Задеклароване підвищення цін на проїзд у громадському транспорті столиці наробило чимало галасу. Дехто вже почав підраховувати, в яку копійку щомісяця виливатиметься така розкіш, як дорога до роботи. Інші дійшли висновку, що доведеться шукати роботу ближче до дому. Інакше більша частина зарплати йтиме на оплату проїзду.

Аргументи завжди знайдуться

У комунальників є поважні аргументи для підвищення плати за проїзд. Мовляв, парк автобусів, тролейбусів, трамваїв подекуди настільки зношений, що далі нікуди. Щоправда, так кажуть перед кожним підвищенням вартості проїзду. Та після чергового стрибка цін пасажири не помічають позитивних змін: чи то дивляться погано, чи справді нічого не змінюється.

Проте цього разу чутки про підвищення вартості проїзду доповнила новина, що разом із новими цінами нас очікує ще один сюрприз — проїзні квитки з лімітованим часом дії.

Цей досвід запозичили в Європі. Наприклад, у Чехії людина купує проїзний на 30 хвилин, годину тощо, і протягом цього часу вона може їхати куди хоче на будь-якому громадському транспорті. В Данії чи Польщі теж є подібне. На перший погляд, ідея непогана. Щоправда, за кордоном транспорт справді їздить за графіком, адже в них немає таких «тягнучок», як у нас. В Україні, а особливо в столиці, транспорт ходить як вийде, тому такі проїзні квитки не матимуть сенсу.

Після всіх дискусій, які буквально охопили столичних жителів, «Урядовий кур’єр» спробував з’ясувати, чого насправді чекати киянам.

Згідно з офіційною інформацією, результатом фінансової діяльності комунальних транспортних підприємств у 2012 році є збитки: у КП «Київський метрополітен» — 345,5 мільйона гривень, у КП «Київпастранс» — 345,7 мільйона. Тому в КМДА опрацьовується питання визначення в бюджеті Києва на 2014 рік потреби у фінансуванні підприємств транспорту. Враховуючи обмеженість бюджетних асигнувань, одночасно ретельно вивчаються фінансові результати діяльності КП «Київський метрополітен» та КП «Київпастранс» за І півріччя 2013 року. Розглядаються й інші шляхи покращення фінансового стану цих підприємств, серед яких і збільшення тарифів на перевезення пасажирів.

— Остаточного рішення щодо доцільності перегляду тарифів та рівня, до якого ці тарифи може бути збільшено, не прийнято, — повідомив «Урядовому кур’єру» директор департаменту транспортної інфраструктури Євген Водовозов. — Відповідно, жодних розрахункових матеріалів не подавали на погодження до Мінекономрозвитку та Мінінфраструктури. На цей час Мінінфраструктури разом з Департаментом економіки та інвестицій міста опрацьовують питання доцільності внесення змін до чинних порядків формування тарифів на послуги з перевезення пасажирів. Виконавчий орган Київської міськради проводить роботу щодо узгодження з Кабінетом Міністрів нової методики розрахунку вартості квитків у міському пасажирському транспорті, оскільки існуюча методика не передбачає знижки під час купівлі великої кількості поїздок.

Як це працюватиме

Але чиновники роз’яснили, як працюватиме система після введення єдиного проїзного квитка.

— Проект «Електронний квиток» передбачає створення єдиної загальноміської автоматизованої системи для оплати проїзду в наземному та підземному міському пасажирському транспорті, — зауважив Євген Водовозов.

Система функціонуватиме на основі безконтактних карток, які пасажири мають придбати за готівку в терміналах поповнення карток. Перед поїздкою потрібно буде пройти реєстрацію валідатором (прилад для перевірки документів на електронних носіях. — Авт.). Реєстрація валідатором безконтактної картки дає право на одну поїздку пасажирові в межах кінцевих зупинок одного маршруту та напрямку. Пасажир зможе сплатити проїзд кількох людей, для цього потрібно зробити відповідну кількість реєстрацій валідатором. Кількість поїздок пасажира залежить від кількості поїздок, що сплачені при поповненні балансу безконтактної електронної картки. Пасажир має право поповнювати рахунок у пунктах реалізації безконтактних карток, також у водія чи кондуктора транспортного засобу.

— У межах проекту зупинки та рухомий склад автотранспорту буде обладнано інформаційними моніторами, де зазначатиметься дата, час, назва зупинки, номери маршрутів, час прибуття, а також тариф на оплату проїзду в конкретному транспортному засобі, — наголошує Євген Водовозов. — Щодо впровадження автоматизованої системи в метрополітені — алгоритм дій подібний наземному транспорту. Там валідатор розташовується у турнікеті, який дає змогу пасажирові пройти до платформи.

Ось і виходить, що новації на нас чекають, але які саме, — ще не вирішено. Тож сподіваємося, ці самі новації нас, пасажирів, не перетворять на поціновувачів тривалих піших прогулянок.