ПАЛІТРА

У київському Мистецькому Арсеналі відкрився шостий форум сучасного мистецтва.

Анна КУХАРСЬКА
для "Урядового кур’єра"

ART KYIV contemporary – наймасштабніший проект вітчизняної арт-сцени, де репрезентовані 30 галерей сучасного мистецтва з України, Росії, Німеччини, Франції та Швейцарії.

Цього разу багатьох художників надихала політика. Москвича Владислава Мамишева-Монро – найактуальніша, нашого Миколу Рідного – марксистська.

Інсталяція з окулярів з потужними лінзами та колажів американця з Грузії Давида Датуни не залишає байдужим нікого з глядачів. До речі, на міжнародному художньому ярмарку «Арт-Москва» портрет прем'єр-міністра Росії Володимира Путіна, який був створений Датуною з лінз і маленьких репродукцій Джоконди, купили на аукціоні за 200 тисяч євро.

Цього разу в залах практично не було вибухової суміші Ероса з Танатосом. Обличчя смерті, що проступає крізь автопортрет Фріди Калло, не лякає – щоб розглянути роботи Тетяни Гершуні, виконані в техніці стереоживопису, потрібні 3D-окуляри.

А дівчата-зайчики (без шкіри), яких полюбляє малювати Влада Ралко, перетворилися на гібрід живопису та скульптури й виглядають цілком пухнасто.

Цільоспрямовано шокує хіба що яскравий представник жлоб-арту (це не лайка, а назва художнього напряму) Андрій Єрмоленко з його монументальним полотном, на якому Брейвік розстрілює дітей.

Решта цілком мирне й передбачуване. Навіть дратуюче сало Владислава Шеришевського.

І фірмові абстрактні пейзажі найдорожчого нині українського художника Анатолія Криволапа. І діаманти з керамічної плитки Жанни Кадирової, яку цього разу виставила німецька галерея.

У залі, де представлений спецпроект Іллі Чичкана та Маші Шубіної, були, ясна річ, мавпи, пістолети і гроші (з намальованими на них мавпами – фірмовою чичканівскою темою). Яскравими кольорами й нестримною японсьою фантазією радували The Group 1965.

Директор Київського музею російського мистецтва Юрій Вакуленко вважає, що в актуальному мистецтві неможливо існувати без традицій. Він представив серію чорних квадратів (привіт Малевичу!), в центрі яких розташовуються варіації на тему Джексона Поллока.

Про рецепти створення Art Contemporary можна написати цілу кулінарну книгу, вважає художник-тральфреаліст Тетяна Чеброва, член київської андеграундної арт-групи «Стронцій-90». На відкритті Kyiv Art Contemporary тріо «стронціїв» – Валерій Голейко, Тетяна Чеброва і Олексій Бреус – влаштувало партизанську арт-акцію, тобто таку, яка не увійшла ні до основної, ні до спеціальної програми. Її назва «Сontemporary art як феномен, що здатний відмінити коректну кореляцію лібідо і мортидо в парадигмі сучасної цивілізації» – пародія на типове уявлення про художню кухню, де круто замішані секс, кров, гроші. Насправді їстівними вже є інші рецепти. По-перше, від традиції нікуди не дітися, але їх краще варити-смажити за власним смаком.
«Квадрат Скандинавії або Обід с Малевичем». Із арт-проекту Татяни Чебрової

По-друге, зосередженість не на грошах. Хоча сучасне мистецтво і гроші – близнюки-брати...

«Лавандовий тральф туман. Джексон Поллок: реконструкція-зближення-реинкарнація». Фрагмент картини арт-групи «Стронцій-90»

По-третє, допомога культових персонажів і позитивної енергетики, бо сьогодення вимагає яскравих кольорів.

«Квадрат Бітлз». Фрагмент работи арт-групи «Стронцій-90»

Звісна річ, усі ці рецепти – жарт, тому що в актуальному мистецтві ніяких рецептів не існує. Про нього можна сперечатися, його можна любити або не любити, але дивитися варто. Тим більше, що виставка Kyiv Art Contemporary продовжиться до 13 листопада.