ОБЕРЕЖНО!
Шахраї використовують методи
нейролінгвістичного програмування, тож жертвою афер може стати будь-хто
Остап Бендер знав 400 способів відбирання грошей у населення. Його послідовники придумали безліч нових варіантів, використовуючи новітні технології. Нині можна бути ошуканим де завгодно: на вулиці, у транспорті, в банку і навіть удома, сидячи перед комп’ютером. При цьому шахраї не застосовують насильства — люди віддають гроші добровільно.
На село нігерійському дідусеві
Те, що великий комбінатор називав чесним відбиранням грошей, сьогодні отримало назву лохотрон. До речі, честь винаходу цього терміна належить журналістам. На початку 90-х років минулого століття відома газета надрукувала статтю про шахраїв, які запрошували перехожих зіграти в лото. Журналіст скаламбурив, і лототрон перетворився на лохотрон. Слово прижилося в народі. Сучасні діти лейтенанта Шмідта винаходять нові способи обману, а їхні дії стають витонченішими. Наприклад, можливості, які надає Інтернет, навіть не снилися «великому комбінаторові». Способів обману тут безліч — від пропозицій «вигідної» роботи до віртуозних шахрайських схем.
Майже 8% інтернет-афер припадають на «нігерійські листи». Цей вид шахрайства поширився по всьому світу в електронному вигляді. Ви отримуєте на e-mail лист, що повідомляє про смерть у теплій африканській країні вашого далекого родича, про існування якого мовчать навіть сімейні легенди. Його засмучений адвокат пропонує допомогти отримати спадок і пропонує взяти на себе всі бюрократичні складності. «Спадкоємець» лише повинен надати особисті дані і деяку суму грошей для покриття витрат. І багато людей з власної волі переводять чималі гроші на рахунки незнайомців.
Трапляються й інші варіації листів: ви можете отримати звісточку від африканського короля або президента, який просить про допомогу в банківських операціях з переказу грошей з Нігерії за кордон або від дочки опального політика, що перебуває в таборі біженців. До речі, в 2005 р. «нігерійським» спамерам була присуджена Шнобелівська премія з літератури.
Ексклюзивна пропозиція дорогої косметики вводить клієнта в стан емоційної незахищеності. Фото Олександра ЛЕПЕТУХИ
Бути ошуканим у центрі столиці
Втім, аферисти не забувають і про старі способи шахрайства. Варто лише трохи змінити сценарій, залишивши перевірені часом методики, — і жертва на гачку. Ви думаєте, що знаєте все про їхні хитрощі — про канадську оптову компанію, диво-пилосос Кірбі, чарівні подушки з вовни, таймшери — і не потрапите у пастку? Помиляєтеся! В цьому я переконалася на власному досвіді.
Одного разу на мій мобільний зателефонували. Приємний жіночий голос повідомив, що моя подруга (назвали ім’я та прізвище) була в якомусь спа-салоні на косметологічній процедурі. Голос запропонував пройти таку саму процедуру і мені, причому безкоштовно. Чесно кажучи, нічого дивного в цьому не було. Багато салонів проводять подібні заходи в рекламних цілях. Чому б не піти? Щоправда, трохи збентежило те, що дівчина кілька разів повторила, що прийти треба з паспортом. Мовляв, це потрібно для статистики відвідувачів.
Перш ніж розпочати процедуру, дівчина-косметолог старанно розповідала про те, що вся косметика, якою я користувалася раніше, жахлива, тому що зроблена з нафти, зі шкідливими консервантами. І тільки в їхньому салоні — натуральна, розроблена за сучасними методиками. Особливо вразило мене повідомлення про інтелігентні кристали, які запрограмовані на якусь особливу частоту і тому допомагають шкірі зберігати життєвий баланс. Потім мені обробили половину обличчя і запропонували помилуватися на себе в дзеркало. Справді, півобличчя мало набагато привабливіший вигляд. Не давши отямитися, дівчина показала прайс-лист. Набір диво-косметики коштував 13 тисяч 300 грн. Але якщо куплю сьогодні, то — 10 тисяч 300 грн.
На допомогу дівчині прийшов молодий чоловік, який представився менеджером. Удвох вони переконували мене, що купувати треба зараз, бо завтра буде дорожче. У моїй голові вихором крутилися думки: треба брати, але де знайти гроші? Менеджер з готовністю повідомив, що сьогодні в них є вигідний варіант — тільки для мене. Треба лише назвати свої паспортні дані і укласти договір з банком. І тут у моїй голові все раптом стало на свої місця. Слово «паспорт» виявилося ключем, який мене розкодував. Утім, щоб благополучно забратися з цього закладу, мені довелося дати 5 телефонів знайомих (вимагали 20). Наступного дня телефонувала їм, попереджала і вибачалась.
Діставшись додому і подякувавши Богові за порятунок, зазирнула в Інтернет і знайшла сотні повідомлень від жінок, які купили цю косметику, уклавши договір на величезні кредити (40—50%). Всі говорили одне й те саме: не розумію, як це сталося, була як у тумані, вийшла вже з набором косметики і договором на кабальний кредит (ось для чого був потрібен паспорт). Договір складений так, що повернути гроші практично нереально. Тим більше, що за законом косметичні засоби поверненню і обміну не підлягають. Ось уже кілька місяців киянки намагаються розірвати кредитні договори (косметика неякісна, є багато випадків алергії, ціна надмірна), проте ні товариство захисту прав споживачів, ні міліція їм не допоможуть. У банку кажуть, що договір складали зі спа-салоном, у нього і запитуйте. У салоні відповідають: ідіть до банку.
Наша газета спробувала з’ясувати, чи можна вибратися з цього замкненого кола. Три асоціації українських банків і відома юридична фірма, до яких ми звернулися, відмовилися коментувати ситуацію. У київській міліції кажуть, що навряд чи зможуть порушити справу проти цієї компанії, адже постраждалих ніхто не змушував підписувати цей договір. Їх переконували, але силу не застосовували. Ось і виходить, що продукцію, придбану на вкрай невигідних умовах, повернути не можна, як не можна й отримати втрачені гроші (згідно з договором, покупець зобов’язаний протягом року виплачувати щомісячно понад тисячу гривень). У центрі столиці цілком легально і комфортно влаштувалися аферисти, які абсолютно безкарно крутять свій лохотрон.
Звичайно, можна сказати: жертви самі винні, адже з пістолетом над ними насправді ніхто не стояв. Але, опинившись особисто в такій ситуації, я б утрималася від висновків. На жаль, ми вкрай мало знаємо про засоби і методи, якими оперують шахраї. Тож сподіватися на свою невразливість від лохотронників не варто. До речі, нині майже всі повідомлення ошуканих жінок практично зникли з Інтернету. Залишилися лише рекламні пропозиції цієї диво-косметики. Отже, шахраї захищають свої інтереси максимально (на відміну від нас, потенційних жертв).
ДУМКА ФАХІВЦЯ
Аферист використовує весь психологічний арсенал
Веста БОНДАР,
лікар-психотерапевт Центру психотерапії
і
медичної психології Київської міської клінічної
психоневрологічної лікарні № 1:
— Нині техніки НЛП (нейролінгвістичне програмування) і маніпулювання свідомістю людей доступні багатьом. Аферисти спеціально навчаються цьому. Якщо нахабно і відверто залізти в чужу кишеню, то потерпілий побіжить до найближчого відділення міліції. А якщо хитро обвести навколо пальця, міліція навряд чи допоможе. На підготовку до «акції» витрачається не менше часу, ніж в артистів цирку, що репетирують ризиковані трюки. Аферист відпрацьовує все до дрібниць, щоб приспати пильність найобережнішої людини, використовуючи весь психологічний арсенал. Перше враження на 38% залежить від тону голосу, на 55% — від візуальних відчуттів. І лише на 7% — від того, що говорить наш новий співрозмовник.
Коли вам телефонують або приходять з якоюсь пропозицією, ви не готові до цього, не знаєте, як себе поводити. Якщо погоджуєтеся — вже потрапили в пастку, і далі все відбуватиметься за чужим сценарієм. Зазвичай на початку презентації вам дарують невеличкий подарунок (в нашому випадку це безкоштовна процедура). Це приємно клієнтові, а для продавця — покупка вашої лояльності. Тепер можна попросити телефони друзів клієнта для майбутніх демонстрацій, а найголовніше — перейти до другого ступеня обробки. Протягом усієї демонстрації вам ставитимуть запитання, на які одна відповідь: «так». Ви багато разів відповісте «так», перш ніж вам поставлять запитання, в якому зацікавлений продавець.
Прийом базується на тому, що одна з найсильніших установок людини — бажання мати гарний вигляд. У нашому випадку це бажання означає бути логічним, послідовним, обов’язковим. Якщо протягом усієї демонстрації ви багато разів відповіли, що хочете користуватися якісною косметикою, то на запитання «ви хочете мати гарний вигляд з нашою якісною косметикою?» машинально дасте таку саму відповідь. Тим більше, що товар вам дають потримати в руках, наочно демонструють його властивості. А в спа-салоні додаються ще й тактильні відчуття (вам роблять приємний масаж, наносять крем, ви повністю розслабилися, потрапили в стан емоційної беззахисності, за якого людина найлегше піддається навіюванню). Саме в цей момент вас і «хапають» аферисти.
Часто продавці використовують наше стереотипне мислення. Наприклад, якщо щось коштує дорого, значить, воно якісне. Ще один прийом — ексклюзивність пропозиції та терміновість у прийнятті рішення. Клієнту кажуть: для вас — особливі умови, причому тільки сьогодні (до речі, це правило діє й на розпродажах, якими багато хто так захоплюється). Тож у певній ситуації будь-яка людина може виявитися жертвою аферистів.
ГОЛОВНІ ПРАВИЛА ЗАХИСТУ
1 Навчіться говорити «ні». Забудьте слова «незручно», «соромно». В таких ситуаціях вони недоречні.
2 Якщо вам зателефонували або запропонували щось, не поспішайте погоджуватися. Розберіться в ситуації, дізнайтеся назву фірми, товару, прізвища продавців, подивіться документи. Якщо пропонують щось підписати, спочатку уважно прочитайте. Якщо вам не дають це зробити, постійно відволікають — отже, це лохотрон. Намагайтеся отримати максимум інформації з інших джерел (у випадку зі спа-салоном клієнтам варто було спочатку зайти в Інтернет).
3 Мінімізуйте свої емоції. В таких ситуаціях чим більше емоцій, тим менше розумного осмислення подій.
ЦІКАВО ЗНАТИ
Слово «лох» походить від фінського «lohi», що означає рибу лосось. Після нересту лососеві риби стають млявими і їдять що завгодно, тому стають легкою здобиччю рибалок, навіть непрофесійних. Селяни Карелії, Мурманської й Архангельської губерній вважали, що це дурна риба, яку легко зловити.