Над написом «Мінздрав прєдупрєждаєт…», який прикрашав у радянські часи пачки цигарок, хто тільки не стьобався. Хоч попередження було правильним, але воно дуже швидко приїлося і перестало виконувати свою застережну функцію. Тому цивілізований світ пішов значно далі й почав вимагати від виробників цигарок розміщувати на пачках картинки, які наочно демонструють наслідки куріння. Наприклад, бразильці малюють здохлих щурів та тарганів із підписом «Так діє миш’як, який є в цигарках».

Хто поховав ініціативу

Медичні попередження у формі ілюстрацій наслідків хвороб на сигаретних пачках з’явилися в Україні два роки тому. З жовтня 2012 року тютюнові компанії, відповідно до постанови Кабміну, почали маркувати упаковки сигарет згідно з новими вимогами законодавства: 50% передньої частини пачки займає напис «Куріння вбиває», а 50% зворотного боку пачки — графічне зображення разом з попереджувальним надписом. Відповідно до законодавства, за виробництво та введення в обіг на території України тютюнових виробів без медичних попереджень передбачено штраф від двох до двадцяти тисяч гривень.

Як бачите, на впровадження цієї прогресивної норми пішло аж три роки. У чому ж річ? Зокрема в тому, що проект постанови тричі виносили на засідання Кабміну і тричі повертали до МОЗ «на доопрацювання». Уряд визнав картинки для зображення на цигарках страшними та відразливими. Тетяна Чорновол тоді провела журналістське розслідування і дійшла висновку, що гальмом постанови був віце-прем’єр Борис Колесніков. А причиною такої зацікавленості в похованні «картинної ініціативи» Чорновол назвала участь Колеснікова в нелегальному тютюновому бізнесі, який, на її думку, процвітав у одній із шахт Донбасу.

Символічно, що ухвалили постанову тоді, коли пан Колесніков був на лікарняному через мікроінфаркт (він, до речі, був затятим курцем, для яких інфаркт — це «рідна» хвороба). Та й то затверджено було обмежену кількість слоганів та зображень, причому — дуже м’яких.

«Ті малюнки, що пройшли цензуру, такі невиразні, що навряд чи хтось кине палити, дивлячись на них. Наприклад, кого може налякати зображення зграйки хвостатих сперматозоїдів?» — писала Чорновол.

Але навіть кастровані урядом Азарова попередження успішно відпрацювали ці два роки. Разом з іншими заходами — підвищенням акцизів, забороною куріння у громадських місцях, забороною реклами тощо — відчутно знизили рівень поширеності куріння в суспільстві.

Але прийшов час замінити ці картинки на інші. Експерти та громадськість закликають владу здійснити ротаціюКоли картинки будуть страшнішими, курці обмінюватимуться цукерками. Фото Володимира ЗAЇКИ ілюстрацій на правдивіші та збільшити їхній розмір, тобто показати наслідки хвороб від куріння для ефективнішого інформування людей про шкоду та негативні наслідки вживання тютюнових виробів.

Невтомні картинки

Міжнародні дослідження доводять, що картинки-попередження на сигаретних упаковках підвищують обізнаність про наслідки для здоров’я і сприяють зниженню рівня поширеності куріння. Справді, страшні фотоілюстрації хвороб на пачках підштовхують частину курців кинути курити, а інших — не починати взагалі. Але, на думку експертів, попереджувальні малюнки на пачках слід періодично замінювати, адже курці поступово звикають до них і просто перестають звертати увагу.

«Попередження на пачці працює 24 години на добу, 7 днів на тиждень. В середньому курець виймає та споглядає упаковку 20 разів на день, або 7300 разів на рік. Такі графічні малюнки також бачать ті, хто навколо курця, — члени родини, друзі, колеги. Про дієвість дизайну упаковки знає і тютюнова індустрія, яка намагається усіляко використовувати пачку в рекламних цілях, — наголошує експерт Українського центру контролю над тютюном Андрій Скіпальський. — Відповідно до цьогорічного громадського моніторингу наявності тютюнової реклами, у 77% від 1026 промоніторених пунктів продажу сигарет виявлено різні форми стимулювання та рекламування тютюнових виробів саме з використанням сигаретної упаковки!»

Інформація про смоли викривляє сприйняття

Експерти також закликають владу почати імплементацію Директиви ЄС 2014/40/EU, яка, крім іншого, передбачає розміщення попередження з малюнком розміром 65% у верхній частині як передньої, так і задньої сторін сигаретної пачки, а також нанесення на 50% площі бокових сторін текстового попередження.

«Споживачі мають право не тільки на вичерпну інформацію про шкоду тютюнових виробів, а й на таку інформацію, яка допоможе їм припинити споживати ці вироби, — вважає завідувач відділу Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ Костянтин Красовський. — В Україні є всі підстави розпочати імплементацію нової європейської директиви найближчим часом, що, зокрема, передбачає розміщення на всіх пачках номера телефону або адреси сайту, які рекомендують, як припинити куріння. Крім того, з пачок має зникнути оманлива інформація щодо рівнів смол та нікотину, яка створює неправильне враження про те, що одні сигарети є нібито менш шкідливими, ніж інші, буде заборонено сигарети з особливим запахом тощо».

Для наочної демонстрації потрібних змін громадські захисники здоров’я українців представили журналістам двометровий макет сигаретної пачки, оформлений відповідно до вимог законодавства ЄС, та продемонстрували найдієвіші зображення з арсеналу міжнародної практики маркування тютюнових пачок.

Вимога якнайскорішої імплементації зазначеної директиви є справедливою та виправданою, тим більше, що уряди інших європейських країн уже розпочали роботу над впровадженням вимог документа. Найпоказовішим є приклад Молдови: парламент цієї країни після ратифікації Угоди про асоціацію ухвалив у першому читанні комплексні зміни до законодавства, які повністю відповідають антитютюновій європейській директиві. На завершення експерти зазначили, що готові передати політичним силам в оновленому парламенті напрацьовані зміни до закону № 1512-VI для запровадження нових вимог до маркування тютюнових виробів.

ДОВІДКА «УК»

Кількість курців серед населення України за 2013 рік скоротилася з 8,35 до 8,1 мільйона осіб, або на 3%. Загалом за останні п’ять років кількість курців скоротилася з 10,1 до 8,1 мільйона осіб, або на 20%.

ДО РЕЧІ

Як виконується закон про повну заборону реклами тютюну

Результати всеукраїнського моніторингу виконання ухваленого два роки тому закону про заборону реклами сигарет свідчать, що він виконується, і прямої реклами немає майже у всіх пунктах продажу. Однак креативність тютюнових компаній прогресує у винайденні нових способів стимулювання продажу тютюнових виробів. Так, спеціальна викладка сигарет з використанням підсвітки, дисплеїв у вітринах та біля кас, дизайнерських рішень привертають увагу до певного тютюнового бренду. Саме викладка залишається дієвим засобом впливу на вразливих споживачів — дітей та молодь. Тому такі дії слід законодавчо заборонити, — впевнені активісти Центру громадянського представництва «Життя», ГО «Інститут Медіа Права» та коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну».

Вітрини з пачками сигарет, розміщення сигарет на яскравому тлі в рамках, боксах та панно, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі тощо — такі хитрощі прямо не заборонено законом, вони є своєрідною «сірою зоною», діяльність у якій дає змогу торговцям через суди уникати відповідальності за фактичну рекламу тютюну.

— За перше півріччя цього року Державна інспекція з питань захисту прав споживачів перевірила 900 суб’єктів господарювання щодо дотримання ними вимог антитютюнового законодавства, в тому числі й заборони куріння в закладах ресторанного господарства. Порушення встановлено у 17,6% випадків. Із них під час планових перевірок зафіксовано 66 випадків порушення закону, а за результатами позапланових заходів — 92 випадки. До адміністративної відповідальності притягнуто 25 осіб, на яких накладено стягнення на загальну суму понад 12 тисяч гривень. До підприємств, що порушили вимоги законодавства, застосовано фінансові санкції на суму 271,8 тисячі гривень, — повідомив Олег Кобельков, начальник відділу Держспоживінспекції.

Відповідаючи на запитання «УК» щодо того, наскільки така боротьба є успішною, пан Кобельков зазначив, що торговці тютюном зловживають постановою Кабміну, яка забороняє до кінця цього року контролюючим органам проводити перевірки підприємців, тому дію постанови не варто продовжувати на наступний рік.