Так уже складаються реалії нашого життя, що цінують українських виробників більше за кордоном, ніж на Батьківщині. Корпорація «Еталон» — вітчизняний виробник автобусів, тролейбусів, а тепер уже й трамваїв — не виняток. Її новий автобус А081.30, двигун якого працює на стисненому природному газі й відповідає стандартам Євро-5, успішно проходить випробування в Угорщині. Він уже «накатав» понад 2000 кілометрів і отримав схвальні відгуки водіїв. Попри те, що в Угорщині автобуси випускає власний виробник — фірма «Ікарус».

— Отже, — сказав президент корпорації «Еталон» Володимир Бутко, — наші автобуси конкурентоспроможні, зручні, комфортабельні та економні. І йдеться не лише про модель А081.30. Усі автобуси «Еталон» — міські, міжміські, туристські — обладнано двигунами екологічного класу Євро-5 і вищих. Вони затребувані в Україні (з нинішнім технічним станом автобусного парку країни щороку потрібно міняти не менше 1000 машин). Але, на жаль, 2015-го ми продали лише 120 автобусів. Більш того, півроку підприємства корпорації майже стояли, бо автобусний ринок упав на 46%. Фактично наша галузь тепер перебуває на рівні 1957 року.

Можна зрозуміли нинішній фінансовий стан України, коли доводиться економити на всьому, крім безпеки держави (до речі, «Еталон» бере участь в усіх тендерах, зокрема й військових, постачаючи автобуси для Національної гвардії та Міністерства оборони). Але як виправдати те, що Україну дедалі більше заполоняють імпортні машини, термін експлуатації яких наближається до списання? Володимир Бутко навів приклад, як у Миколаївській області закупили автобуси «Мерседес».

— Нині майже всі вони, — сказав керівник корпорації, — стоять під тином. Бо запчастин до тих моделей автобусів, які настав час списувати, ніде не купиш. Ми ж завжди гарантуємо обслуговування техніки. Турбує й те, що купівлю автобусів нині хочуть перекласти на місцеві органи влади. Не всі це зможуть, бо наша машина коштує в середньому 50 тисяч доларів. Нарешті незрозуміла й позиція Міністерства освіти і науки, яке оголосило 3 грудня тендер на закупівлю 1000 шкільних автобусів. Хто наприкінці року встиг би виконати таке замовлення?

Хоч… Керівники інших підрозділів корпорації «Еталон» розповіли журналістам на прес-конференції, що шкільні російські ПАЗи в Київській області штампують ледь не в гаражах. А перевірений часом вітчизняний виробник шукає замовлення у Словаччині, Польщі, Чехії. З одного боку, це, може, й добре. А з другого — доки принижуватимемо власного виробника заробітками за кордоном? Щоб вижити, корпорація «Еталон» почала випускати тролейбуси, працює над трамваєм. 25 одиниць нової продукції освоїв «Чернігівський ковальський завод», який входить до корпорації. Серед них три вироби для оборонної промисловості підприємство запустило в серію за місяць.

Одне слово, в «Еталоні» борються за виживання. Але ця боротьба була б менш напруженою, якби держава поважала своїх годувальників. І головним досягненням для них було б не те, що вони вижили, а що отримали прибуток, сплатили більше податків.