ЗНАЙШЛИ ВИХІД?
У Черкасах занепокоєні практикою відновлення підйомників на умовах співфінансування
Ліфтове господарство Черкас, як і багатьох інших міст України, перебуває, м’яко кажучи, далеко не в найкращій ситуації. Як повідомив директор спеціалізованого ремонтно-будівельного підприємства «Черкасиліфт» Петро Сорокалет, більша частина підйомних механізмів міста уже відпрацювала нормативний термін експлуатації. Та якщо досі ремонти ліфтів багатоповерхівок, окрім тих, що розміщені в кооперативних будинках та будинках, де створені ОСББ, проводили коштом міського бюджету, відтепер мешканці змушені будуть сплачувати з власної кишені 65% вартості ремонту. На останній сесії міської ради, яка затвердила програму соціально-економічного розвитку міста на цей рік, уперше за історію обласного центру впроваджено здійснення поточних і капітальних ремонтів ліфтів і систем диспетчерського зв’язку на умовах співфінансування з жителями міста.
20 тисяч — сума чимала
— Щоб уявити, який тягар лягає відразу на плечі черкасців, — прокоментував депутат міської ради Віктор Білоусов, який серед кількох інших був проти такого рішення, — зазначу: цього року планових капітальних ремонтів потребують 380 ліфтів на суму понад 7 мільйонів гривень! Можна лише поспівчувати як мешканцям будинків з ліфтами, так і «Черкасиліфту», адже підприємство може опинитися перед фактом масових неплатежів.
— Так, це крок до знищення нашого підприємства, — підтвердив Петро Сорокалет. — Наслідки ж довго себе чекати не змусять. За таких умов частину ліфтів доведеться зупиняти на невизначений строк через неспроможність оплати мешканцями ремонту. Перша ластівка такого підходу вже є: кілька днів тому в будинку 88 на вул. Горького вимушено зупинили ліфт, який відпрацював 25 років і потребує капітального ремонту. Його власником є КП «Придніпровська СУБ». Оскільки роботи обійдуться більш як у 20 тисяч гривень, де знайдуть кошти мешканці цієї малосімейки, аби оплатити таку послугу?
— Можна було б говорити про певні пожертвування чи посильну допомогу населення, — додає Віктор Білоусов. — Проте такі витрати, як пропонує міська влада, приміром, пенсіонерам взагалі не до снаги. Якщо ліфти зупиняться на невизначений термін в очікуванні ремонту, люди похилого віку, хворі та інваліди, які не зможуть самотужки долати сотні сходинок, так само на невизначений строк опиняться фактично ув’язненими у стінах своєї квартири. Інший варіант — невідремонтовані ліфти, якщо їх не зупиняти, загрожуватимуть черкасцям аваріями з нещасними випадками.
За чиї кошти його лагодитимуть? Фото Світлани СКРЯБІНОЇ
Джерело потенційної небезпеки
Місцеві органи влади ще кілька років тому розробили регіональні програми модернізації, ремонту та заміни ліфтів, які експлуатуються в житловому фонді. Однак виконання цих програм, як наголошують у територіальному управлінні Держгірпромнагляду, в Черкаській області вкрай незадовільні через хронічний брак коштів. На Черкащині, де загалом експлуатується 2112 ліфтів, ситуація склалася загрозлива: понад 70% цих механізмів відпрацювали нормативні строки експлуатації. У цьому році закінчується термін служби ще 148. Вони одразу стають джерелом потенційної небезпеки. Як тут не згадати про резонансні приклади загибелі людей при експлуатації такої техніки у Запоріжжі, Харкові, Кривому Розі, Кіровограді!
Фахівці наголошують: експлуатація устаткування підвищеної небезпеки після завершення терміну служби не допускається без експертного обстеження, яке дає можливість реально оцінити стан ліфта й визначити розмір затрат на його капітальний ремонт.
Нині власниками більшості з них в обласному центрі є СУБи (служби управління будинками). Саме в їхньому підпорядкуванні перебуває більшість проблемних ліфтів, але вони не забезпечують утримання їх у справному стані, а про капітальний ремонт (вартість близько 20 тисяч гривень), і тим більше — заміну, для чого потрібно понад 300 тисяч гривень, — взагалі не йдеться.
Ініціатива міського голови перекласти розв’язання цієї проблеми на плечі самих мешканців будинків, які, за його розрахунками, мали б сплачувати 65% вартості таких ремонтів, вважають чимало комунальників, не є виходом і суперечить основним положенням міської комплексної програми забезпечення безперебійної роботи ліфтів у Черкасах «Ліфти 2010—2015».
Протягом минулого року державні інспектори управління Держгірпромнагляду через виявлені порушення заборонили роботу 14 ліфтів. За допущення цих порушень вісім посадових осіб притягнуто до адміністративної відповідальності. Висновок напрошується сам собою: допоки регіональні програми будуть по суті лише «деклараціями про наміри», ліфти зупинятимуться.
З іншого боку, безперечно, вихід треба шукати. Адже якщо тенденція з моральним старінням та фізичним зносом зберігатиметься, то, за оцінками фахівців, до 2016 року не менш як 75% ліфтового парку країни, а можливо, й більше, застаріє остаточно. Це потягне за собою не тільки матеріальні проблеми, а й реальні загрози здоров’ю та життю користувачів. Ліфтова проблема вимагає консолідації зусиль усіх зацікавлених сторін. Вона має розглядатися як проблема національної безпеки країни.
З метою забезпечення безпеки приміщення одним з популярних і ефективних засобів є «противовзломные роллеты».
При розробці протизламної ролетної системи застосований ряд унікальних технічних рішень, що забезпечують високий ступінь захисту об'єкту:
- Ролетний профіль посилений з додатковими замками;
- Конструкція шини приховує деталі кріплення;
- Опорний профіль перешкоджає підводу інструменту (брухту, гайкового ключа і т. д.) під нижній край;
- Бічні кришки посилені сталеві.
Всі ці елементи роблять протизламні ролети надійними і стійкими до злому і проникнення в приміщення.