ДОВГОБУД

У Дніпропетровську планують отримати кредит на добудову підземки

Майже після 15-річної перерви торік відновилося будівництво другої дільниці першої черги Дніпропетровського метрополітену. Це три станції — «Музейна», «Центральна» та «Театральна», які ведуть від головного залізничного вокзалу до центральної частини міста. Торік на метробуді не лише відновили гірничопрохідницькі роботи, а й погасили всі борги перед підрядником, зокрема із заробітної плати. 2012 рік, за словами голови Дніпропетровської облдержадміністрації Олександра Вілкула, має стати поворотним у реалізації одного з найбільших інфраструктурних проектів Дніпропетровщини. 

У держбюджеті закладені гарантії

Однак для прискорення будівництва підземки і розгортання тут повномасштабних робіт слід знайти великі фінансові ресурси та потужного підрядника. Це завдання місто сподівається розв’язати за допомогою залучення міжнародних кредитів і має у цьому підтримку Києва.

За словами О.Вілкула, питання відпрацьоване у центральних органах влади, продумані варіанти співпраці з найпривабливішими стратегічними партнерами — Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) і Європейським інвестиційним банком (ЄІБ).

 За погодженою схемою співпраці, позичальником буде Україна, а одержувачем — комунальне підприємство «Дніпропетровський метрополітен» (торік метро передали з державної власності у комунальну). Для залучення кредитів окремим рядком у держбюджеті на 2012 рік закладено відповідні кошти.

 Згідно з попереднім техніко-економічним обгрунтуванням, яке на замовлення ЄБРР виконали консалтингові компанії «Скотт Вілсон ЛТД» (Великобританія) та SGS Austria (Австрія), вартість проекту добудови до 2015 року трьох нових станцій метрополітену становить 368 млн євро (понад 4 млрд грн). Із них у вигляді кредитних коштів від ЄБРР та ЄІБ планують отримати 304 млн євро (по 152 млн євро від кожного банку) під надані урядом України державні гарантії.

 — Маємо завершити перемовини із ЄБРР та ЄІБ, напрацювати всі необхідні документи, кредитну угоду, а потім на міжнародному тендері визначити великого підрядника, — розповів О. Вілкул і підкреслив: — Головним завданням цього року, яке стоїть перед усіма задіяними у проекті сторонами, є забезпечення плацдарму для розгортання робіт підрядником. Зокрема міська влада має вирішити всі земельні питання, перенесення інженерних комунікацій, забезпечення високих потужностей електропостачання будівельних майданчиків (має бути побудована нова підстанція в центрі міста) тощо.

Пасажиропотік збільшиться вдесятеро

 Днями представники ЄБРР і ЄІБ у Дніпропетровську вивчали ситуацію щодо кредитування метрополітену, ознайомилися з його роботою. За словами банкіра ЄІБ Бориса Штайна фон Кмінскі, було багато питань, однак на всі отримано відповіді. Він стверджує, що досі банк ще не працював із великими інфраструктурними проектами в Україні.

 — Проект будівництва трьох станцій метро в обласному центрі цікавий та важливий для нас. Це перший проект, з яким ми почали працювати у вашій країні. Ми позитивно оцінюємо його реалізацію. І ми вдячні Олександрові Вілкулу за те, що всі організаційні роботи (передусім надання потрібної інформації для складання звіту та прийняття рішення щодо кредитування) виконані на найвищому рівні та в найкоротший термін, — сказав Борис Штайн фон Кмінскі.

За його словами, проблемних питань з добудови метро не буде. Адже нині у світі існує багато підрядних організацій, які зможуть побудувати підземку в Дніпропетровську, обравши для цього найефективніший метод.

Рішення щодо надання кредиту можуть прийняти орієнтовно у квітні-травні, а кошти очікують у листопаді 2012 року. У разі позитивного рішення гроші нададуть не менш ніж на 20 років (термін ще уточнюється).

Якщо вдасться взяти кредит під 2,5 % річних (libor+1) на 25 років з відстрочкою виплати тіла кредиту на 6 років, проект має стати самоокупним уже після добудови трьох станцій підземки. Очікується, що пасажиропотік у метрополітені підвищиться майже в 10 разів. Якщо нині в Дніпропетровську з 500-мільйонного пасажиропотоку на рік на метро припадає  лише 10 млн, то із подовженням гілки підземки у центр міста цей показник зросте до 106 млн і втричі збільшить рентабельність перевезень метрополітену.

 У планах також добудова метрополітену до Південного вокзалу — а це ще одна станція і стикування підземки із залізничними коліями, що дасть змогу пустити рейковий автобус і створити 35 наземних станцій, з’єднавши швидкісним транспортом правобережжя і лівобережжя міста. Так пасажиропотік збільшиться ще вдвічі — до 205 млн пасажирів на рік.

Аванс отримано, зарплату підвищать

За словами голови облдержадміністрації, нині на будівництві метрополітену ситуація стабільна: заборгованості нема, робота триває. Держава надала аванс на суму 13,4 млн грн, що дасть змогу в першому кварталі 2012 року підтримувати в безпечному стані гірничі виробки і продовжити будівництво метро.

— Ми продовжуємо працювати з центральними органами влади над подальшим планом фінансування 2012 року, — повідомив О. Вілкул. — Слід також привести у відповідність проектно-кошторисну документацію. У рамках сприяння розвитку кластера будівництва на Дніпропетровщині та для перегляду кошторису проекту з добудови метрополітену Мінрегіонбуд підтримав нашу ініціативу щодо збільшення рівня заробітної плати, рекомендованої під час складання кошторисів на будівельні роботи, майже на 50%.

Мінрегіонбуд переглянуло у бік збільшення рівень зарплати будівельників по всій Україні — з 2300 до 3400 гривень. Як пояснив голова правління ПАТ «Дніпрометробуд» Валерій Каруца, відповідною постановою міністерства створено умови для підвищення зарплати на будівництві. Завдяки цьому буде легше розв’язувати кадрові питання й на «Дніпрометробуді». Він нагадав, що торік метробудівці пройшли 100 метрів тунелю від «Центральної» і розпочали створювати котлован для вестибюля станції. На 2012 рік заявлено обсяги фінансування 250 млн грн. Заплановано розгорнути роботи з 6 вибоїв двох стволів, освоїти виділені кошти й підготувати майданчики для розгортання будівництва після отримання кредитних коштів.

ДОВІДКА «УК»

Будівництво метрополітену в Дніпропетровську розпочалося після того, як 15 березня 1982 року Рада Міністрів СРСР включила його у титульний список найважливіших будівництв країни. Після розпаду Союзу роботи припинили і відновили у 1990-х за сприяння тодішнього очільника області Павла Лазаренка. 25 грудня 1995 року Дніпропетровський метрополітен ввели в експлуатацію. Однак розпочала роботу тільки перша дільниця першої черги підземки, а це 6 станцій однієї лінії завдовжки 7,8 км, час поїздки — 14 хвилин.