Пригадується нещодавня зустріч діячів культури і мистецтв, присвячена проблемам галузі. Тоді особливо тривожно звучав голос керівника Національного заслуженого академічного ансамблю танцю імені П. Вірського Мирослава Вантуха.

— Ми гастролювали, — казав він, — у 60 країнах світу. А ось в Україні такої можливості не маємо.

Либонь, голос його було почуто. І 22 січня понад сто артистів ансамблю прибули до Львова. Через політичні події виступ відмінили.

Ця та інші події  стали для міністра культури Леоніда Новохатька приводом провести брифінг.

Шлях до столичної філармонії перекрили буремні події. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

— Через політичне протистояння, — сказав він на зустрічі з журналістами, — люди бояться ввечері виходити на вулицю, відвідувати заклади культури. Приміром, у львівському театрі імені Заньковецької замість очікуваних 70 тисяч гривень виручки за місяць зібрали лише 20 тисяч. Подібне відбувається і в столиці. Зокрема потерпають від браку глядачів театри імені Івана Франка, Національна філармонія. Закрито Національний художній музей, а Український дім перетворили в казарму. Культосвітні заклади за два місяці недоотримали майже два мільйони гривень.

Аби розрахуватися за комунальні послуги, їхні керівники просять додаткового державного фінансування.

Леонід Новохатько звернув увагу й на те, що грати в порожній залі — мука для актора. Констатував, що в Черкасах постраждала база охорони культурної спадщини, а також трудові книжки працівників культури. Хто відповість за це? І чи можна повернути втрачене?

Міністр вважає, що проблема втрати культурних надбань, як і життя, — невідкладна. А тому ми всі відповідальні за їх збереження.

— Чому ж раніше міністерство мовчало? — запитали у високопосадовця.

— Триває політичне протистояння, — почули у відповідь. — І я не думаю, що моя поява мала б результат. Бо політична культура у нас на ганебному рівні.

Леонід Новохатько з подій, які відбуваються у державі, зробив висновок, що нам  треба вчитися культурі, зокрема й політичній. На його думку, останні двадцять років у державі цим ніхто не займався. Тим часом уся система освіти і культури — учасники виховного процесу громадян. Наголошувати на цьому стало немодно. Скажімо, в  Європі державна система діяльності спрямована на виховання  громадян. Від їхньої загальної культури залежить уся життєдіяльність.