За даними Державної служби статистики, в Україні на 1 червня 2015 року кількість зареєстрованих безробітних (тих, які звернулися до центрів зайнятості по допомогу в працевлаштуванні та отримали статус безробітного) становила 469,4 тисячі осіб (для порівняння: торік за анологічний період таких громадян було 456,1 тисячі осіб). Втім, частина працездатних людей шукає роботу самостійно. Тож наведений показник становить 25,4% усіх безробітних працездатного віку, визначених за методологією Міжнародної організації праці з використанням даних вибіркового обстеження населення. А на одне робоче місце в країні претендують від 6 до 10 кандидатів залежно від регіону. Тому ситуація на ринку праці непроста.

Тенденцію зростання кількості непрацевлаштованого населення в країні експерти пояснюють політичною та економічною ситуацією, пов’язаною з окупацією Криму Російською Федерацією, агресією Росії на сході країни. Зокрема, Україна зіткнулася з проблемою зайнятості внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій, що створює додаткове навантаження на ринок праці центральних і західних областей.

Підвищити рівень зайнятості населення органи державної влади планують шляхом створення додаткових робочих місць, впровадження програм з перекваліфікації, сприяння молодіжній зайнятості, розвитку приватного підприємництва тощо. Міністерство соціальної політики оголосило про старт реформи у системі зайнятості, яка, зокрема, передбачає модернізацію служби зайнятості, впровадження кращого вітчизняного та європейського досвіду забезпечення працевлаштування населення. Раціональна організація роботи в службах зайнятості як один із пріоритетів нової програми значною мірою впливає на рівень заповнювання вакансій, тривалість безробіття та й на розвиток економіки регіонів в цілому. Чи нині отримують офіційно зареєстровані безробітні очікуване вирішення своїх проблем?

З початку року на урядову «гарячу лінію» з питань зайнятості населення надійшло понад 1400 звернень, з них майже 700 стосувалися працевлаштування, у т.ч. числі за сприяння Державної служби зайнятості. Серед заявників – молодь, люди похилого віку, яким не вистачає пенсійних виплат, внутрішні переселенці, колишні військовослужбовці, які проходили службу за призовом під час мобілізації.

Громадяни, зокрема, нарікають на неналежну роботу працівників служб зайнятості. Вони інформують, що їм видають направлення на працевлаштування на підприємства, де робочі місця вже зайняті, не враховують їхню кваліфікацію, а також пропонують тимчасові роботи без урахування стану їхнього здоров’я. Крім того, недостатня роз’яснювальна робота щодо законодавства у сфері зайнятості часто призводить до конфліктних ситуацій із громадянами.

Так, заявник з м. Кіровограда, демобілізований з військової служби у березні, поскаржився, що йому відмовили у реєстрації у центрі зайнятості, оскільки у Луганському прикордонному загоні надали довідки невідповідного зразка про підтвердження періоду проходження військової служби та середньоденне грошове забезпечення для розрахунку виплат на випадок безробіття. Кіровоградський міськрайонний центр зайнятості направив запит до Кіровоградського об’єднаного комісаріату щодо надання довідок затвердженої форми. Під час зворотного зв’язку заявник повідомив, що його взято на облік та призначено допомогу у зв'язку з безробіттям.

Переселенка з Донбасу, яка разом з малолою дитиною переїхала на Херсонщину, просила допомогти їй працевлаштуватися в обласному центрі, пояснюючи, що у смт Новоолексіївці, де вона тимчасово проживає, роботи нема. Під час телефонного зв’язку з’ясовано, що жінці запропоновано працевлаштуватися у м. Херсоні.

Заявниця з Дніпропетровської області телефонувала від імені сина, який перебуває на обліку в Синельниківському міськрайонному центрі зайнятості. Громадянка повідомляла, що там не проводять навчання безробітних з організації підприємницької діяльності, яке мало розпочатися ще у квітні. Дніпропетровський обласний центр зайнятості поінформував, що оскільки у квітні–травні групи слухачів були вже сформовані на підставі раніше поданих заяв безробітних, сина заявниці зарахують до наступної групи. Зворотним зв’язком встановлено, що чоловіка зараховано до групи підвищення кваліфікації на липень за напрямом навчання «Основи бізнес-планування».

Загалом за період із 6 по 12 липня на урядову «гарячу лінію» надійшло 34 658 дзвінків, через Інтернет зареєстровано 272 звернення.
0-800-507-309— урядова «гаряча лінія» працює цілодобово. 044-284-19-15 — для жителів м. Києва.
+380-44-284-19-15 — для громадян, які перебувають за кордоном.
Веб-сайт Урядового контактного центру www.ukc.gov.ua

Раїса КУЛЬЧИЦЬКА
для «Урядового кур’єра»