Коли сумчанин Віктор П. зі своєю дівчиною в одному із супермаркетів придбали упаковку сьомги, й гадки не мали, що замість делікатесу отримають лише неприємності. Бо, як виявилося, вони купили не смачну рибу, а щось смердюче і незрозуміле.

Оскільки час був пізнім і торговельний заклад уже зачинили, звернулися до продавців наступного ранку. Добре, що зберегли чек і в магазині повернули гроші. Однак настрій був безнадійно зіпсований.

Як прокоментувала головний спеціаліст Сумської обласної інспекції у справах захисту прав споживачів Ірина Недогрєєва, цей факт далеко не поодинокий. Більше того, нині рибні товари потрапили в зону особливого харчового ризику. Торік загалом по області їх перевірено 19,3 тонни, а забраковано 3,78, або майже 20%.

Звісно, такі «делікатеси» довелося знімати з продажу. Серед основних причин — брак інформації і супровідних документів до продуктів, невідповідність харчовим нормам і стандартам, вичерпаний термін придатності тощо. Та й нехтування санітарними нормами і правилами може призвести до великих неприємностей.

У супермаркеті можуть залагодити конфлікт. Однак трапляється й по-іншому. Тоді на допомогу приходять спеціалісти Інспекції у справах захисту прав споживачів.

Ірина Недогрєєва знайомить з фактами, коли замість риби покупцеві підсовують щось на зразок неї або ж пропонують такого собі кота в мішку.

В одному з магазинів спеціалісти виявили в’ялену тюльку невідомого походження. Навіть побіжного огляду було досить, аби впевнитися: на рибі виднілися крапки іржі, а від самого продукту відгонило запахом окисленого жиру.

А ось свіжоморожене філе минтая без шкіри мало свого виробника — ТОВ «Подільська Гавань» (місто Київ). Тільки льодової «глазурі» на ньому було не 4%, як передбачено нормою, а майже у 8 разів більше. Тобто покупець змушений був платити не за рибу, а за холодну водичку, що тимчасово набрала форму льоду.

Потрапили в поле зору інспекторів «Бички обсмажені в томатному соусі» торгової марки «Рибний день» (ТОВ «Рибоконсервний завод «Екватор», місто Харків). У бляшанці замість тушок виявилося якесь місиво, принаймні лише чверть вмісту можна вважати рибою.

Усе це рибне добро вилучили з прилавків, а винних оштрафували. Але ж не поставиш інспекторів біля кожного продавця, тому під час купівлі кожен повинен бути максимально уважним і навіть прискіпливим.

Та навіть коли не змогли убезпечитися від браку, особливо не переймайтесь — ніхто не відміняв положень Закону «Про захист прав споживачів».

Насамперед — неодмінно зберігайте чек, який є головним вашим документом. Саме він дає право вимагати заміни продукту або ж повернення грошей.

Якщо в магазині вам відмовляють у цьому, звертайтеся до його керівника письмово із заявою-претензією або напишіть зауваження у книзі скарг та пропозицій. Представники контролюючих органів завжди звертають увагу, як адміністрація магазину реагує на зауваження покупців.

Заяву-претензію керівникові торговельного закладу слід написати у двох примірниках, один з яких подати до канцелярії або дирекції. Про керівника можна дізнатися в куточку покупця.

Передавши заяву, наполягайте, щоб на вашому примірнику поставили відмітку про вручення (ПІБ посадової особи, яка прийняла вашу скаргу, підпис, дата, печатка чи штамп організації). Якщо вам відмовили у прийнятті скарги, передайте її в присутності двох свідків або відправте з поштового відділення на адресу порушника з повідомленням про вручення.

Згідно зі ст. 9 Закону «Про захист прав споживачів», споживач має право на обмін товару протягом 14 днів, не враховуючи дня купівлі. Якщо вашу заяву не прийняли чи відмовили в проханні, звертайтеся до Інспекції у справах захисту прав споживачів. Це стане підставою для позапланової перевірки магазину.

При підтвердженні правомірності скарги керівництво торговельного закладу оштрафують, а вам неодмінно повернуть гроші.