ПРОБЛЕМА 

Знахабнілі організатори незаконного видобутку вугілля облаштувалися прямісінько біля залізниці

В одній з кіноповістей Василя Шукшина є кумедний епізод. Вагонний злодюжка видає себе за конструктора і розповідає сусідам по купе — наївним селюкам, що невдовзі будувати мости не буде потреби. А навіщо? Поїзди, заливав він,  ходитимуть на повітряній подушці. Мовляв, у потрібному місці потяг випустить під себе пар і по ньому промчить через перешкоду навіть за відсутності рейок.

Смішно? Не дуже. Адже, виявляється, подібна «система» сьогодні не завадила б на окремих ділянках залізниці в Донецькій області. Там, де нелегальний видобуток вугілля вже ведеться за якийсь десяток метрів від рейок та шпал. Бо й справді — не будувати ж тут залізничні мости через провалля «копанок»…

Ті ж самі гості  в ту ж саму хату

Давно відомо: як рік зустрінеш, так його й проведеш. Отож у січні 2011-го донецько-ясинуватський транспортний прокурор порушив кримінальну справу за фактом незаконного видобутку корисних копалин та навмисного пошкодження шляхів сполучення, що могло призвести до аварії (наша газета писала про це). Залізнична катастрофа загрожувала на Мушкетівській дистанції шляху Донецької залізниці, де нелегали облюбували собі місце для незаконного видобутку вугілля. З’ясувалося, з грудня 2010-го  до середини січня 2011-го група осіб збудувала три «копанки» буквально за кілька метрів від залізничного шляху. Оскільки виникла реальна загроза аварії, правоохоронці відреагували оперативно: незаконний видобуток палива припинили і порушили справу відразу за двома статтями Кримінального кодексу України — «Порушення правил охорони надр» та «Пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів».   

У грудні року нинішнього ті ж самі гості в ту ж саму хату. Точніше, в «копанку» поблизу залізниці. Цього разу в макіївському селищі Холодна Балка, де нещодавно ліквідували відразу п’ять нелегальних шахт за 20—25 метрів від залізниці. Причому одна з підземних виробок проходила прямісінько(!) під рейками.

 Місцеві жителі розповідають, що самодіяльні гірники — всього кілька десятків осіб, облюбували це місце в лісопосадці ще наприкінці літа. Паливо видобували дідівським способом: рубали відбійними молотками, піднімали лебідками. Хоча використовували й важку техніку — бульдозери та екскаватори. «На 18-му кілометрі перегону Моспине—Макіївка-Вантажна нелегали вирубали захисні лісонасадження та вели видобуток вугілля відкритим способом, — повідомив керівник прес-центру державного підприємства «Донецька залізниця» Володимир Селіванов. — Робилося все це дуже близько від залізничного шляху. Тому ці протиправні дії нанесли значні матеріальні збитки, а також створювали реальну загрозу транспортних аварій: сходження з рейок вантажного чи пасажирського ешелонів».

Ще дві «копанки», розташовані за якихось 15 метрів від залізничного шляху, вдалося виявити  і в Шахтарському районі на 7-му кілометрі перегону Гірник— шахта «Донецька». Зрозуміло, нелегальний промисел зупинено, правоохоронці вилучили вже видобуте паливо та техніку, а примітивні шахти зрівняли із землею. Організаторам «світить» відповідальність за незаконну розробку надр і, цілком можливо, за несанкціоновану вирубку лісонасаджень.

Обережно: підземні нелегали!. Фото прес-центру Донецької залізниці

«Дон Кіхот» проти нелегалів?

Боротьба із незаконним видобутком вугілля в Донецькій області вже довгі роки ведеться з перемінним успіхом. Найпоширеніше це ганебне явище у східній частині регіону: Шахтарськ, Сніжне, Торез  — там, де вугільні пласти підходять близько до поверхні. Однак останнім часом географія, на жаль, поступово розширюється. Приміром, наприкінці літа правоохоронці виявили перший факт видобутку палива відкритим (кар’єрним) способом у протилежному місці — в Мар’їнському районі. Причому «першовідкривачі» працювали тут із розмахом, використовуючи  потужний бульдозер, екскаватор та вантажні автомобілі.

Їй-бо, було б несправедливо сказати, що міліція, прокуратура та представники влади  залишаються сторонніми спостерігачами. Зокрема, з початку року за фактами виявлення «копанок» у Донецькій області навіть порушено на 58 справ більше, ніж у 2010 році.

«Всього надійшло 940 повідомлень про незаконний вуглевидобуток, і за фактами перевірки порушено 172 справи за статтею 240 Кримінального кодексу України «Порушення правил охорони надр» та іншими статтями, — розповів нещодавно журналістам начальник Головного управління МВС України в Донецькій області Віктор Дубовик. — Вилучено майже 1000 тонн вугілля, понад 100 одиниць техніки і за десять місяців ліквідовано 400 «копанок».

Ще трохи цифр. Як свідчать правоохоронці, до суду направлено 92 справи і після розгляду більшої частини справ на організаторів накладено штрафи в розмірі понад 300 тисяч гривень. І хоча відповідальність за порушення правил охорони надр передбачає  ще й обмеження волі від 2 до 5 років, здебільшого все зводиться до сплати штрафів. Тобто організатори незаконного підземного промислу відверто користуються недосконалістю законодавства, а зусилля міліції щодо виявлення «копанок» та припинення їхньої діяльності допоки нагадують сізіфову працю. Або дії іншого літературного персонажа, якого згадав керівник обласної міліції. «Закон дуже лояльний, і тому це протистояння трохи нагадує битву Дон Кіхота з млинами…» — вдався він до колоритного порівняння.

Тим часом у листопаді в Донецькій обласній державній адміністрації відбулося спільне з правоохоронцями засідання, присвячене проблемі фактично безкарного пограбування надр. Як відомо, вже не один рік виношується намір легалізувати роботу приватних шахт, а нелегалів викоренити як клас. Утім, на жаль, поки ці плани так і залишаються планами: «копанки» продовжують незаконно видавати вугілля на-гора, збагачуючи організаторів незаконного видобутку та їхніх покровителів, які, переконані місцеві жителі, «прописані» у високих владних кабінетах.

КОМПЕТЕНТНО

                                   
Андрій ШИШАЦЬКИЙ, 
голова Донецької обласної  
державної адміністрації

«Керівництво облдержадміністрації знову порушує тему незаконного видобутку вугілля, бо, бачу, ситуація погіршується. Потрібно якомога швидше, де можливо, рухатися в бік легалізації. А де це потрапляє в «червону зону», де є порушення і де це неможливо зробити, слід діяти рішуче і жорстко… Якщо здійснити повний комплекс легалізації, то буде ефект як на місцевому рівні — податки, так і на загальнодержавному — плата за надра та ціла низка податків».