ВИСТАВКА. Експозиція, яка відкрилася недавно в картинній галереї Кам’янського історико-культурного заповідника на Черкащині, дещо незвичайна. Розквіт мистецтва вишивки, що був характерним в Україні для початку ХХ століття, дав світові чимало шедеврів, створених разом художниками й народними майстрами-вишивальниками. Однак, хоч  як прикро, самі роботи у вирі революційних та воєнних лихоліть  утрачено. Збереглися лише їхні ескізи на папері, автори яких  як народні майстри, так і художники.

Ідея відтворити знайдені ескізи у вишивці виникла у відомого мистецтвознавця Тетяни Кара-Васильєвої. Її широкомасштабний проект успішно втілений у життя. Ескізи художників-авангардистів реалізували у вишивці викладачі та студенти Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені М. Бойчука. Виставка в Кам’янському заповіднику стала наслідком багаторічного проекту, впродовж якого здійснювалася велика наукова і пошукова робота в архівах, фондах музеїв, приватних колекціях. Учені досліджували стилістику мистецтва авангарду, художньо-технічні особливості техніки гаптування гладдю та інші аспекти творчості майстрів вишивки.

Оглядаючи виставку, дізнаємося цікаві подробиці як з історії мистецтва, так і тогочасного життя. Тоді високоосвічені жінки із знаних родин —  Юлія Гудим-Левкович, Наталія Яшвіль, Анастасія Семиграда, Варвара Ханенко — у своїх маєтках організовували майстерні, артілі, навчальні школи. тут відбувався цікавий експеримент творчої співпраці художників-авангардистів і народних майстрів.

Так, під керівництвом Наталії Давидової в 1900 році було створено майстерню в селі Вербівка за 13 кілометрів від Кам’янки, яка стала унікальною лабораторією авангардного мистецтва. Наталя Давидова у своїй майстерні поєднала художників і селянок-вишивальниць. Вона орієнтувалася на європейську моду, міський костюм, який оздоблювала авангардними малюнками, вишитими за старовинною технікою. Давидова їздила в експедиції, а жінки в її майстерні відтворювали та розвивали знайдені зразки. Але щоб нові костюми були до вподоби і в Європі на міжнародних  виставках, ескізи малювали друзі Давидової — Олександра Екстер, Казимир Малевич, Любов Попова, Надія Удальцова, Ніна Генке-Меллер, Ольга Розанова.

Роботи були представлені на Першій Південноросійській виставці прикладного мистецтва і кустарних виробів у 1906 році. В 1909 році в Києві відбулася Друга кустарна виставка, де роботи Вербівської артілі  відзначені експертною комісією, а Наталя Давидова отримала срібну медаль.

На початку ХХ століття одяг, оздоблений гладдю, з Вербівки підкорив не одну міжнародну виставку. В наші дні традиції художників-авангардистів не забули. Дизайнер Лілія Пустовіт створила арт-кутюрну колекцію за мотивами творчості Олександри Екстер. Усього створено 14 арт-кутюрних моделей, в яких використовується безліч різних фактур (пластик, сітка, різні тканини, каміння Swarovcki). «Тут немає копій, — запевнила Лілія. — Проте всі сукні ми намагалися створити за тими принципами, за якими працювала сама Екстер».