АВТОСПРАВА

Після вихідних має запрацювати закон про відміну техогляду   для приватних автовласників.
Чи справді це на краще?

Ще 5 липня парламент ухвалив поданий главою держави законо проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень». Оскільки цей документ справді важливий для всієї країни, запроваджувані ним новації викликали у суспільстві жваве обговорення, а назву самого закону враз «переклали» з чиновницької мови на людську — про відміну техогляду.

Отож уже 8 липня цей закон був підписаний Віктором Януковичем, а 14-го — оприлюднений у ЗМІ. Це означає, що в ці серпневі дні він повинен запрацювати на повну потужність, тож велика армія українських автовласників перейма- ється питанням: а чи не додасть їм це додаткових клопотів і головного болю? «Не додасть, — сказав у телефонній розмові з кореспондентом «УК» заступник начальника Департаменту Державтоінспекції МВС України Сергій Будник, — їм стане тільки краще, та й гроші, які раніше витрачалися на проходження техогляду, зможуть зберегти».

 

А що з талоном?

Але давайте по порядку. Перше, і найголовніше — документ справді передбачає скасування обов’язкового технічного огляду для легковиків, що не використовуються у комерційних цілях, тобто для приватного автотранспорту, а заодно для мотоциклів і мопедів. За технічний стан свого автотранспорту повністю відповідатимуть або власники, або водії, котрі його експлуатують. Щоправда, скасувавши техогляд, закон не відмінив необхідність чіпляти на лобове скло талон про його проходження. Чи не вийде так, що такий собі інспектор Петренко зупинятиме всіх підряд і вимагатиме наявність талона, киваючи на вимоги Правил дорожнього руху? Спокуса на цьому підзаробити, як на мене, цілком реальна. «Нехай водії не хвилюються, — заспокоює Сергій Іванович, — такого не буде: ми вже провели інструктаж з інспекторами — вони мають право зупиняти автомобіль тільки у випадку явних ознак несправності. Яких саме? Приміром, якщо вночі не світять фари чи розбите лобове скло. А відсутність талона на лобовому склі — не причина для зупинки і, тим більше, для якихось серйозних розмов…»

Справне авто — безпечна поїздка. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ

Далі. Для маршруток, вантажівок і таксі, що старші за два роки, техогляд залишається. Щоправда, він тепер називатиметься вже не оглядом, а контролем, та це не так суттєво. Більш суттєво те, що ДАІ від проведення цієї процедури повністю відсторонена, бо, як стверджують у Верховній Раді, головна мета закону — перекрити один із корупційних механізмів у країні. А що 90% вітчизняних водіїв купували техогляд, у середньому, за $100, ні для кого не секрет. Тільки офіційні доходи автоінспекції від цієї процедури, за підрахунками міністра внутрішніх справ Анатолія Могильова, сягали майже півмільярда гривень. Неофіційні ж проплати, за підрахунками експертів, щороку оцінювались у суму від 1,5 до 3 млрд гривень. Ото й рахуйте, скільки грошей втратять ті, хто тримав «руку» на пульсі техогляду, натомість вони залишаться у кишенях автовласників.

Тож займатимуться техконтролем приватні станції, які матимуть на це ліцензії. Вони ж повинні будуть видати водієві спеціальний протокол, куди заносяться всі дані про техконтроль. А паралельно ці дані мають бути занесені в загальноукраїнську базу, котру, треба розуміти, саме зараз і мають створювати на базі існуючої в Державтоінспекції. Чи не стануть саме ліцензовані техстанції новими корупційними центрами, покаже час, та побоювання такі є. 

Клондайк для страховиків?

Третій серйозний момент — окремі експерти вважають, що відміна ТО для приватного автотранспорту спричинить різке зростання аварій на наших автошляхах. Так, за словами директора аналітико-дослідницького центру «Інститут міста» Олександра Сергієнка, такі важливі речі, як техогляд, «не можна віддавати під відповідальність громадян, знаючи про їхню безвідповідальність. А усунення від техогляду ДАІ, якщо залишити їй при цьому певні повноваження — аж до конфіскації машини на якийсь час, не може не створити нове під∂рунтя для хабарництва». Зважаючи на менталітет нашого народу, говорити, що буде з отим самим хабарництвом, поки зарано. А ось тема підвищення аварійності, на думку фахівців, що займаються безпекою на дорогах, притягнута за вуха. Річ у тім, що в структурі причин аварійності несправні автомобілі — навіть не в першій десятці, тому що насправді люди самі зацікавлені в тому, аби їхні автівки були у належному технічному стані, бо хто ж ворог собі чи своїй родині?!  

Та повірити у те, що гроші, які нібито мають залишитися у гаманцях водіїв-приватників, нікого не хвилюють, дуже важко. Чи не тому автовласники говорять про те, що вже з осені подорожчають поліси автоцивілки? Щоправда, представники страхових компаній, витримавши певну паузу після ухвалення закону, почали заспокоювати народ: мовляв, все в порядку, ми нічого не підвищуватимемо. Та в Інтернеті мусується думка, що в країні можуть створити кілька страхових компаній, котрі отримають ледь не ексклюзивне право на видачу автополісів. Окрім того, з жовтня, коли набуде чинності закон, що дозволяє оформляти ДТП без присутності автоінспектора, залишиться тільки поліс 1-го типу, коли страхується відповідальність будь-якого водія, який на момент дорожньо-транспортної пригоди перебував за кермом.

«Страховики переконують, що чинні на сьогодні ціни такими й залишаться, тим більше, що тарифи чітко зафіксовані у законі, — каже Сергій Будник і додає: — а технічний стан автомобілів (вади ходової чи гальмівної систем можуть призвести до непередбачуваних наслідків) дуже скоро ми зможемо контролювати серйозніше: вже проведений тендер, і скоро ми закуповуємо 27 пересувних технічних станцій — по одній на область, а також для Києва і Севастополя, які й дадуть можливість це робити». Добре, якщо закон і справді запрацює в інтересах людей, а не, приміром, вже у жовтні-листопаді з’ясується, що страховий ринок, не готовий до нових конкурентних умов, почне активно лобіювати підвищення тарифів на автоцивілку. А на можливість контролювати на дорогах комерційний транспорт МВС витратило понад 8,5 млн грн — одна така станція обійшлася в 220 тис. грн.