ГРОМАДСЬКИЙ ТРАНСПОРТ. Наболілу проблему електротранспорту в Дніпропетровську, зокрема нестачу рухомого складу, наша газета вже порушувала в матеріалі «Чому програми і «стратегії» не допомагають?» (див. «УК» за 28.12.12). Серед іншого у статті йшлося й про закупівлю в Німеччині вживаних трамваїв за кредитні кошти.

Днями до Дніпропетровська привезли придбані трамвайні вагони чеського виробництва (1988—1991 рр.), які відпрацювали певний термін у Німеччині. Поки що прибули лише 16 вагонів із 30 закуплених, решту 14 чекають у березні. Оскільки колії в Європі вужчі за українські, у вагоноремонтних майстернях комунального підприємства «Дніпропетровський електротранспорт» мають переобладнати кожен трамвайний вагон на необхідну ширину колії.

Списані німецькі трамваї вже курсують магістралями міста. Фото з сайту vk.com

«У Німеччині трамваї пройшли повну модернізацію салону, кузова та всього електрообладнання. Вагони відповідають сучасним вимогам перевезення пасажирів і споживають на 40% менше електроенергії, ніж вагони російського виробництва, які нині працюють на лініях», — пояснив директор департаменту транспорту та зв’язку Дніпропетровської міської ради Валентин Мовчан.

За його словами, після експертизи Київським науково-дослідним інститутом комунального господарства перші переобладнані трамваї почнуть перевозити пасажирів на центральному маршруті міста (№1). В середньому планується випускати на лінію по чотири переобладнаних вагони на місяць. 

На балансі КП «Дніпропетровський електротранспорт» нині 277 одиниць трамвайних вагонів. Дніпропетровськ уже купував у Німеччини трамвайні вагони, тепер їх придбано 106 одиниць. Зокрема у 2003—2004 роках купили 28 вагонів, у 2010—2011 роках — 48. На останні загалом пішло 17 мільйонів гривень, один вагон обійшовся у 350 тисяч гривень (з адаптацією під українську колію). Цьогорічна закупівля рухомого складу обійшлася вже у 500 тисяч гривень за транспортну одиницю (у цю суму входить вартість вагона, доставка та переобладнання під потрібну ширину колії) і 15 мільйонів гривень загалом. Але, як стверджують транспортники, ці машини сучасніші. 

У дніпропетровської громадськості ця покупка викликає неоднозначну реакцію. Людям не подобається, що купують не вітчизняні трамваї, а закордонний «секонд», який у Німеччині вже списали. На це дніпропетровські чиновники відповідають, що новий вітчизняний трамвайний вагон дуже дорогий: коштує понад 5 мільйонів гривень. І звертають увагу на те, що трамваї у Німеччині пройшли генерально-відновлювальний ремонт з модернізацією. 

«Це фактично відновлені до заводських параметрів машини, в яких незмінною залишилася лише рама. Вагони вже з тиристорною системою, яка істотно економить електроенергію. Приблизно за два роки з початку експлуатації німецьких трамваїв ми вже заощадили на електриці майже 2 мільйони гривень, — зауважує головний інженер КП «Дніпропетровський електротранспорт» Володимир Легкий. — Німецькі стандарти обов’язкові до виконання. За спеціальною програмою в Німеччині проводили модернізацію рухомого складу, і кошти виділяли обов’язково. За німецькими правилами, після генерального ремонту трамваї мають ще восьмирічний пробіг. Нині там діє нова програма — оновлення рухомого складу, і німцям ці трамваї вже не потрібні. Вони відпрацювали свій термін, але вагони ходові, мають попит у Східній Європі».

Після  запуску на маршрути останніх 30 новокуплених вагонів у дніпропетровській мерії сподіваються закрити трамвайну проблему в місті. Натомість, чомусь приділяючи увагу лише трамваям, міські чиновники зовсім забули про тролейбуси, яких у місті-мільйоннику не вистачає катастрофічно.

На сьогодні у Дніпропетровську щоденно на лінії виходять лише близько 100 тролейбусів. Щоб повністю покрити тролейбусну мережу, за словами В. Легкого, потрібно закупити ще 92 одиниці. Востаннє нові тролейбуси Дніпропетровськ купував ще у 2007—2008 роках — 7 одиниць виробництва «Південмашу». Відтоді кошти на закупівлю нових машин для громадського транспорту з бюджету не виділяли.