ТЕРИТОРІЯ ЗАКОНУ
В столиці відкрили дитячу «гарячу лінію»
Майже тиждень у прокуратурі міста Києва працює телефон «гарячої лінії» 527-71-37, куди громадяни можуть повідомити про факти порушення законодавства у сфері захисту прав дітей, зокрема на усиновлення, освіту, охорону здоров’я, працю, порушення їхніх житлових, майнових і соціальних прав. А також звернутися з питань бездіяльності органів влади та місцевого самоврядування, зокрема під час прийняття рішень щодо матеріально-технічного забезпечення закладів, у яких утримуються та перебувають неповнолітні. І хоча минуло небагато часу, кількість звернень постійно збільшується.
«До нас звертаються як самі діти, так і батьки, дідусі й бабусі, які хочуть отримати допомогу з питання захисту прав та інтересів дітей або пораду щодо того, як краще вчинити в тій чи іншій ситуації, — розповідає заступник начальника відділу захисту прав та свобод дітей прокуратури міста Києва Оксана Димитрієва. — Так, на «гарячу лінію» зателефонував підліток, який виховується в дитячому будинку «Родина» в Києво-Святошинському районі. За словами хлопця, цей будинок хочуть розформувати, а дітей влаштувати до будинків сімейного типу в селі Лисенка. Але, по-перше, діти не хочуть туди переїжджати. По-друге, вони просять надати їм можливість закінчити навчальний рік на старому місці. З урахуванням того, що дитячий будинок розташований поза межами Києва, ми звернулися до колег у Київську обласну прокуратуру, щоб там провели перевірку і з’ясували, чому дітей хочуть перевести до іншого закладу, чи враховано їхню думку, чи не порушуються їхні права на освіту».
За словами Оксани Димитрієвої, телефон «гарячої лінії» працює в робочі дні з 9:00 до 18:00 години, а в позаробочий час та вихідні — в режимі запису повідомлень. За повідомленнями, які надходять, організовують перевірки та вживають заходів до поновлення порушених прав дітей. «Наприклад, в одному зі звернень ішлося про порушення житлових прав дитини. Мама придбала житло з урахуванням інтересів дитини, але потім з’ясувалося, що за вказаною адресою було зареєстровано ще 17 осіб. З огляду на те, що тут може йтися про шахрайство, за яке передбачено кримінальну відповідальність, ці факти ретельно перевірять. Для вжиття за наявності підстав цивільно-правових заходів, спрямованих на поновлення прав дитини, ми запросили заявницю до прокуратури міста для з’ясування всіх обставин справи та ознайомлення з документами щодо купівлі-продажу житла», — додала прокурор.
Ще в одному повідомленні, яке надійшло на телефон «гарячої лінії», йшлося про вчинення насильства в сім’ї та погрозу вбивства. Звернулася жінка, яка виховує дитину в цивільному шлюбі. Вона розповіла, що разом з ними у квартирі проживає брат її чоловіка, який їй постійно погрожує.
Сімейні конфлікти становлять левову частку таких звернень. Особливо часто телефонують люди, які перебувають у цивільному шлюбі. Наприклад, чоловік поскаржився, що жінка, яка народила йому в цивільному шлюбі дитину, тепер живе окремо. При цьому дитина постійно перебуває в жахливих антисанітарних умовах. Доводиться прокурорам розв’язувати й соціальні проблеми. Так, киянка, яка виховує дитину-інваліда, повідомила, що протягом багатьох років не може отримати інвалідний візок. Інша жінка не могла оформити путівку на оздоровлення дитини.
Підсумовуючи перші дні роботи «гарячої лінії», Оксана Димитрієва запевнила, що в кожному конкретному випадку буде оперативне й ефективне реагування, щоб кожна родина та конкретна дитина отримали допомогу, якої потребують.