Здобувати затребувану професію, а не диплом, який не гарантує завтрашнього добробуту. Це не про ту молодь, яка обрала залізничний профіль. Підтвердження цього — статистика.  Торік залізниці України  надали молоді 2632 перші робочі місця. Їх зайняв  1481 випускник вищих навчальних закладів, 793 учні ПТУ та 357 випускників загальноосвітніх шкіл.

Із 1220 молодих фахівців, які здобули перше робоче місце,  60 пройшли підготовку в рамках спеціального проекту залізниць та вишів. Тобто роботодавець ще під час навчання з такими студентами укладав угоди на підготовку та супровід. Такий механізм зберігся і цього року: в рамках згаданого проекту пройдуть підготовку 90 студентів останніх курсів. У 2015-му їхню кількість планують збільшити до 150 осіб.

Для тих, хто хотів би обрати фах залізничника, мабуть, цікаво, як діє ця система. Вона не схожа на розподіл радянських часів, адже стосується не всіх, а найсумлінніших студентів останніх курсів. Саме вони стають учасниками проекту й укладають двосторонні угоди. Це не лише стимулює молодь добре вчитися, щоб потрапити у когорту підписантів, а й дає їм після підписання договору деякі переваги. Зокрема вони мають змогу отримувати додаткові стипендії, проходять професійне навчання за спеціально розробленою програмою. Для швидкої адаптації на виробництві майбутні фахівці — учасники проекту переддипломну практику проходять на місцях майбутнього працевлаштування.

І це ще не всі переваги. Після закінчення навчання випускникам до стажу роботи, який дає право на отримання надбавки за вислугу років, включено час навчання у ВНЗ з дня укладання двосторонньої угоди. Також усі учасники проекту можуть на спеціальних умовах брати участь у програмі щодо забезпечення житлом працівників залізничного транспорту.

Наскільки важливий для Укрзалізниці чинник професійної підготовки всіх працівників галузі, свідчить і те, що лише торік  професійну підготовку пройшли 3022 працівники, з яких 1044 оволоділи першою робітничою професією в центрах професійного розвитку персоналу залізниць. Ще 1978 працівників навчалися на виробництві.  Загалом торік перепідготовлено 7189 працівників, підвищили кваліфікацію 39318 робітників та 8173 керівники і фахівці. Окрім того, 9004 працівники залізничної галузі пройшли спеціальне навчання з питань перевезення небезпечних вантажів.

КОМПЕТЕНТНО

Станіслав САПІГА,
начальник відділу навчально-виробничої
практики та зв’язків з виробництвом
Державного економіко-технологічного університету транспорту:

— У нашому університеті практика гарантованого працевлаштування випускників (студентів-бюджетників і тих, хто вступив на навчання за цільовим направленням) успішно діє вже восьмий рік. Механізм простий і зрозумілий. Згідно з положенням «Про порядок підготовки спеціалістів для залізничної галузі», на залізниці України щороку в квітні подають списки студентів 4-го курсу, що живуть в областях, які обслуговує відповідна залізниця. Після попереднього відбору проводять їхнє тестування безпосередньо в службі кадрів залізниці. За його результатами інформацію про студентів вводять до автоматизованої системи управління персоналом — АСУ «Молоді фахівці» Державної адміністрації залізничного транспорту України.

У подальшому всі вони проходять виробничу практику і навіть пишуть дипломні роботи за місцем майбутньої роботи. Для студентів 5-го курсу щороку в березні влаштовуємо ще й «Презентацію випускників», на яку запрошуємо начальників кадрових служб підприємств залізничного транспорту.

Цього року з нашого університету вийде 331 випускник денної форми навчання, з яких 223 спеціалісти (126 навчаються за кошти державного бюджету) та 108 магістрів (22 бюджетники).