КОНЦЕСІЯ

Головний аеропорт України трансформують у міжнародний хаб-вузол  

Міжнародний аеропорт «Бориспіль» включено до Переліку об’єктів права державної власності, які можуть надавати в концесію. Відповідну постанову  26 вересня прийняв Кабінет Міністрів. Документ відкриває дорогу залученню приватних інвестицій для розвитку інфраструктури авіаційного транспорту. Насамперед — у розширення термінального комплексу D, добудову трансферної зони та термінальної частини з обслуговування внутрішніх рейсів. Така добудова, за попередніми оцінками Міністерства інфраструктури, передбачає вкладення у розмірі  1 млрд грн.

У міністерстві проаналізували відповідний міжнародний досвід і дійшли висновку, що найприйнятніша модель залучення довгострокових приватних інвестицій розвитку аеропорту «Бориспіль» і перетворення його на міжнародний хаб — концесія. Ця стратегія збігається із баченням базових авіакомпаній, які вже почали нарощувати трансферні пасажиропотоки через головні повітряні ворота України.

У концесію буде передано цілісний майновий комплекс аеропорту, а не окремо визначене майно. Це дасть змогу не лише комерційно експлуатувати новозбудований термінал, а розвивати весь комплекс. «Для аеропорту «Бориспіль» це дуже важливо, адже все, що було побудовано до Євро-2012, переважно будували за кредитні кошти», — повідомив заступник голови Мiнiнфраструктури Дмитро Демидович.

Концесіонера-експлуатанта з досвідом управління міжнародного рівня буде обрано за результатами концесійного конкурсу. Умови його проведення, відповідно до постанови Кабміну, розроблятиме Міністерство інфраструктури. Потенційні концесіонери повинні будуть мати значний міжнародний досвід управління, високі стандарти менеджменту і соціальної відповідальності. За договором, концесіонер буде зобов’язаний внести додаткові інвестиції і погасити борги держпідприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» (що на сьогоднішній день становлять приблизно 5 млрд грн), а також підняти рівень наземного обслуговування і послуг у сфері авіаційного транспорту.

«Головний аеропорт країни має надто багато проблем, щоб його зараз можна було назвати справді ефективним підприємством. Звільнення 170 вантажників за крадіжки — це тільки один приклад. Інший приклад — те, що новий сучасний і найбільший в Україні термінал D аеропорту, який коштував державі майже 5 млрд грн, уже четвертий місяць поспіль стоїть ледве не порожнім. Завдання оператора — вирішити ці проблеми так, аби «Бориспіль» не просто став ефективним бізнесом, а й був би складовою частиною позитивного іміджу України», — вважає координатор економічних програм Школи політичної аналітики при Національному університеті «Києво-Могилянська Академія» Сергій Кисельов.

Окремо в договорі будуть закріплені і соціальні зобов’язання концесіонера: підвищувати рівень продуктивності праці трудового колективу, зайнятості та зберегти чинні на момент укладання концесійного договору соціальні гарантії.

За оцінками Мінінфраструктури, у найближчі два роки у розвиток об’єктів інфраструктури має бути спрямовано не менш як 2,3 млрд грн. Оскільки договір концесії укладається не менш ніж на 10 років, лише за цей час державний бюджет отримає приблизно 1,5 млрд грн концесійних платежів. Після закінчення проекту всі збудовані в межах концесії об’єкти інфраструктури залишаться в державній власності. Рішення про надання концесії прийматиметься лише за результатами проведення концесійного конкурсу Кабінетом Міністрів України.