Питання змін у системі освіти останнім часом порушують вже не вперше. Так, на одному з нещодавніх урядових засідань чільне місце було приділено організації так званих опорних шкіл. Саме вони покликані стати частиною підвалин масштабної реформи середньої освіти. У традиційному спілкуванні зі співвітчизниками у десятихвилинному форматі Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк докладно зупинився на більшості аспектів, пов’язаних із майбутніми змінами.

Зміни відчують і вчителі

Чому саме навколо середньої освіти стільки розмов? «Базова середня освіта — це те, що створює фундамент для майбутнього держави, — відповів з екранів Прем’єр. — І це те, що дасть змогу нашим дітям здобувати якісні знання, скласти зовнішнє незалежне оцінювання, вступити до вищих навчальних закладів, а потім отримати фах і роботу».

Нині середню освіту в 17 тисячах шкіл здобувають близько чотирьох мільйонів дітей. Допомагають їм у цьому майже півмільйона вчителів. Утім, слід говорити не стільки про кількість, скільки про якість. Уряд запропонував нову систему так званих опорних шкіл. «Це нова система освіти для дітей, які навчаються в маленьких містечках і селищах. Створюється система, де базова школа має інвестиції в навчання та інвестиції в якісні знання, — пояснив Арсеній Яценюк. — Це означає, що в такій школі безкоштовний інтернет, сюди купують нові класи фізики, математики, хімії, біології. У такій школі є мультимедійний комплекс з ІТ-технологіями. У такій школі спрямовують кошти на ремонт спортивних залів і кабінетів, здійснюють заходи з енергоефективності. Це пластикові вікна, утеплення школи і нормальні умови для здобуття якісних знань».

Шлях до знань лежить не лише крізь терни, а й через вибоїни на автошляхах. Фото Володимира ЗАЇКИ

Кошти від оптимізації мережі шкіл залишаються в цій базовій школі, і директор може їх використовувати для підвищення матеріально-технічного забезпечення й підвищення платні вчителям.

Кожна така опорна школа матиме не менше трьох філій — своєрідні вікові підрозділи. Школи першого ступеня, де діти навчаються з 1 по 4 клас. Після 4 класу учні матимуть змогу навчатися в якісній опорній школі.

Що для цього потрібно? Насамперед кошти. Торік уряд передбачив 100 мільйонів гривень на закупівлю понад 300 мультимедійних класів загалом у країні. Цього року спрямовують 200 мільйонів гривень на появу базових опорних шкіл. Отримують і донорську допомогу від міжнародних фінансових організацій. «Загалом у поточному році ми повинні відкрити 100 базових опорних шкіл», — цитує департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабміну слова Прем’єра.

Поділився він і думкам з приводу масштабної реформи вищої освіти, яку уряд проводить ось уже два роки: «Ми ухвалили новий закон. Ми підписали угоду з Європейським Союзом «Горизонт-2020», яка відкриває доступ українським науковцям і студентам до європейських фондів, європейських знань та європейської якості навчання».

Як здешевити будівництво доріг

Мріяти можна багато про що, але лише тоді, коли дитина може дістатися до опорної школи. Для цього потрібні автобуси й дороги. Уряд цьогоріч передбачив 500 мільйонів гривень на придбання нових автобусів. На умовах співфінансування з місцевими органами влади до 1 вересня можна купити тисячу шкільних автобусів. До органів місцевого самоврядування Прем’єр звернувся із проханням невідкладно оголосити тендери на придбання техніки.

Щодо доріг, то результат фінансової децентралізації — значне збільшення доходів місцевих бюджетів. Тому під час планування системи опорних шкіл слід спрямувати левову частку цих коштів на ремонт автошляхів.

Загалом проект доріг цього року — ще один пріоритет для уряду. Торік розпочато й завершено будівництво дороги Львів — Івано-Франківськ. Проведено чесний і прозорий тендер. І вартість будівництва цієї магістралі вдалося здешевити майже на третину.

«Я запропонував експеримент. Понадпланові надходження на митницях ділили в пропорції 50 на 50. І 50%, які йшли до місцевого бюджету, спрямовували на будівництво і ремонт доріг в чотирьох областях, — провадив далі Арсеній Яценюк. — І торік Львівська область додатково отримала на ремонт і будівництво доріг 312 мільйонів гривень. Чернівецька — 129 мільйонів гривень. Волинська — 104 мільйони. На жаль, Одеська область не показала ефективності в цьому експерименті».

Утім, цьогоріч ситуація, за словами Прем’єра, поліпшилася. На будівництво й реконструкцію доріг у чотирьох областях завдяки експерименту буде спрямовано майже мільярд гривень. А загальний обсяг цих витрат становитиме приблизно 14 мільярдів. Передбачається відремонтувати й побудувати 1700 кілометрів. Так, заплановано роботи на автошляхах: Дніпропетровськ — Миколаїв, Одеса — Рені, Стрий — Чернівці, трасах Київ — Харків — Довжанський, Київ — Одеса, Київ — Чернігів — Нові Яриловичі. Триватиме ремонт трас Львів — Радехів — Луцьк, Львів — Самбір — Ужгород, Житомир — Чернівці, Київ — Чоп і Стрий — Тернопіль — Кіровоград — Знам’янка.

Остаточний перелік усіх автошляхів, які підлягають ремонту і відновленню в цьому році, уряд затвердить уже найближчим часом. І місцеві бюджети повинні зробити свій внесок у будівництво і відновлення доріг у своїх містах, селах і районах.