Якщо в інших регіонах України простіше альтернативне паливо зробити з тирси, майструвати солом’яні пелети й навіть вирощувати для нього енергетичну вербу, то на Донбасі виявилося простіше трансформувати вугілля у водовугільне паливо. Призначене воно для економного функціонування системи централізованого опалення. 

Саме таку технологію й устаткування розробили співробітники ПАТ «НДПКІ «Вуглемеханізація» і колектив Луганського державного інституту ЖКГ та будівництва, а питання транспортування такого нетрадиційного палива стало темою дисертаційної роботи першого заступника міського голови обласного центру Маноліса Пілавова. Бо тема — актуальна, а очікуваний економічний ефект істотний.

Днями цю розробку вперше в Україні презентували саме на діючому обладнанні із замкнутим циклом виготовлення, транспортування та спалювання в пальниковому пристрої котельні.

За словами голови правління ПАТ «НДПКІ «Вуглемеханізація» Олександра Кузнєцова, «водовугільне паливо — це суміш тонкодисперсного вугілля, води й хімічних добавок». До того ж використовується вугілля навіть із високою зольністю, яке вважається відходами вуглезбагачення. Як стверджують науковці, вартість калорії тепла, отриманої шляхом спалювання водовугільного палива, в 2—2,5 раза дешевша, ніж така сама кількість тепла, отриманого при спалюванні газу.

Співробітники інституту вже апробували технологію на пальникових пристроях у шахтному господарстві Луганської та Донецької областей. Їхній досвід свідчить, що спалювання цього палива можливе в теплоагрегатах після модернізації пристроїв. А луганські комунальники розробили унікальний пальниковий пристрій, який дає змогу не купувати за кордоном нових, спеціальних і дуже дорогих котлів, а використовувати наявні.

Пілотна установка вже зараз може бути використана для котелень селища Ювілейне. Тут сприятливе розташування до об’єктів — неподалік і шахта, і самі котельні. Вартість впровадження — до 7,5 мільйона гривень. Надалі міська влада не виключає можливості переведення на водовугільне паливо й найбільшої в обласному центрі котельні, що розташована в іншому кінці міста — кварталі Східний. Щоправда, в такому разі актуальним у реалізації проекту постане саме питання транспортування суміші за будь-яких температур, погодних умов та стану автодоріг.