Кабінет Міністрів схвалив проект Закону України №4756 «Про співробітництво територіальних громад» — перший із законопроектів, які Мінрегіон готує в рамках реалізації Концепції реформи місцевого самоврядування. Документ найближчим часом уряд подасть у парламент. Про це на конференції з питань децентралізації державної влади в Україні повідомив віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Володимир Гройсман.
За його словами, система держвлади, створена за останні неповних чотири роки, була надзвичайно централізованою. Вона знищувала місцеве самоврядування і право територіальних громад на розвиток, унеможливлювала їхню фінансову самостійність, сприяла корупції. А тепер в умовах військової агресії Росія намагається експортувати нам ідею державного устрою України — федералізацію. «Це шлях розколу країни і гальмування її розвитку. Ключем до успіху України є децентралізація влади, яка полягає у передачі прав на рівень громад», — підкреслив віце-прем’єр-міністр.
Штовхають на шлях війни
«У жодному тлумачному словнику немає поняття «федералізація» в сенсі перетворення унітарної країни на федеральну. Це сучасний неологізм, який суперечить логіці. Адже федерація — це не процес зміцнення повноважень окремих регіонів, а навпаки, об’єднання державних чи квазідержавних утворень», — уточнив «УК» директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук.
За даними Інституту громадянського суспільства, у світі з понад 200 країн лише 24 мають федеральний устрій. Історія свідчить, що немає жодного випадку, коли унітарна країна добровільно розділилася б на федеральну. Процес об’єднання суб’єктів у федерацію здебільшого є результатом чи підсумком воєн, при цьому відбувається об’єднання колишніх колоній (США, Сполучені Штати Мексики, Канада, Нігерія). Випадки перетворення унітарної держави на федерацію були лише після поразки цієї держави у війні, коли завойовники розділяють її з метою послаблення та неможливості реваншу (Німеччина, Австрія). Багато федеративних країн страждають від внутрішніх суперечностей та конфліктів суб’єктів федерації (Бельгія, Іспанія). Прикладом успішної федеративної країни в Європі є Швейцарія, хоча її офіційний статус — конфедерація.
Для створення федерації потрібне об’єднання суверенних держав чи квазідержав з власними Конституцією, парламентом, урядом, законодавством. В Україні цим вимогам відповідає лише Кримська автономія. «Ультиматум Росії щодо федералізації України — це просто спосіб отримати контроль над окремими суб’єктами федерації шляхом приведення до влади маріонеткових урядів, що дасть змогу «дешево і сердито» контролювати території без «дорогої» у всіх сенсах військової окупації. Унітарна країна привабливіша для великих інвесторів, наприклад банків, тому що немає потреби вступати у відносини з офіційними структурами кожного суб’єкта федерації», — зазначає Анатолій Ткачук.
Почути «малого»
Ідеї федералізації експерти протиставляють децентралізацію державної влади, що закладена схваленою урядом 1 квітня цього року Концепцією реформування місцевого самоврядування. Цей документ передбачає повну децентралізацію влади і передачу повноважень на місця територіальним громадам. Зміни до Конституції України, що передбачають децентралізацію влади і делегування повноважень територіальним громадам, заплановано прийняти восени.
«Та низка проблем, яку ми маємо сьогодні, не носить секторальний характер. Ми повинні змінити систему управління держави для того, щоб якісно змінити життя у нашій країні», — наголосив Володимир Гройсман. За його словами, законопроект «Про співробітництво територіальних громад» дасть змогу істотно розширити їх повноваження для розв’язання спільних проблем соціально-економічного розвитку, зокрема у будівництві та утриманні лікарень, вивезенні сміття, забезпеченні водопостачанням тощо. Цей законопроект передбачає п’ять можливих форм співпраці: делегування одній із громад виконання певних завдань з передачею ресурсів, реалізацію спільних проектів, створення й утримання спільних комунальних підприємств чи установ і навіть утворення спільного органу управління для виконання певних повноважень. Також документ визначає механізми такого співробітництва, його фінансування та контролю.
Законопроект передбачає державне стимулювання співпраці громад, зокрема шляхом надання субвенцій місцевим бюджетам у пріоритетних сферах держполітики. Документ, схвалений урядом, було попередньо погоджено з 13 обласними радами, 21 обласною державною адміністрацією, Київською міською держадміністрацією, Державним фондом сприяння місцевого самоврядування в Україні, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України», Всеукраїнською асоціацією сільських та селищних рад. Знаково, що вже є громади, які готові одразу після ухвалення цього закону Верховною Радою довести на практиці ефективність об’єднання зусиль.