ПОРЯДОК НА АВТОШЛЯХАХ
У державі вже вчетверте стартував Всеукраїнський тиждень безпеки дорожнього руху
Недарма кажуть: дорога не прощає недбалості… Якщо ж вона ще й погана, а недбалість виходить за всі мислимі рамки, це непрощення зростає в рази, виливаючись у жахливу статистику дорожньо-транспортних пригод. Цифри й справді вражають: щороку в майже 200 тисячах аварій гинуть понад 4 тис. людей і близько 40 тис. травмуються. За цими показниками ми попереду ледь не всіх цивілізованих країн, втрачаючи на своїх же автошляхах набагато більше за визначені Світовим банком суто економічні збитки в астрономічні п’ять мільярдів американських доларів на рік.
Розбиратися, хто був неуважніший, тепер пізно.... Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ
ДТП — біда інтернаціональна
Те, що ми не одинокі в цій трагічній першості (за даними Всесвітньої організації здоров’я, щороку в світі внаслідок ДТП гине близько 1/3 млн чоловік і ще понад 50 млн отримують поранення), втішає мало. Хоча б тому, що відносна кількість таких жертв в Україні значно перевищує аналогічні показники ніби рівних нам країн Європи, не кажучи вже про США чи Японію. Приміром, наші дороги «дають» понад 13 % від загиблих на всіх автошляхах континенту. І це при тому, що кількість автомобілів становить лише два відсотки від усього європейського автопарку. Доводиться з прикрістю констатувати, що за можливість швидкого пересування людство сплачує величезну данину, порівнянну хіба що з наслідками світових воєн.
Розуміючи це, світове співтовариство вже давно переймається проблемами безпеки дорожнього руху. На межі століть ця діяльність набрала не лише виразного міжнародного характеру, а й нової динаміки. В березні 2010 року Генеральна Асамблея ООН проголосила початок Десятиліття дій за безпеку дорожнього руху — як зазначається в преамбулі, «з метою стабілізації ситуації, а згодом і зниження прогнозованих рівнів смертності в ДТП». У резолюції з цього питання міститься заклик до держав — членів Організації Об’єднаних Націй посилити управління безпекою дорожнього руху на своїх територіях, надати особливу увагу дорожній інфраструктурі, безпеці транспортних засобів, поведінці учасників руху, просвітництву у цій сфері тощо.
Україна однією з перших на найвищому рівні заявила про підтримку глобальної ініціативи ООН. У рамках Десятиліття дій за безпеку дорожнього руху відповідні державні структури почали вести певну роботу, хоч здебільшого кожна за своєю тематикою. Так уже вийшло, що роль координатора в цій справі взяли на себе громадські організації, зокрема Всеукраїнська асоціація безпеки дорожнього руху. Завдяки їхнім зусиллям цього року вже вчетверте поспіль проводиться загальнодержавний Тиждень безпеки руху, що стартував 12 листопада.
— У рамках тижня пройдуть форуми, прес-конференції, «круглі столи», засідання дискусійних клубів, автопробіг та інші акції, а завершиться він заходами, приуроченими до Всесвітнього дня пам’яті жертв ДТП, — розповів президент асоціації Михайло Берлін. — Особливість нинішнього Тижня безпеки руху в тому, що це не просто черговий профілактичний захід, спрямований на попередження травматизму на дорогах. Головне його завдання — прозвітувати перед суспільством, що зроблено в державі за рік і чи вдалося хоч якось поліпшити ситуацію на автошляхах. Водночас це й платформа для предметного діалогу влади, бізнесу і громадськості.
Справді, якщо на дорогах країни гинуть люди, відповідальність за це передовсім лежить на державі, яка має будувати безпечні дороги, приймати ефективні закони і забезпечувати їх виконання, а також формувати культуру поведінки учасників дорожнього руху. Тому підтримка і активна участь у проведенні Тижня безпеки руху низки відомств, включаючи МВС, Мінінфраструктури, Міносвіти, МОЗ, а також понад 20 інших організацій, видається цілком природною. Але нинішні заходи позначені ще однією особливістю — чи не вперше участь у них широко беруть українські страхові компанії, які зацікавлені в підвищенні безпеки руху.
Страхування за європейськими стандартами
— Це знакова подія для всього страхового ринку країни, — зазначає генеральний директор Моторного (транспортного) страхового бюро України Борис Візіров. — Уперше страховики об’єдналися для реалізації стратегічного проекту з підвищення безпеки дорожнього руху. Ми порозумілися не лише в оцінці ситуації, що склалася на автодорогах, а й у тому, що поліпшити її можна тільки спільними зусиллями. Бачте, світова практика активної участі страхових компаній у забезпеченні безпеки дорожнього руху цілком логічна — у розвинених країнах страховики беруть активну участь у підвищенні безпеки руху, оскільки саме вони компенсують як матеріальні, так і моральні збитки, завдані внаслідок ДТП. У нашій країні більшість таких витрат лягає на держбюджет, а частина взагалі не виплачується.
Тому пора запроваджувати європейську практику участі страхового ринку у відшкодуванні не лише матеріальної шкоди, а й компенсації медичних витрат та збитків у зв’язку з втратою працездатності громадянами тощо. Треба знімати цей тягар з плечей держави і застосовувати реальні економічні важелі страхування, переконаний Борис Візіров.
Ці питання стали однією з головних тем Всеукраїнського форуму «Національна система безпеки дорожнього руху. Шляхи реформування», що пройшов у перший день Тижня БДР-2012. Його учасники наголошували, що економічно вигідніше вкладати кошти в якісну підготовку водіїв, у поліпшення інфраструктури доріг, у превентивні проекти сфери безпеки руху, аніж у компенсацію втрат на автошляхах. На часі й налагодження ефективної системи допомоги постраждалим у ДТП. Водночас експерти відзначали, що всі дорожні проблеми можна розв’язати лише за наявності в державі сильної політичної волі.
Гасло Тижня безпеки руху — «Безпека на дорогах залежить від кожного», — обрано не випадково, зазначається у зверненні організаторів до всіх учасників дорожнього руху. Світова практика доводить ефективність саме спільних зусиль держави і громадськості в цій сфері, отже для того, аби на наших дорогах настав порядок, кожен має зробити свій внесок. Дотримання Правил руху, розуміння засад безпечної поведінки на автошляхах і повага до них, культура і взаємодопомога на дорозі — головні чинники безпеки і комфорту учасників дорожнього руху.
До речі. Днями Апеляційний суд в Угорщині засудив на 22 місяці позбавлення волі віце-прем’єр-міністра сусідньої Хорватії Радимира Чачича за спричинення ДТП, в якому загинули дві людини.
За повідомленням РБК-Україна, цим самим суд скасував м’якший, умовний вирок суду нижчої інстанції, винесений Чачичу в червні.
Після оголошення вироку Чачич заявив у Загребі, що подав у відставку зі своїх посад віце-прем’єр-міністра і міністра економіки Хорватії.