З 1 січня цього року для українських компаній відкрився найбільший ринок у світі — країн ЄС. «Це надвисокі можливості. Адже там проживають 500 мільйонів людей і виробляють ВВП в обсязі 18,5 трильйона доларів. Однак Росія всіляко намагалася завадити цьому процесу. Вона нав’язала нам проведення безпорадних і нікому не потрібних тристоронніх перемовин за її участі, а також української сторони та європейських колег. У підсумку, як ми і прогнозували, Росія ухвалила політично вмотивоване рішення — обмежити експорт української продукції», — зазначив учора на брифінгу, присвяченому питанням протидії торговельній агресії РФ, міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавичус.

За словами високопосадовця, Росія вдається до блокування транзитних вантажів українського походження через свою територію, які прямують до Казахстану, Узбекистану, Киргизстану та Китаю. За інформацією Мінекономрозвитку, під час проходження наших вантажів через українсько-російський кордон чимало з них затримують або й зовсім повертають назад.

Нагадаємо, що з 1 січня 2016 року президент Росії Володимир Путін встановив нові дискримінаційні правила перевезення вантажів із України в Казахстан через РФ. Відтепер їх можна здійснювати тільки з території Білорусі і за умови наявності системи ГЛОНАСС (глобальна навігаційна супутникова система).

Як вважає пан Абромавичус, це суперечить всім зобов’язанням Росії, які вона брала на себе, вступаючи до Світової організації торгівлі (СОТ).

За його словами, загальні втрати від запровадження РФ ембарго до кінця 2016 року становитимуть 420—600 мільйонів доларів, а безпосередні втрати прибутку українських виробників — 98 мільйонів доларів. В уряді сподіваються, що обсяг експорту в країни Азії після запровадження Росією заборони транзиту через її територію не скоротиться і становитиме не менше 1,8 мільярда доларів.

«З 11 січня всі транзитні автомобілі перенаправляють через територію Білорусі. Коли вони переходять на територію Російської Федерації, змушені чекати конвою і пломбування. Вчора пішли перші вісім машин територією РФ. Ми стежимо за цим, щоб зрозуміти, чи можуть рухатися наші автомобілі далі, чи дійдуть вони до свого місця призначення і чи перетнуть кордон РФ з Казахстаном», — зазначила заступник міністра економічного розвитку і торгівлі — торговий представник України Наталія Микольська.

За інформацією Мінекономрозвитку, вартість перевезень у разі, якщо наші вантажі вимушені їхати спершу через Білорусь, а вже потім до РФ, зростає на 25—50% залежно від вартості товару. «Таким чином, Росія й надалі веде широкомасштабну торговельну війну з Україною. Проте наші партнери по СОТ уже поінформовані про незаконні дії РФ, і ми не залишимося наодинці», — каже міністр економічного розвитку і торгівлі України.

Високопосадовець зазначив, що відомство активно працювало, аби знайти нові ринки збуту наших товарів та допомогти експортерам, адже частка українського експорту в країни ЄС постійно збільшується і нині становить 32,9%. З-поміж нових, наприклад, імовірні ринки Туреччини та Ізраїлю.

Мінекономрозвитку запустило перший транзитний потяг з України (місто Іллічівськ) в обхід РФ в Китай, який успішно стартував 15 січня.

«Україна також розпочала перемовини з країнами Перської затоки з питань запуску чергового залізничного маршруту для вантажних перевезень. Так, 12 січня керівники залізниць розглянули цей маршрут і дійшли згоди, що він має чималі технічні переваги», — зазначив заступник міністра інфраструктури України Володимир Омелян.

Також на брифінгу стало відомо, що 20 січня буде сформовано уточнений перелік товарів, заборонених для ввезення в Україну з РФ.

За прогнозами, до цього переліку мають внести й деякі кондитерські вироби, кетчупи, а також товари побутової хімії.

Таким чином, як запевнив журналістів Айварас Абромавичус, Україна дасть достойну дзеркальну відповідь на всі агресивні дії Росії.