Бізнесменів на «круглому столі» на тему «Презентація концепції реформування системи державних закупівель у сфері охорони здоров’я» було втричі більше, ніж журналістів. Чимало прийшло й представників пацієнтських організацій. Це й не дивно: для одних прозорість процесу та рівня конкуренції — це питання виживання компаній, для інших вчасність закупівлі й доступність ліків — питання виживання їх самих.

На сьогодні ні прозорості, ні рівності, ні вчасності, ні доступності немає. На цьому дружно зійшлися і заступник міністра охорони здоров’я України Ігор Перегінець, і голова парламентського Комітету з питань охорони здоров’я, радник Президента України Ольга Богомолець, і голова правління Центру протидії корупції Віталій Шабунін, і голова правління БФ «Пацієнти України» Дмитро Шерембей, й інші учасники зустрічі.

Тому потрібно, по-перше, очистити міністерство від корупціонерів, а по-друге, ухвалити закон, який змінить правила держзакупівлі ліків. Уточню відразу: йдеться лише про ліки, які закуповують для невідкладної допомоги, мінімуму для лікарень та для пацієнтів із соціальними хворобами — СНІДом, туберкульозом, рідкісними патологіями тощо. Решті й далі доведеться купувати ліки самостійно, хоч більша прозорість та конкурентність одного сегменту ринку (за різними даними, на держзакупівлі ліків тільки цього року має бути витрачено від 4 до 6 мільярдів гривень) позитивно позначиться і на ситуації з цінами загалом.

Нові правила закупівель зупинять «таблеткову» корупцію. Фото з сайту pragmatismopolitico.com

За словами одного з розробників нової концепції юриста Лани Сінічкіної, починати реформу треба із затвердження галузевих стандартів. Адже досі немає протоколів лікування (у них прописано зокрема, які медпрепарати потрібно застосовувати) на всі хвороби. А ті, що є, безнадійно застаріли. Тобто не містять нових досягнень фармацевтики, до того ж замість діючої речовини часто пишуть назву конкретного препарату, не зазначаючи поряд «або еквівалент».

Через недосконалість стандартів браковані такі ланки процесу: перелік необхідних для закупівлі лікзасобів; номенклатура; інформація про предмет закупівлі.

Недосконалість правил проведення держзакупівель ліків дає змогу перекупникам та їхнім спільникам у держорганах застосовувати різноманітні схеми незаконного збагачення. Так, за словами Дмитра Шерембея, один із найрозповсюдженіших корупційних механізмів, особливо під час закупівель у регіонах, — об’єднання великої кількості препаратів в один лот. «Траплялося, — розповідає Дмитро, — що в один лот внесли понад 100 препаратів, що призводило до повної монополізації тендера, оскільки з таким лотом міг вийти тільки один конкретний учасник».

На розроблення та ухвалення й тестування нових процедур маємо три роки. Це той час, протягом якого буде чинним нещодавно розроблений та ухвалений у парламенті закон про проведення закупівель критично потрібних ліків через міжнародні організації. Авторитетні міжнародні установи допоможуть нам чесно перекрити 70% таких потреб. Ще десять покриємо за рахунок регіональних закупівель, і решту 20 — через так звану реімбурсацію (повернення пацієнтам витрат на ліки після самостійного їх придбання з дотриманням певних правил). А вже з 2019 року, згідно з планами згаданих реформаторів, через реімбурсацію забезпечуватимуть 80% потреби у критичних ліках, а ось для решти 20, які усе-таки пройдуть через державу (тобто МОЗ), і має запрацювати презентована схема упрозорювання витрати грубих державних грошей.

А що ж нині? «Нагальна потреба розроблення нової концепції держзакупівель не означає, що МОЗ сидить склавши руки, — зазначив Ігор Перегінець. — Розроблено проект наказу про створення робочої групи з удосконалення держзакупівель; почато формування національного переліку життєво необхідних ліків; удосконалюється робота із запасом препаратів, лікарськими протоколами. 1,8 мільярда гривень буде спрямовано на міжнародні закупівлі вже цього року».

Похваливши роботу пана Перегінця та його колег, Ольга Богомолець зазначила, що чимало чиновників з міністерства треба негайно звільнити: «Триває саботаж. Досі, незважаючи на вимоги парламентського комітету, немає у відкритому доступі ні референтних (тобто таких, які дають змогу порівнювати) цін на ліки в Україні, ні таких цін у референтних країнах. Ще гірше те, що досі міністерство не передало прокуратурі матеріалів про зловживання із тендерними закупівлями за минулий рік».

У виступах інших учасників прозвучала дуже тривожна інформація про можливий зрив держзакупівель ліків у цьому році. На те, щоб запустити всі необхідні процеси (довидати всі невидані накази й постанови тощо) і встигнути не лише пройти передбачені законом процедури (а це півтора місяця), а й виготовити потрібні партії ліків (відповідно два, а то й три місяці), залишився (зробіть зворотний відлік від нового 2016 року) тільки тиждень!