Хоч європротокол, або спрощена система врегулювання ДТП в Україні, діє з вересня 2011 року, вона не має попиту в автомобілістів. Усього 12,5% загальної кількості аварій в Україні врегульовано за його допомогою в цьому році. За інформацією Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), це понад 10 тисяч ДТП.

Упровадження в Україні цього документа запозичено з досвіду європейських країн. Там легкі ДТП, яких, за статисткою, 80%, виведено з поля зору дорожньої поліції й вони перебувають у сфері інтересів страхових компаній (СК). У таких аваріях не травмовані люди, а матеріальний збиток для авто незначний. Наприклад, у Франції учасники ДТП самостійно заповнюють документи за європротоколом ще з 1970-х років. У нас же, як свідчить практика, про спрощений варіант урегулювання ДТП можуть забути навіть… самі страховики.

Більшість водіїв остерігаються складати європротокол через побоювання, що щось зроблять не так. Фото Світлани СКРЯБІНОЇ

Чому автовласники йдуть в обхід?

«Нещодавно виїжджав на авто із двору і зачепив сусідську машину. Повідомив про це у кол-центр страхової компанії, де був застрахований за полісом «автоцивілки». Там порадили викликати поліцію, щоб скласти протокол, і рекомендували сфотографувати місця ушкоджень на автомобілях та їхні номери. Про такий метод урегулювання, як європротокол (без виклику поліції), мені не нагадали, та і я про нього забув», — розповів «УК» киянин, відомий блогер та підприємець Олександр Бродський.

На його думку, позиція страхової компанії не клієнтоорієнтована. У водія не дізналися про наявні пошкодження авто та можливу суму збитків (ремонт тої подряпини міг обійтися у фірмових СТО у 2 тисячі гривень, а в межах чинного ліміту з відшкодування за європротоколом 25 тисяч гривень). «Мені не надали інформації про варіанти врегулювання ДТП, а як трієчника, який не в змозі безпомилково заповнити європротокол, спрямували старим обхідним шляхом», — скаржиться ображений клієнт.

 Тепер Олександр змушений іти довгим шляхом врегулювання ситуації. Поліцейські складають протокол, необхідний для відшкодування СК, вилучають водійські права й видають тимчасові. Натомість винуватець ДТП сплачує адмінштраф, і на нього чекає судова тяганина. А якби Олександр оформив європротокол, не факт, що власник постраждалої автівки отримав би відшкодування та не мав би претензій до Олександра. Страховики люблять «зачепитися» за один з неправильно заповнених пунктів документа, і — плакали ваші грошенята.

Лікнеп для водія

У цьому році, за даними МТСБУ, середня сума відшкодування за європротоколом становить 5,7 тисячі гривень (а це в 4,3 раза менше, ніж чинний ліміт). І під ліміт 25 тисяч гривень, за оцінками Українського товариства фінансових аналітиків, потрапляє понад 70% виплат «автоцивілки».

Одна з версій невикористання європротоколу — побоювання клієнтів, що вони не вкладуться в ліміт. Тому частина експертів очікують, що якщо Нацкомфінпослуг з 1 лютого 2016 року збільшить максимальний розмір виплати за шкоду за пошкодження майна потерпілих під час оформлення європротоколу з 25 тисяч до 50, на ринку можна очікувати збільшення кількості звернень за спрощеним механізмом оформленням ДТП. «Така зміна з часом істотно збільшить частку страхових випадків, оформлених без виклику представників поліції», — вважає президент Ліги страхових організацій України Олександр Філонюк.

Але опоненти єврооптимістів вважають, що основне питання — не в ліміті відповідальності, а в тому, що більшість водіїв остерігаються складати європротокол через побоювання, що щось зроблять не так. Директор департаменту клієнтських сервісів страхової групи «ТАС» Віктор Панасюк перелічує «УК» по пунктах основні труднощі, з якими стикаються водії, складаючи європротокол: П. 6. Замість прізвища страхувальника часто вказують прізвище водія; П. 8. «Чи покриває поліс шкоду технічного засобу?» Здебільшого пишуть «Так!», хоч насправді не мають поліса КАСКО (а саме про його наявність ідеться). Багато клієнтів взагалі не знають, що писати; П.10. Неправильно вказують точку початкового удару транспортного засобу; П.12. «Обставини ДТП». Неправильно відзначають поля з обставинами, що мають стосунок до події; П. 3.4. «Шкода життю та здоров’ю, шкода, заподіяна майну». Водії не розуміють, що саме потрібно тут зазначити (так чи ні).

Які ж підводні течії мають враховувати водії, оформлюючи європротокол? Перед тим як його скласти, вони повинні переконатися, що обидва транспортні засоби забезпечені,  тобто водії мають чинні поліси страхування і правильно трактують правила дорожнього руху, і що дії одного з них спричинили ДТП.

«Уявіть: ДТП на перехресті. Страхувальник склав європротокол, визнав себе винним в аварії, але не врахував елементарних речей, а саме: не звернув уваги на те, що перед зіткненням він рухався головною дорогою і мав перевагу в русі. Представники страховика дослідили місце пригоди і винесли законне рішення про відмову у виплаті відшкодування, адже цивільно-правова відповідальність страхувальника у цьому разі не настала», — зазначає Віктор Панасюк.

Ще шкодять проникненню європротоколу в наше життя деякі страхові компанії, які відмовляються робити виплати, якщо один з автомобілів був на момент ДТП нерухомим (зупинка, стоянка, паркування). Вони придумали версію, що в момент припинення руху людина за кермом — уже не водій, а пасажир. Мабуть, якщо МТСБУ жорстко реагуватиме на «фокуси» таких хитрунів, то європротокол стане популярним.

КОМПЕТЕНТНО

Володимир Шевченко,
гендиректор МТСБУ:

— Моторно-транспортне страхове бюро України в межах співпраці з Національною поліцією має намір постачати у патрульні автомобілі комплекти європротоколів. Якщо ДТП відбулося без жертв і заподіяна шкода незначна, поліцейські, які прибули на місце події, зможуть запропонувати потерпілим врегулювати питання за його допомогою. Це дасть змогу спростити процедуру оформлення виплат і розвантажити суди.

Після ДТП поліція видаватиме пам’ятку для учасників: що вони мають робити, де отримати відшкодування, які документи потрібні і як правильно їх оформити.

МТСБУ має намір ініціювати введення оформлення європротоколу в програму курсів з навчання водіїв. Якщо правила оформлення європротоколу пояснюватимуть не лише страховики, а й поліцейські, це сприятиме обізнаності водіїв і дасть змогу збільшити його використання і зменшити виклики поліції, затори на дорогах і кількість справ в адміністративних судах України.

Вячеслав Черняхівський,
голова комісії зі страхування Українського 
товариства фінансових аналітиків:

— Моя особиста «соціологія» та інформація від колег (не претендую на повну репрезентативність) свідчить, що основні проблеми — невіра у виплату (а це щира правда, оскільки українська «автоцивілка» має найвищий відсоток відмов у виплатах з усіх відомих мені країн) і невміння заповнити бланк. Тому підвищення лімітів з європротоколу нічого не дасть, а збільшення кількості врегулювання за його допомогою залишатиметься в тому самому тренді: приріст на кілька відсотків за рік незалежно від підвищення ліміту. Але страхове шахрайство при цьому зросте на великі суми. Боротися треба за краще знання водіїв цієї процедури, проти страху заповнювати такий протокол.

Хороша ідея МТСБУ — введення європротоколу у вигляді мобільного додатка для смартфонів. Це підвищить упевненість учасників ДТП, що їм потім ніхто не відмовить через неправильне заповнення, а також допомогу в цьому питанні патрульної поліції. Тому з державницького погляду штраф у кілька сотень гривень з винуватця не вартий багатокілометрових заторів, що паралізують вулиці міст навіть через незначні пошкодження у ДТП.

ДОВІДКА «УК»

Європротокол — спеціальний бланк уніфікованого в Європі зразка, який заповнюють водії — учасники ДТП на місці аварії. Цей документ пред’являють у страхову компанію. Він служить підставою для виплати страхового відшкодування.

Застосовувати європротокол учасники аварії можуть за умов неодмінної наявності полісів ОСЦПВ, коли в ДТП пошкоджено тільки залізо і нікого не травмовано, учасники аварії домовилися про єдиний погляд на причини та обставини аварії. Викликати представників поліції й оформляти ДТП за звичною процедурою потрібно, якщо є підозри, що один з учасників аварії перебуває під впливом алкогольних, наркотичних чи лікарських препаратів або водії не змогли домовитися про обставини аварії, а також не можуть правильно визначити матеріальний збиток.