Як зробити, щоб батьківські кошти за школу чи садок ішли справді на благо дітей? Про це на власному досвіді знають у Чернівцях. Чернівецька гімназія №2, перша в області за рівнем знань випускників, тепер стала лідером і за ефективністю використання батьківських коштів.

Торік батьки гімназистів влаштували міні-революцію: змінили керівництво громадської організації «Батьки — дітям», яка збирає щомісячні внески за гімназію, та добилися розслідування кримінального провадження за фактами заволодіння коштами попереднім керівництвом ГО «Батьки-дітям» за період 2010-2014 років. Нове ж керівництво ГО «Батьки – дітям» настільки по-господарськи підійшло до використання батьківських коштів, що за півроку капітально відремонтувало спортзал, підвал, частину даху, оновило їдальню тощо.

Тепер ці батьки-активісти діляться знаннями з усіма охочими. Ось що радить Костянтин Прохоров, голова наглядової ради ГО «Батьки – дітям».

1. Детально перевірте, куди йдуть зібрані кошти у навчальному закладі вашої дитини: скільки грошей батьківський комітет витрачає собі на зарплату, скільки іде на сплату податків тощо. За потреби скористайтеся послугами компаній, які надають юридичні консультації, послуги аудиторів чи адвокатів з податкових спорів та злочинів.

За останні три роки ГО «Батьки-дітям» сплатили до бюджету та фондів нарахувань на заробітну плату у сумі понад 200 тисяч гривень. Фонд оплачував зарплату керівника, касира, бухгалтера, тощо. Тепер наша ГО сплачує лише послуги бухгалтеру, який є приватним підприємцем, тобто про додаткові витрати у вигляді нарахувань на фонд заробітної плати тепер не йдеться. Всі інші займаються проблемами гімназії безкоштовно на громадських засадах.

2. Перегляньте статут батьківської громадської організації. У нашій ГО раніше статут дозволяв фактично одноосібне керівництво голови громадської організації – можна здогадатися, як цією людиною керували. Ми переписали статут таким чином, що найвищим органом зараз є загальні збори (батьківська конференція), а оперативне (щоденне) керівництво здійснюється комітетом (наглядовою радою) у складі 11 осіб, яка на рік вибирається конференцією з числа найактивніших батьків. Саме ця рада колегіально, а не одноосібно приймає рішення.

3. Необхідно максимально обмежити обіг готівкових коштів у організації. Ми повністю відмовились від використання готівки, кошти здаються виключно на рахунок у банку. Це дає можливість зробити розрахунки прозорими та унеможливити зловживання з готівкою. Щомісяця на дошці оголошень гімназії ми оприлюднюємо виписку з банківського рахунку, з якої видно які і від кого кошти зайшли на рахунок, а які і куди витрачено – запровадьте таку систему у своєму навчальному закладі.

4. До статуту внесено положення про те, що кожен член батьківської ГО (тобто батьки будь-якого учня) на першу вимогу має право ознайомитися з усією документацією батьківського фонду.

5. Не секрет, що багато громадських організацій у закладах освіти – це насправді «кишенькові» ГО директора закладу чи управління освіти. Влада у батьківському комітеті має належати батькам, вони повинні контролювати кожну витрачену копійку. Вихід – створювати об’єднання батьківських комітетів, щоб вийти з-під контролю корупціонерів.

6. Врахуйте, що ремонти не повинні бути основною статтею витрат батьківських внесків. Треба прагнути, аби їх переважно фінансувало управління освіти. А основна мета батьківських внесків – іти на підтримку обдарованих дітей, сприяти розвитку творчості учнів, а також фінансувати незначні витрати – канцтовари, миючі засоби тощо.

Світлана ВІЛЬШАНИК
для «Урядового курєра»