Подорож літаком почасти перетворюється на чималу проблему. Нерідко пасажирам доводиться перейматися багажем, який може подорожувати окремо від свого господаря, чи сидіти в аеропорту по кілька діб через погодні умови, або ж, трапляється, комусь не вистачило місця в літаку, оскільки квитків продали більше, ніж належить. Що має право вимагати пасажир і як правильно поводити себе в подібних неприємних ситуаціях, роз’яснює юрист департаменту судової практики ЮК «Алєксєєв, Боярчуков та партнери» Юлія Лець.
1. Чи відрізняються права пасажира, коли він подорожує українськими і міжнародними авіалініями?
Українські Правила повітряних перевезень пасажирів і багажу розроблено з урахуванням вимог європейського законодавства, тому значної різниці у правах і обов’язках пасажирів немає. Однак кожна авіакомпанія (як іноземна, так і вітчизняна) встановлює свої внутрішні правила повітряних перевезень пасажирів і багажу, з якими потрібно ознайомитись.
Варто запам’ятати, що, купуючи квиток на рейс перевізника, пасажир беззастережно погоджується з усіма умовами договору і правилами перевезення авіакомпанії.
2. Кому пред’являти претензії щодо загубленого багажу?
Після прийняття авіакомпанією багажу для перевезення він переходить під її відповідальність. Це підтверджується виданим пасажиру відривним талоном багажної ідентифікаційної бирки та багажною квитанцією, в якій зазначено кількість і вагу валіз, прийнятих для перевезення. Авіакомпанія несе відповідальність за втрату, нестачу або пошкодження зареєстрованих чемоданів і сумок під час транспортування, якщо не доведе, що вжила всіх необхідних заходів для запобігання шкоди багажу або що застосування таких заходів було неможливим.
3. Чи передбачена компенсація, якщо, наприклад, пасажир поїхав у теплі Емірати, а його багаж в холодну Фінляндію?
Компенсацію за затримку в перевезенні багажу встановлено з урахуванням необхідності забезпечення пасажира засобами першої потреби. У будь-якому разі така компенсація обмежена сумою 50 доларів США (або еквівалентом в іншій валюті).
4. Протягом якого терміну повинні повернути багаж?
Розшук багажу може тривати до 21 календарного дня з дати, наступної за тією, коли багаж мав прибути у місце призначення. Багаж вважається втраченим, якщо його не знайшли за результатами розшуку протягом 21 дня.
5. Буває, приїдеш додому і розумієш, що в речах хтось копирсався. Чи можна комусь пред’явити претензії?
З метою забезпечення безпеки польоту перевізник має право оглянути чи організувати огляд багажу за відсутності пасажира.
6. Трапляється, що з чемоданів зникають речі. До кого звертатися?
Відповідає за це авіакомпанія. Необхідно негайно надіслати претензію після виявлення пошкодження (втрати частини багажу), але не пізніше семи календарних днів з дати отримання зареєстрованих чемоданів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Європарламент: дані авіапасажирів допоможуть у боротьбі з тероризмом
Якщо пред’явлено претензію про часткову втрату багажу, то компенсацію розраховують з огляду на його вагу та вартість одного кілограма. Правилами встановлено, що відповідальність перевізника обмежена сумою 1131 СПЗ (спеціальні права запозичення) за мінімальну норму безкоштовного перевезення багажу, встановлену уповноваженим органом з питань цивільної авіації щодо кожного пасажира.
Станом на 15.01.2015 року, за офіційними даним НБУ, 100 СПЗ становлять 2253,58 грн.
7. Відправлення рейсів часто переносять на кілька годин, а то й діб. У такому разі на що може розраховувати пасажир?
Перевізник має забезпечити пасажирів харчуванням і прохолодними напоями, якщо рейс затримався на:
♦ дві години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю до 1500 кілометрів;
♦ три години або більше від запланованого часу відправлення рейсу дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
♦ чотири години або більше від запланованого часу — для решти рейсів.
8. В яких ситуаціях авіакомпанія зобов’язана надати пасажиру готель?
У разі скасування рейсу пасажиру мають запропонувати відшкодування вартості перевезення або зміну маршруту, яку повинні здійснювати за відповідних транспортних умов: до кінцевого пункту призначення — за першої можливості або у пізніший час за бажанням пасажира та за наявності вільних місць. Право на компенсацію виникає у пасажира, якщо його не повідомили про скасування рейсу за два тижні до запланованого часу відправлення.
Якщо пасажири обрали зміну маршруту і рейс відкладається на наступний день, то перевізник мусить надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт — готель — аеропорт.
9. Якщо людина не може вилетіти, наприклад з Відня до Дніпропетровська, бо авіакомпанія продала більше квитків на прямий рейс, ніж місць у літаку, що зобов’язані запропонувати пасажиру?
Закон прямо не забороняє авіакомпаніям продавати на рейс квитків більше, ніж місць у літаку. Проте закон встановлює процедуру відмови пасажирові в перельоті. Так, спочатку перевізник зобов’язаний знайти добровольців, готових відмовитися від перельоту взамін на грошову компенсацію. Якщо таких не буде знайдено — пасажирові можуть відмовити в перевезенні й запропонувати на вибір компенсацію вартості квитка або пересадку на інший рейс, що відлітає за першої нагоди.
Якщо пасажирам відмовлено у перевезенні проти їхньої волі, перевізник має виплатити їм компенсацію у таких розмірах: 250 євро — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів; 400 євро — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів; 600 євро — для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.
Однак суму компенсації можуть зменшити на 50 %, якщо пасажиру пропонували заміну маршруту перевезення до його пункту призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого на 2, 3 та 4 години.
10. Більшість авіакомпаній не дозволяють під час польоту розпивати алкоголь, принесений із собою. Проте якщо купуєш міцні напої у бортовому duty free, то це правило не діє…
На борту повітряного судна пасажир не має права бути в стані алкогольного сп’яніння, оскільки це небезпечно для інших подорожуючих, а також речей, літака й екіпажу. Вживання будь-яких алкогольних напоїв на борту повітряного судна дозволено лише в кількості, що пропонує авіакомпанія.