася у Європі, і наростання загрози війни дещо змінило пріоритети. Відтак у 1937 році було розпочато будівництво спецоб'єкта №1 – двох тунельних переходів під Дніпром: Південного, який з'єднував би Жуків острів з поселенням Осокорки, та Північного – для прямого сполучення Оболоні з Вигурівщиною. Будівництво велося швидкими темпами на лівому і правому берегах Дніпра, було виконано великий обсяг робіт, побудовано кількасот метрів тунелів глибокого та мілкого закладання. Не дивлячись, що напряму це будівництво не пов'язано з метро, воно дало досвід використання кесонної технології. Проте війна 1941 року внесла свої корективи, вже у липні роботи фактично припинились, обладнання спішно евакуйовувалося.

Тільки 22 лютого 1945 року було ухвалено рішення про побудову метрополітену в Києві. З нового аркуша розпочалася підготовка до будівництва підземної магістралі. Будівництво століття у Києві взяло старт. Щодня на майданчиках метробуду було людно, сотні бажаючих долучитися до справи пропонували свої послуги, підприємства направляли сюди кращих робітників. До Києва з різних міст та республік СРСР доправляли ліс, бітум, цемент, метал, щебінь, згодом – граніт, мармур, насоси, ескалатори тощо. Понад 300 лише українських підприємств виконували замовлення «Київметробуду».

Улітку 1949 року молодий колектив метробуду заклав перші шахти, а перша збійка (з'єднання тунелів - прим.) відбулася у грудні 1951 року, коли було з'єднано пілотний тунель між станціями «Дніпро» та «Арсенальна». Останні збійки відбулися у травні 1959 року між станціями «Вокзальна» та «Університет». Та справжнім іспитом для прохідників метробуду було спорудження кесонним методом проміжного вестибюлю станції «Арсенальна».

6 листопада 1960 року офіційно відкрито перші станції: Вокзальна, Університет, Хрещатик та Арсенальну.

Gazeta.ua