НАДЗВИЧАЙНА СИТУАЦІЯ
Затонулий суховантаж становить небезпеку для навколишнього середовища
Непроста ситуація склалася в акваторії річки Інгул: судно, яке ТОВ «Морська транспортна компанія» мало порізати на метал, пішло під воду ще 6 серпня минулого року. Поки суховантаж «Василь Шукшин» стояв в акваторії заводу, «металошукачі» викрали мідні засувки в кормовій частині судна. А вранці воно розкололося на дві частини: спочатку затонула кормова частина, а через годину — носова. Тоді стався витік залишків пально-мастильних матеріалів у річку.
Через те, що на момент затоплення колишнього суховантажу місце проведення робіт не було обмежено боновими загородженнями, сталося забруднення значної площі акваторії річки Інгул і земель природно-заповідного фонду за межами території заводу. За інформацією Державної екологічної інспекції у Миколаївській області, перевищення граничнодопустимої концентрації нафтопродуктів тоді складало: у воді в 121 раз, у грунті у 264 рази.
Незважаючи на вжиті заходи і ліквідацію вищезазначеної надзвичайної ситуації, причину її виникнення не ліквідовано. Колишній суховантаж залишається затопленим на території заводу. Крім того, немає гарантій щодо невитоку залишків пально-мастильних матеріалів із затопленого судна в майбутньому. Розгляду цієї ситуації було присвячено засідання комісії ТЕБ та НС при голові Миколаївської облдержадміністрації.
Сьогодні, за результатами проведених лабораторних досліджень, зафіксовано перевищення ГДК нафтопродуктів у 22 рази у місці затоплення колишнього суховантажу. Щоправда, за боновими загородженнями, в районах міських пляжів цей показник значно нижче. Але досі не було зроблено експертизи щодо вмісту танків і трюму суховантажу, а також можливої наявності вибухових речовин на території акваторії. До речі, присутні на нараді експерти оцінюють вірогідність перебування таких речовин на дні акваторії у 99%, а сама акваторія розташована у центрі міста.
Як зазначив на засіданні начальник територіального управління МНС у Миколаївській області Максим Грицаєнко: «Співробітники групи піротехнічних і спеціальних водолазних робіт ТУ МНС у Миколаївській області спільно з фахівцями Національного університету кораблебудування ім. адмірала Макарова проводять роботи щодо обстеження акваторії і затонулого судна. Для досліджень використовують підводні апарати-роботи. Таким чином маємо з’ясувати можливість безпечного проведення робіт у цій зоні та визначити оптимальний порядок їх проведення».
Існують й інші проблеми, пов’язані з суховантажем. Фірми, які планували залучити до робіт з підняття судна, не мають дозволу на відповідні небезпечні види діяльності. А саме ТОВ «Морська транспортна компанія» не має ні технологічного устаткування для розрізання судна, ні договору з ДП «Суднобудівний завод ім. 61 комунара», який би давав змогу робити це на території акваторії заводу. При цьому ТОВ намагалося через звернення до ДК «Укроборонпром» примусити завод виконувати роботи з очищення акваторії. Таким чином бізнесові інтереси ТОВ «Морська транспортна компанія» були б реалізовані за державний кошт.
Голова облдержадміністрації Микола Круглов доручив проаналізувати доцільність і безпечність підняття затонулого суховантажу «Василь Шукшин» та кожному керівнику відповідних структур і відомств надати свої пропозиції. Також М. Круглов наказав із залученням НУК ім. адмірала Макарова провести експертизу танків, трюму і дна акваторії та експертизу всієї технічної документації на проведення робіт навколо суховантажу. Як повідомили в облдержадміністрації, уся експертна документація з цього питання буде направлена до прокуратури.