БЮРОКРАТИЗМУ СТАНЕ МЕНШЕ
Право українців об’єднуватися в громадські організації регулюватиметься по-новому
Мудрі греки небезпідставно стверджували, що держава існує, коли її охороняє особиста участь кожного громадянина. Великою мірою це актуально і для нашої країни, де реалізація права особи на свободу об’єднання в громадські організації для здійснення і захисту прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших суспільних інтересів гарантовані Конституцією та ратифікованими міжнародними угодами. Та в цій справі, як і в будь-якій іншій, мають діяти певні правові та організаційні засади.
Знаковою подією нинішньої парламентської сесії буде друге читання довгоочікуваного проекту закону «Про громадські організації» (реєстраційний номер 7262-1), внесеного до Верховної Ради народними депутатами України від майже всіх різновекторних політичних сил, присутніх у «будинку під куполом»..
Адже йдеться про знаковий документ, який сьогодні великою мірою визначатиме поступ нашої країни як демократичної та європейської. Бо без належного громадянського суспільства, реального, а не міфічного третього сектору, який і представляє різноманітні громадські утворення, євроспільнота нас як партнерів не розглядатиме.
Право… приватного права
Так от, означений вище проект був прийнятий за основу ще 17 травня минулого року і з того часу, а надто з вересня 2011-го, старанно опрацьовувався робочою групою, створеною Комітетом Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування. І проходило це не за зачиненими дверима: до участі в конструктивному дискусійному середовищі запросили не лише нардепів, посадових осіб центральних відомств, а й учених, практиків, представників громадськості, для якої, власне, і виробляються «правила гри».
Вже можна говорити про певні результати: розглянута і обговорена левова частка зауважень, висловлених до законопроекту, знято низку неузгодженостей, члени робочої групи дослухалися також зауважень, висловлених зарубіжними експертами. Не обійшлося і без відголосків суспільної дискусії про «грантоїдів» та грантодавців, інтересів держави в цих процесах.
У ході доопрацювання помітно розширився термін «громадські об’єднання»: він відтепер включає громадські організації (об’єднання фізичних осіб) та громадські спілки — об’єднання за участі юридичних осіб приватного права. Відповідно запропоновано змінити назву — доцільніше назвати його законом «Про громадські об’єднання».
Таким чином поставлено крапку в дискусії довкола конституційності права юридичних осіб приватного права бути членами громадських організацій, яка грунтується на буквальному тлумаченні частини першої статті 36 Конституції України.
Правила для «третього сектору»: прозорість, дотримання закону. Фото з сайту blogspot.com
Чисті помисли і ніякої наживи
Якщо ви вирішили вступити до однієї з численних громадських організацій, незайве пам’ятати, що вони є неприбутковими. Не треба плутати такі інституції з партіями, релігійними та благодійними організаціями, кооперативами і творчими спілками — їхню діяльність регулюють інші закони.
Серед засторог, передбачених згаданим вище законопроектом, — обмеження утворення і діяльності громадських організацій, програмні цілі яких спрямовані на загрозу нашій незалежності, суверенітету і територіальній цілісності, пропаганду насильства, розпалювання расової ворожнечі тощо.
Важливо, що законопроектом пропонується надати громадським організаціям право діяти на всій території України та спростити реєстраційні дії щодо громадських об’єднань.
Як зазначили члени робочої групи, процедура реєстрації врахувала, з одного боку, рекомендації Ради Європи з цього питання, зокрема зауваження, висловлені в рішенні Європейського суду з прав людини «Корецький проти України». А з другого — особливості національної системи реєстрації, позиції та досвіду представників органу, який реалізовуватиме її на практиці.
Законопроект містить чіткий перелік документів, які мають подаватися громадським об’єднанням до уповноваженого органу з питань реєстрації, строки та підстави прийняття ним відповідних рішень. А також передбачає запровадження скороченої процедури оскарження громадським об’єднанням реєстраційних дій до суду.
Значною мірою доопрацьована процедура реєстрації та повідомлення про утворення громадських об’єднань. Зокрема, вона включає перевірку статуту на відповідність вітчизняним законам. А процедура реєстрації змін до статуту або до складу органів управління включатиме перевірку уповноваженим органом з питань реєстрації дотримання громадською організацією при внесенні відповідних змін вимог статуту.
Перевірок стане менше
Уразливою стороною чинного нині законодавства про діяльність громадських організацій була бюрократична тяганина різноманітних перевірок під час реєстрації, пройти яку з тих чи тих причин вдавалося далеко не кожному.
Нині пропонується статут громадського об’єднання не перевіряти на відповідність підзаконним нормативним актам, а процедуру перевірки його на законність чітко регламентувати.
Законопроект регламентує і процедуру повідомлення громадськими об’єднаннями про своє утворення. Вирішено ще два неврегульовані на даний час питання: щодо обов’язку повідомлення таким громадським об’єднанням про зміну мети діяльності, а також подання цим об’єднанням відомостей про особу, уповноважену представляти таке об’єднання.
Розширено права таких громадських об’єднань: відповідно до законопроекту вони мають однакові права із зареєстрованими (крім тих, що пов’язані зі статусом юридичної особи).
На нашу думку, розробникам вдалося певною мірою розв’язати одну із найскладніших проблем, які до цього мали помітний суспільний резонанс, — приведення нормативного регулювання питання контролю за діяльністю громадських об’єднань в Україні до європейських стандартів.
Запропоновано робити це шляхом залишення уповноваженому органу з питань реєстрації лише тих функцій, які не покладені законом на інші органи державної влади (суди, правоохоронні органи, органи безпеки тощо).
Так, за уповноваженим органом з питань реєстрації збережено, зокрема, функцію перевірки дотримання громадським об`єднанням вимог статуту при внесенні змін до нього або до складу органів управління такого об’єднання, право на звернення з позовом до суду щодо заборони діяльності громадського об`єднання.
У проекті також враховано позицію Мін’юсту щодо обов`язковості повідомлення громадським об’єднанням про своє утворення, реєстрацію символіки громадських об`єднань.
Передбачено певний час для введення в дію цього закону, що, за словами членів робочої групи, дасть змогу уповноваженому органу з питань реєстрації здійснити необхідні організаційні дії, потрібні для його реалізації, а громадським організаціям — підготуватись до нового нормативного врегулювання.
Робота над законопроектом наближається до завершення. Свою згоду чи незгоду з новаціями народні депутати висловлять у сесійній залі під час другого слухання.
ПРЯМА МОВА
Василь ДЕМЧИШЕН,
голова підкомітету Комітету Верховної Ради
з питань державного будівництва
та місцевого самоврядування,
голова робочої групи
з доопрацювання законопроекту №7262-1:
— Досягати консенсусу в роботі було непросто: надто вже заполітизованою є ця задавнена проблема. Отож ми й намагалися якомога повніше врахувати Рекомендації державам-членам щодо правового статусу неурядових організацій у Європі № СМ/Rес(2007)14, передусім щодо надання права на свободу об’єднання юридичним особам приватного права.. І водночас розробити реальний, дієвий законопроект, який відповідатиме готовності нашої держави та вітчизняного суспільства до його реалізації.
Гадаю, що можливий баланс знайдено. Тепер чекаємо конструктивної роботи наших колег-депутатів.