Прокурор
Дніпропетровської області
Наталія МАРЧУК

 

Дніпропетровська область – ключовий регіон нашої держави, де знайшли своє гармонійне поєднання людський, природничий, промисловий та науковий потенціали. Напередодні введення в дію нового Кримінального процесуального кодексу в органах прокуратури йде значна перебудова напрямків та методів роботи у новому законодавчому полі. Про перспективи розпочатих змін, своїми думками ділиться прокурор Дніпропетровської області Наталія МАРЧУК.

— Наталіє Василівно, наближається 19 листопада – дата введення в дію нового КПК. У чому полягає необхідність термінового реформування правової сфери нашої держави?

— Об’єктивна необхідність та політична воля Президента України В.Ф. Януковича, Генерального прокурора України В.П. Пшонки до корінного переосмислення ролі і функцій органів правоохоронної системи, судової системи й органів прокуратури спонукали до негайного проведення реформ у цій важливій сфері. Саме рішучість керівництва держави стала головною рушійною силою процесу.

Мета одна —   забезпечення дотримання норм Конституції та прав громадян. Адже міць держави, насамперед, у економічно забезпечених і соціально захищених, впевнених в своїй країні та її державності громадянах.

Ми повинні розуміти, що сьогодні органи прокуратури реформуються на виконання вимог Конституції, рекомендацій світової спільноти, взятих на себе міжнародних зобов’язань України, —  з урахуванням національних, економічних, соціальних особливостей. Це повністю відповідає нашим європейським прагненням та світовій практиці.

Дуже важливо, щоб держава і наші громадяни відчували, що цей механізм, який буде побудований в ході реформування, не просто виписаний на папері, а й ефективно діє на практиці.

— Яка роль і місце прокуратури за новим Кримінальним процесуальним кодексом України?

—Зміни, які відбудуться з набранням чинності 19 листопада 2012 року новим Кримінальним процесуальним кодексом України, можна вважати дійсно революційними. Цілком зрозуміла істотна зміна процесуального статусу прокурора.

Так, прокурор фактично здійснює контроль за ходом досудового слідства всього досудового розслідування, керує процесом збору доказів тощо. У подальшому він прийматиме рішення про можливість направлення справи до суду з обвинувальним актом і особисто буде підтримувати державне обвинувачення у цій справі.

Суттєво зміниться підслідність злочинів: досудове розслідування будуть проводити в основному слідчі органів внутрішніх справ. Слідчими служби безпеки України, податкових органів та на час дії перехідних положень — слідчими прокуратури, — досудове слідство буде проводитись не більше ніж у 2-3 % кримінальних справ.

Враховуючи необхідність реального забезпечення нагляду за додержанням прав громадян, майже кожне процесуальне рішення слідчого, а особливо пов’язане із обмеженням конституційних прав, в т.ч. щодо тимчасового вилучення речей та документів, — за новим кодексом підлягає узгодженню з прокурором.

— Хто тепер прийматиме рішення про порушення кримінальної справи?

—Після 19 листопада такої процесуальної дії взагалі не буде. За кожною заявою, повідомленням про злочин з моменту внесення в Єдиний реєстр злочинів буде проведено повноцінне розслідування.

І це багато в чому ускладнює та збільшує обсяг роботи для прокуратури, але спрощує з точки зору проведення перевірки та є безперечною перевагою для звичайного громадянина, бо відтепер ніхто більше не зможе відмовити в реєстрації його звернення за надуманими підставами.

Ми вже сьогодні, в порядку виконання завдань, поставлених Генеральним прокурором України, звернули увагу на те, яким чином ми можемо підготувати наших працівників до роботи в нових умовах.

І всі міські та районні прокуратури Дніпропетровської області працюють у такому режимі: зареєстровано заяву — прокурор не чекаючи крайнього терміну, відведеного законом, відразу ж включається для проведення нагляду за ходом перевірки. Так-от, по деяких містах і районах кількість «відмовних» рішень зменшилася на 20%. І відповідно — зросла кількість порушених справ.

А після 19 листопада будь-яка заява з моменту її внесення до реєстру буде предметом ретельної прокурорської перевірки.

— Хто відповідає за ведення цього реєстру?

—Прокуратура. На сьогодні, за дорученням Президента України, під керівництвом Генерального прокурора та за активною участю перших осіб всіх правоохоронних відомств, ведеться підготовка Положення про Єдиний реєстр злочинів. Це, безумовно, дуже важливий елемент забезпечення виконання нового кодексу.

Для порівняння можу сказати, що Єдиний реєстр ведеться серед інших країн СНД, наприклад, в Казахстані, але якщо я не помиляюся, то там органи прокуратури розробляли і вводили в дію цей реєстр приблизно два роки. У нас на виконання такої роботи значно менше часу.

— Очевидно, що у процесі підготовки нового кодексу до введення в дію виявилися моменти, що потребують доопрацювання?

—Я думаю, що практика покаже. Нам наразі критикувати поки немає чого. Є закон, який тільки вступить в силу 19 листопада, і життя йде вперед, напевно будуть якісь поправки пропонуватися, коли ми побачимо плюси і мінуси. Поки є великий рух вперед. Я пропоную говорити сьогодні про те, що є така правова конструкція — закон прийнято, підписано Президентом України, незабаром він вступить в силу. Підготовкою забезпечення неухильного виконання норм цього кодексу ми і займаємось.

— Окрім сфери кримінального провадження, іншим важливим напрямком роботи прокуратури є захист інтересів держави у суді.

—Так, дійсно. Ведеться велика робота щодо повернення у державну власність як незаконно відведених земельних ділянок, так і привласненого майна.

Зокрема, Дніпропетровським апеляційним господарським судом задоволено апеляційну скаргу прокурора та визнано недійсним розпорядження голови Новомосковської райдержадміністрації стосовно відведення земельної ділянки водного фонду площею 1148,2 га в оренду приватній фірмі. Суд зобов’язав повернути цю ділянку державі.

Інша сфера діяльності. За позовами прокурорів в інтересах держави до ВАТ «Інтерпайп Нижньодніпровський трубопрокатний завод», ТОВ «Інтерпайп Ніко Тьюб», ВАТ «Інтерпайп Новомосковський трубний завод» із зазначених підприємств стягнуто заборгованість за спожитий природний газ у сумі 644 мільйона гривень.

Як приклад можна навести підприємство ВАТ «АК «Дніпроавіа». Перевіркою у квітні 2012 року встановлено, що вказане підприємство має заборгованість до бюджету зі сплати збору за аеронавігаційне обслуговування.

Прокуратурою Дніпропетровської області внесено припис на адресу ВАТ «АК «Дніпроавіа», на виконання якого стягнуто до бюджету 900 тисяч гривень.

До речі, було повернуто у власність держави аеронавігаційну систему, що незаконно використовувалась підприємством, та злітно-посадочну смугу.

— Парламент обмежив наглядове відомство в заходах реагування – скасовано норми закону щодо протесту та припису прокурора. Чим це обумовлено?

—Внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» обумовлене вимогою часу і лінією Президента на зменшення імперативного впливу прокуратури на досудовій стадії. Це йде в руслі міжнародної практики, в т.ч. європейської моделі роботи прокуратури.

Прокурор за змінами не порушує дисциплінарне провадження, прокурор не вносить протести та приписи. Прокурор реагує на порушення закону шляхом внесення подання  про їх усунення, а перевірки додержання законодавства підприємствами проводяться після винесення мотивованої постанови прокурора.

Сподіваюсь на мудрість, правову освіченість і державницький підхід, в т.ч. посадових осіб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, які з розумінням поставляться до подання прокурора в разі явного порушення закону і поновлення прав громадян та захисту інтересі держави забезпечать вже в ході розгляду подання.

А в разі невиконання подання прокурора — йти до суду.

— Наскільки це вплине на методи роботи?

—Наведу приклад. Дуже важлива сфера — екологія. Було таке, що підприємства систематично переносили терміни виконання природоохоронних заходів, тому що ці заходи фінансуються за рахунок прибутку, а як немає прибутку — то з року в рік підприємства отримували відстрочки щодо виконання зобов’язань з обмеження шкідливих викидів.

Ми пішли іншим шляхом. Навіщо ми будемо рахувати чийсь прибуток? Тим більш, що прибуток — категорія економічна і певним чином регулюєма. Судами задоволені позови прокуратури Дніпропетровської області, де в рішеннях чітко виписано: не виконуєте зобов’язання — зупинити діяльність підприємства!

Також задоволено позови прокурорів про зобов’язання впровадити екологічний моніторинг та провести реконструкцію з метою зменшення викидів забруднюючих речовин до Криворізької ТЕС ВАТ «Дніпроенерго», ПАТ «Євраз Баглійкокс», ПАТ «Євраз Дніпродзержинський коксохімічний завод», ВАТ «Нікопольський завод феросплавів», ПАТ «ДніпроАзот».

Завдяки напрацьованій практиці в результаті спільної роботи з головою Дніпропетровської обласної державної адміністрації, першими керівниками підприємств великого бізнесу в області розпочато процес перегляду екологічних програм, що тягне за собою зміни термінів і механізму фінансування природоохоронних заходів. Результат знаєте який? Велика кількість підприємств (ВАТ «Павлоградвугілля», ТОВ «Метінвест Холдінг», ПАТ «Євраз – ДМЗ ім. Петровського») розпочали цей процес.

Головні зусилля нового керівництва ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» в галузі екології зараз направлені на поетапні впровадження нових екологічних безпечних технологій. На цей час підприємство веде переговори з Фондом державного майна України відносно більш раннього виконання модернізації 12 агломашин гірничо-збагачувального комплексу  (із закінченням у 2018).

Великий бізнес відгукнувся на гостру необхідність охорони природи. Пішов назустріч, хоча законодавче поле жодним чином не змінилося.

Ми йдемо сьогодні вперед, і ті колишні ситуації з порушенням кримінальних справ за шкідливі викиди, ця горезвісна методика розрахунку збитків, яку Мінекології досі не підготувало, — все це в минулому. Ми просто подумали і змінили механізми впливу. І в цій ситуації ми спрацювали злагоджено у взаємодії з обласною держадміністрацією, а суди підтримали наші вимоги.

І ще один висновок з наведених прикладів. Ми дуже сподіваємось, що завдяки нашій спільній роботі з великим бізнесом, Україна, її працьовитий народ отримають належне вшанування, довкілля буде захищено, вимоги закону виконано. І це буде нашим головним спільним успіхом.

Юрій СПЕКТОР
для «Урядового кур’єра

ДОСЬЄ «УК»

Наталія МАРЧУК. Прокурор Дніпропетровської області.

Державний радник юстиції другого класу. Заслужений юрист України.

В органах прокуратури з 1996 року. Працювала на посадах прокурора м. Горлівка, заступника, першого заступника прокурора Донецької області.

З 10 грудня 2010 року — прокурор Дніпропетровської області.»