ПІДСУМКИ

У році, що минає, валовий збір від кінопоказів  зріс на 25%

Так вітчизняна кіногалузь не розкошувала вже давно: цього року коштів на її розвиток держава виділила вп’ятеро більше, ніж торік,  — 111 млн грн. На наступний рік планується виділити загалом 176 млн грн (з них 160 млн — на створення й поширення національного фільму), повідомила на підсумковій прес-конференції голова Державного агентства з питань кіно Катерина Копилова. 

У році, що минає, завершено низку кінофільмів, серед яких три повнометражні стрічки: «Звичайна справа» («Чи граєте ви у шахи») Валентина Васяновича, «Тойхтопройшовкрізьвогонь» Михайла Іллєнка та «Кохати чи вбити» Вілена Новака, а також кілька дебютних і документальних стрічок.

Опріч того, для виробників національного кінопродукту з 1 січня цього року впродовж п’яти років діють податкові канікули, котрі передбачають звільнення від сплати ПДВ від початку кіновиробництва й аж до кіноперегляду.

За словами Катерини Копилової, підготовлені до розгляду в парламенті зміни до закону про кінематографію. «Також понад півроку ми працювали над «Концепцією розвитку національної кіноіндустрії на 2012—2017 рр. Її побачимо навесні 2012 року», — повідомила вона.

«Формування нової кіногалузі триває за такими векторами: створення національного фільму, участь України в копродуційних проектах, що дає змогу державі представляти себе в європейській кіноспільноті, і третє — підготовка нового покоління українських кінематографістів. Ми певні, що кіноосвіту в Україні потрібно реформувати», — повідомила пані Копилова.

За новими правилами відбувається віднині й конкурс для отримання державного фінансування кінострічок. «Відмінність нинішнього конкурсу полягає в тому, що ми хочемо бачити проект в цілому. Якщо раніше в Держслужбі з кінематографії розглядалися тільки сценарії, тепер ми слухаємо презентацію творчої групи й аналізуємо проект від його початку до завершення: або це фестивальна картина, і в неї буде більш фахова аудиторія, або це індустріальне кіно, котре має дійти до широкого загалу», — наголосила голова Держкіно. 

За підсумками першого конкурсу, до «Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів на 2011—2012 рр.» було включено 37 проектів.  Контракти підписано з 30 переможцями конкурсу (за словами Катерини Копилової, 7 стрічок не фінансуються з незалежних від Держкіно причин). «Більше  проектів ми не пропустили не через фінансовий стан галузі, а через якість фільмів», — повідомила вона.

Другий конкурс на отримання державного фінансування завершився минулого тижня, і до його другого етапу пройшло 53 кінопроекти, зокрема 8  дебютів, 7 анімаційних робіт , 7 дитячих, 19 неігрових. За словами Катерини Копилової, «коли оголошували перший конкурс, мали надію, що дитячих стрічок буде багато, але, на жаль, за підсумками першого конкурсу, нам не вдалося жодного дитячого проекту довести до реалізації. Тому були дуже задоволені, що на другому конкурсі вони представлені».

Цікаву проблему озвучив гендиректор кінофестивалю «Молодість», член Експертної комісії з питань кінематографії Андрій Халпахчі: «Звіт, який ми слухали сьогодні, — це попередні результати, цих фільмів немає в прокаті,  вони ще в майбутньому. Дуже прикро, що ті фільми, які вже виходили на екран, мали державну підтримку, взагалі не потрапили в кінопрокат. Можна по-різному трактувати російсько-український фільм «Щастя моє», та він мав підтримку, проте, на жаль, взагалі не був випущений у прокат. Це залежить не тільки від Державного агентства, а й від кіновиробників і, безумовно, від зацікавленості кінотеатрів», — наголосив він. 

Цього року Держкіно разом із Національною кіностудією ім. О. Довженка та Національним центром Олександра Довженка розпочали  програму з відновлення української кінокласики. Зокрема, здійснена цифрова реставрація 28 українських класичних фільмів, видано DVD-колекцію української німої кінокласики «Українське німе». Наступного року планується реставрувати 35 кінострічок.