ПЕРСПЕКТИВИ

Українці не поспішають купувати нові авто

Продаж нових легкових автомобілів наступного року в Україні становитиме 230–240 тисяч. Таку думку висловлюють експерти цього ринку. Торік порівняльне прогнозування становило більше. Тобто вітчизняні автолюбителі мали б придбати приблизно 250 тис. автомашин.

Проте за 10 місяців цього року реалізація легкових автомобілів збільшилася незначно — менше за очікування, які закладали в планових показниках автодилери і виробники. Отже, за попередніми підсумками, на кінець цього року продаж виготовлених в Україні автомобілів і завезених із-за кордону (нових) зросте не більш ніж на 5–8% прогнозу.

Приблизно стільки становитиме й реалізація в наступному році, як стверджують фахівці. Вони називають кілька причин, які не дали й не дадуть можливості справдитися оптимістичному прогнозу. Насамперед нестабільність економічного зростання, підвищення ставок автокредитів, девальваційні очікування покупців, невирішене питання про утилізаційний збір на авто з Російською Федерацією разом з можливими проблемами, що виникнуть із СОТ у плані введення утилізаційного збору на авто, які імпортуються з країн цієї організації.

Кому довіряти?

«Український ринок легкових автомобілів у 2013 році за збереження нинішньої ситуації, зокрема щодо курсу валют і податків, у кращому разі збережеться на рівні цього року», — вважає директор компанії «Ніссан Україна» Андрій Нестеренко. А ось на вартість авто може вплинути введення Україною утилізаційного збору. Європейська асоціація автовиробників уже прийняла рішення, що в разі введення подібних правил вона вимагатиме від своїх урядів введення санкцій проти українського експорту.

У свою чергу вітчизняні автовиробники, частка яких у загальному обсязі авторинку постійно скорочується і становить 18,5%, гадають, що введення цього збору дасть їм можливість зберегти робочі місця, наростити виробництво і завантажити потужності. Нині цей показник становить не більш ніж 20%. А найбільші з виробників автівок — корпорації «Богдан» і «Укравтопром» — на кінець цього року навіть не планували їх виробництво.

Прогнозуючи обсяг продажу нових авто за підсумками цього року, в коментарі для ЗМІ директор департаменту «НІКО Менеджмент» Ярослав Вовк сказав, що, найвірогідніше, наступного року залишимося на рівні 2011-го, ймовірне зростання не перевищить усього 5%. Він також вважає, що головними чинниками, які вплинули на низький рівень продажу автомобілів, є дороге і малодоступне кредитування.

«Споживачі не відчувають достатньої впевненості в завтрашньому дні й не готові купувати за таких умов машини, люди чекатимуть більшої стабільності», — твердить Ярослав Вовк.

Скільки коштуватимуть ключі від омріяної машини? Фото з сайту decarlada.ru

Фінустанови констатують…

Тим часом представники банківського сектору кажуть, що кредитування в цьому сегменті ринку розвивається непоганими темпами. «Наші оцінки оптимістичні: якщо проаналізувати ринок кредитування, то ставки справді вищі, ніж у 2011 році. Але при тому обсяги їх видачі такі самі, що й торік. Ринок утримався на потрібному рівні, бо попит зберігся. Багато клієнтів приходять з великим початковим внеском, тобто це ті, хто продав старе авто і готовий купити в кредит нове», — таку думку висловив один із керівників кредитного департаменту провідного вітчизняного банку.

Говорячи про вартість кредитів, банкіри зазначають, що за довгостроковими позиками можливе впровадження банками плаваючих ставок, прив’язаних до індексу ставок за депозитами фізосіб і політикою Нацбанку в цій царині.

Перспективи розвитку автокредитування, а з ним і автопродажу пов’язані не лише зі ставками та вимогами до позичальників, а і з розвитком субсидованих автовиробниками кредитних програм. Сьогодні таку можливість пропонують кілька відомих автомарок. І їхні прогнози для наступного року тут дуже оптимістичні: 20% зростання видачі кредитів порівняно з нинішніми.

Наприклад, «Renault» в Україні 25% авто уже продає в кредит. «Близько 400 кредитів на місяць ми видаємо за двома брендами (Renault і Nissan). Такі кредитні програми — це майбутнє для клієнтів автокредитування, і в 2013 році ці обсяги можуть зрости», — так прокоментували ситуацію для ЗМІ у RCI Financial Services України.

Можливо, така практика придбати автомашину збільшить показники реалізації. Водночас це один із небагатьох оптимістичних варіантів. Час вкаже, яким шляхом ідемо.

ПРОГНОЗ

Зимове КАСКО стане дешевшим

Віталій ЮРКІВ
для «Урядового кур’єра»

Ринок страхових послуг іноді істотно впливає на остаточне формування цін на авто, а в нинішній непростій економічній ситуації може відіграти і роль певного каталізатора вартості тієї чи іншої машини.

Страховики поки що не роблять точних прогнозів щодо того, наскільки можуть здорожчати поліси КАСКО наступного року. Оскільки серед найбільш вагомих причин здорожчання поліса експерти цього ринку називають девальваційні процеси і розвиток економіки. «Вплинути на ці процеси може лише держава, — зауважує президент Ліги страхових організацій України Наталія Гудима. — Усі ми сподіваємося на стабільність національної валюти». Тому можна сподіватися, що страховики не підніматимуть тарифи на КАСКО, якщо курс гривні не впаде.

Вони самі шукають варіанти зниження вартості поліса, пропонуючи варіанти збільшення франшизи (від 0 до 5%), особливо з пошкодження авто. Крім того, обов’язково запропонують нові гнучкі страхові продукти, так звані міні-КАСКО (скорочений список ризиків, які може покрити поліс), «зимові» КАСКО (страхування на 3–4 місяці), продукти типу КАСКО 50 на 50, коли клієнт платить половину вартості поліса, а за умов настання першого страхового випадку доплачує всю вартість страховки. А також КАСКО за першим страховим випадком, коли клієнт платить повну вартість страховки за всіма ризиками, але за настання страхового випадку відразу після виплати страховка припиняє свою дію.

Як показує практика, з КАСКО здебільшого мають справу власники кредитних авто. Ті ж, у кого машина вже не перебуває в банку як застава, зазвичай купують тільки ОСАГО. Ціни на цей вид страхування регулює держава, тому передбачити, як зміниться вартість полісів у 2013 році, складно, — таку інформацію поширив «Автопортал».

Загалом це лише часткові прогнози. Чинників впливу на розвиток цього ринку дуже багато, тут можна було б говорити про вартість пального і про акцизи. Але у переддень Нового року хочеться вірити, що у рік Змії ми будемо спроможні придбати автомобіль.