У Запоріжжі один із пріоритетних напрямів роботи місцевої влади — забезпечення якісного обслуговування населення автотранспортом загального користування, що передбачає зокрема дотримання права пільгового проїзду представникам соціально незахищених верств населення, учасникам АТО тощо. Однак громадяни пільгових категорій скаржаться на те, що водії автобусів відмовляють їм у пільговому проїзді. Найчастіше таке трапляється на міських автобусних маршрутах Запоріжжя.

Відмовляють безпідставно

За даними фахівців департаменту промисловості та розвитку інфраструктури Запорізької ОДА, згідно зі ст. 37 Закону «Про автомобільний транспорт», автоперевізникові, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, заборонено відмовлятися від пільгового перевезення, крім випадків, передбачених законом. Безпідставна відмова від пільгового перевезення спричиняє відповідальність. Закон не передбачає і обмеження кількості пільгових місць у громадському транспорті.

Зобов’язання перевізників перевозити безоплатно осіб, яким встановлено законодавством право необмеженого безоплатного проїзду, не було підкріплено фінансово, тому ситуація з пільговими перевезеннями загострилася.

Для забезпечення фінансовими ресурсами гарантованих державою соціальних пільг та зниження соціальної напруги Верховна Рада внесла зміни до Закону «Про Державний бюджет України на 2016 рік», яким передбачено для Запорізької області субвенцію з держбюджету місцевим бюджетам на надання послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі 87 229,4 тисячі гривень. Цей закон спрямовано на підпис Президенту України.

Крім того, за рахунок коштів місцевих бюджетів на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян автотранспортом передбачено 3,725 мільйона гривень видатків. Тож запорізька обласна влада вирішує на державному рівні питання заміни пільг на транспорті адресною грошовою допомогою представникам соціально незахищених верств населення, оскільки такий шлях найбільш ефективний для врегулювання ситуації. Та доки таке рішення не буде ухвалено законодавчо, у Запоріжжі розбиратимуться з кожним порушником окремо, вживаючи найжорсткіших заходів реагування.

Небезпечні маршрути

Непокоїть і те, що, крім порушень законодавства про пільгові перевезення, автоперевізники порушують вимоги безпеки руху, наражаючи на небезпеку пасажирів. Так, о 22.00 на мосту Преображенського в Запоріжжі в напрямку острова Хортиця рухав-ся автобус «Фольксваген ЛТ-35», водій якого перевищив швидкість, не впорався з керуванням і врізався в бетонну опору. Сам водій та 14 його пасажирів травмувалися.

Нерідко в погоні за збільшенням доходів та зменшенням витрат автоперевізники змушують водіїв працювати на маршрутах з порушенням норм робочого дня, не створюючи їм умов для дотримання вимог безпеки перевезень пасажирів. Нині спільно з органами фіскальної служби, Пенсійним фондом та інспекцією праці влада опрацьовує питання офіційного працевлаштування водіїв автобусів та легалізації їхньої зарплати, бо нерідко перевізники, перемігши на конкурсах пасажироперевезень, водіїв на роботу офіційно не оформлюють.

На сайті Запорізької ОДА розміщено чорний список водіїв автобусів — порушників Правил дорожнього руху, а також тих, хто відмовляє в пільговому проїзді соціально незахищеним верствам населення.

За словами в. о. голови Запорізької ОДА Костянтина Бриля, завершується реформування транспортної інспекції.  В Укртрансбезпеки в Запорізькій області вже створено управління, яке найближчим часом, після внесення змін до окремих нормативних актів, проводитиме постійні перевірки стану дотримання автоперевізниками законодавства у сфері пасажироперевезень. Для цього обласна влада формує перелік автоперевізників, яких перевірять на дотримання ліцензійних умов.