Нещодавно державне підприємство «Укрспирт» офіційно інформувало, що виробляє 70 тисяч тонн біоетанолу на рік, а в 2014-му матиме потужності для випуску 133 тисяч тонн. Днями це підприємство переглянуло прогноз у бік збільшення — до 150 тисяч. Очільник Мінагропроду Микола Присяжнюк запевнив, що Україна готова до випуску 250—260 тисяч тонн.
Питання виробництва біоетанолу набуло особливої ваги у зв’язку з очікуваним набуттям чинності з 1 січня 2014 року закону про обов’язкове додавання не менш як 5% цього компонента рослинного походження до автомобільних бензинів. За різними оцінками, країна споживає на рік 4,5—5 мільйонів тонн бензину, тобто для виконання закону потрібно 225—250 тисяч тонн добавок на рік. Нафтотрейдери кажуть, що виконати цей закон наразі неможливо з багатьох причин, найважливіші — брак необхідної законодавчо-нормативної бази та достатньої кількості біоетанолу.
«Річ у тому, що фактичне виробництво цього компонента в 2013 році становило лише 36 тисяч тонн, але спиртовики очікують початку сезону цукроваріння та поставок свіжої сировини — меляси. Тому до кінця року, можливо, галузь вийде на нормативні 70 тисяч тонн. Однак ці плани можуть і не здійснитися, адже врожай цукрового буряку цього року майже на 30% нижче за торішній», — кажуть цукровики.
Голова компанії «Укр продспілка» Микола Тиченко вважає, що без радикальної зміни технології виробництва біоетанолу досягти збільшення обсягів неможливо. «У світі основна сировина для випуску біоетанолу — кукурудза. Її в Україні достатньо. Але треба будувати виробничі потужності, а грошей у державних підприємств немає», — стверджує фахівець. За його словами, є певна активізація серед приватних інвесторів, проте протягом найближчих двох років нових біоетанолових заводів не з’явиться — потрібен час.
З іншого боку, експерти зазначають, що у відставанні «Укрспирту» особливої трагедії немає. «Закон про обов’язкове додавання біоетанолу з 1 січня 2014 не запрацює, тому що його фізично неможливо виконати», — каже директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. — За півтора року з часу його підписання Президентом не було прийнято жодного підзаконного акта, який пояснював би, як змішувати бензин із біоетанолом, як контролювати якість, врешті-решт, як з нього сплачувати податки».
Однак найбільш яскраву ілюстрацію наводить голова асоціації нафтотрейдерів Леонід Косянчук: «Існуюче податкове законодавство розцінює додавання біоетанолу як виробництво підакцизних товарів, тому доведеться сплачувати повну ставку акцизу, що додасть ціні майже дві гривні на літр. Хто купуватиме таке пальне?»
Фахівці спиртової та нафтової галузі одностайні, що для виконання «біоетанолової» норми знадобиться не менш як два роки. За цей час реально внести необхідні зміни до законодавства, розробити стандарти та регламенти, а головне — наростити виробництво вітчизняної сировини для біоетанолу. Якщо доведеться його імпортувати, то який сенс в цій програмі?