ЧЕРЕЗ КОРДОНИ. Українські та молдовські митники, а також представники Місії Євросоюзу з прикордонної допомоги Україні та Молдові зібралися в Одесі, щоб визначитися із напрямками співпраці на найближчий час. У такому форматі зустріч проводилася вперше, однак не схоже, щоб цей млинець був нанівець.

Учасники перемовин навіть перетримали регламент, оскільки, як пояснив потім голова Державної митної служби України Ігор Калєтнік, діалог виявився «надто практичним та цікавим».

Нагальне завдання перед митниками поставив чемпіонат Європи з футболу. На це спортивне дійство до України має завітати майже півтора мільйона туристів. Заплановано цілу низку заходів, що повинні полегшити їм перетин кордону, а також забезпечити ритмічну роботу всієї транспортно-торговельної інфраструктури. Для суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, що возитимуть свої товари під Євро, буде запроваджено спрощені митні декларації — вони міститимуть у десять разів менше граф для заповнення, а також можуть бути написані від руки та ще й іноземною мовою. Щодо звичайних туристів, то їм запропонують так звані «зелені коридори Євро», де буде застосовано метод єдиної зупинки: це коли в одній точці і митники, і прикордонники обох держав залагоджуватимуть усі питання, пов’язані з перетином кордону.

На жаль, не всі ці послаблення призначені для постійного вжитку. Головний митник України Ігор Калєтнік зазначає: «Частина з них діятиме виключно під Євро-2012, але ми їх можемо розглядати і як пілотний проект. Якщо під час Євро-2012 ця система покаже свою ефективність, то певні напрацювання ми зможемо залишити назавжди».

Подальша доля новацій залежатиме від того, якою мірою вдасться поєднати спрощені процедури з належним рівнем контролю на кордоні.

Тим часом певний позитив для причетних до Євро-2012 мають створити і раніше започатковані програми. «Ефективно почав діяти договір про першочерговий пропуск плодоовочевої продукції, — каже Ігор Калєтнік. — А для Одеської, Вінницької та Чернівецької областей це дуже важлива складова». Поза тим хороші результати дає запроваджена на українсько-молдовському кордоні система, що сповіщає про утворення понаднормових черг. Позитив тут у тому, що вже кілька місяців вона не спрацьовувала. До певної міри на кордоні напрацьовано й елементи щойно згаданої єдиної зупинки.

На одеській зустрічі неодноразово згадували добрим словом перший спільно керований пункту пропуску (СКПП), що був відкритий за підтримки Місії Європейського Союзу з прикордонної допомоги Молдові та Україні (EUBAM). Понад місяць тому він запрацював на базі пункту пропуску «Бричень-Росошани». Проект передбачає, що контроль на в’їзді та виїзді проводитимуть на території Україні, в Росошанах (Чернівецька область), а дії прикордонних та митних служб Молдови та України буде об’єднано, спрощено та оптимізовано.

Це дає змогу істотно скоротити час, потрібний для перетину кордону туристами та для оформлення товарів. Уникнувши дублювання своїх дій у процесі перевірки, прикордонні служби обох країн зможуть заощадити людські та технічні ресурси. Тож хоч пілотний проект і розрахований на півроку, українці й молдовани вже зараз прагнуть поширення такої практики.