ДЕРЖАВНИЙ БОРГ

У світовому рейтингу країн з найбільшим приростом запозичень Україна посіла 13 місце

 

Звичайно, можна тішити себе тим, що ми принаймні не у першій п'ятірці, проте результати аудиту державного та гарантованого боргу за 2009 рік і аналіз тенденцій у 2010 році, оприлюднені Рахунковою палатою, оптимізму не додають. Адже їх приріст за минулих два роки становив понад 100 млрд грн. На кінець минулого року обсяг державного та гарантованого державою боргу становив 317,9 млрд грн (майже 40 млрд дол. США). Порівняно з 2008 роком у 2009-му він збільшився на 128,5 млрд грн. Це відбулося внаслідок надходження до загального фонду державного бюджету коштів МВФ, зростання курсів іноземних валют до гривні (орієнтовно 3 млрд грн) та за рахунок випуску ОВДП для збільшення статутних капіталів банків і НАК "Нафтогаз України". Особливо тривожним, вважають фахівці Рахункової палати, є стрімке зростання витрат на його обслуговування і погашення. В умовах падіння ВВП минулого року і незначного його зростання у 2010-му збільшення боргового навантаження на державні фінанси створює загрозу стабільності для економіки та фінансово-економічної безпеки країни. Великі ризики виникають також у питанні своєчасного та повного виконання боргових зобов'язань - пікові навантаження на державний бюджет боргових виплат почалися у 2009 році, коли було сплачено понад 40 млрд грн, а у 2010-2013 роках середньорічні боргові платежі передбачаються на рівні понад 50 млрд грн.

Аналіз показників державного та гарантованого державою боргу у 2010 році засвідчив, що його обсяги продовжують зростати високими темпами. Так, за 9 місяців він зріс на 86,4 млрд грн, або 27%, та досяг 404,3 млрд грн. Стрімко зростає і борговий тягар у розрахунку на одного громадянина. У вересні 2010 року на кожного громадянина вже припадало понад 1 тис. дол. США (майже 8,5 тис. грн) боргових зобов'язань. Накопичений державний борг вперше перетнув позначку в 50 млрд дол. США, що майже в 1,5 раза перевищує золотовалютні резерви держави, сформовані Нацбанком. За оцінками Рахункової палати, основною причиною стрімкого зростання державного боргу є надзвичайно великі державні запозичення, що значно перевищують необхідні обсяги фінансування державного бюджету. Аналіз обсягів здійснених запозичень до доходів держбюджету свідчить, що за останні два роки їх рівень становить значну частину доходів (у 2009 році здійснено запозичень на суму 121 млрд грн, отримано доходів на суму 209,7 млрд грн, за 9 місяців 2010 року - 98,6 млрд грн та 162,7 млрд грн відповідно). Темпи нарощування боргових зобов'язань у кілька разів перевищують темпи росту економіки держави і, відповідно, створюють загрозу національній економічній безпеці.

Як зазначають аудитори, вперше за всі роки незалежності Державною програмою економічного і соціального розвитку України на 2010 рік визначено заходи щодо оптимізації рівня і структури державного боргу. Їх мета -недопущення неконтрольованого зростання державного боргу та утримання його у запланованих межах. Проте аналіз змісту цих заходів, встановлених строків і стан виконання засвідчив їх нереальність з огляду на встановлені терміни. Приміром, розробка Мінфіном разом з Мінекономіки, Нацбанком та Мін'юстом законопроекту щодо державного боргу передбачалась ще у червні-липні 2009 року, проте Програмою на 2010 рік її термін встановлений лише на листопад. Наразі документи перебувають у процесі їх узгодження залученими установами. А підготовку постанови уряду щодо порядку розроблення і контролю за реалізацією середньострокової стратегії управління державним боргом передбачено Програмою лише в грудні 2010.

За оцінками Рахункової палати, такі пункти, як "здійснення подальшого розвитку внутрішнього ринку державних цінних паперів" та "встановлення чітких пріоритетів у політиці державного гарантування за кредитами і забезпечення її переорієнтації на самоокупні інвестиційні проекти", що встановлені Програмою, є фактично загальнодекларативними, оскільки не визначають ні конкретних заходів для такого розвитку внутрішнього ринку цінних паперів, ні чітких пріоритетів у політиці державного гарантування. А проект постанови уряду щодо зменшення ризиків при наданні державних гарантій і розподілу цих ризиків між державою, кредиторами і бенефіціарами державних гарантій, який Мінфін разом з Мінекономіки та Мін'юстом, згідно з Програмою, мали розробити до липня 2010 року, на перше жовтня цього року, або через 3 місяці після визначеного терміну, тільки доопрацьовується та погоджується. І хоча урядом у 2010 році прийнято низку рішень щодо розвитку та удосконалення нормативно-правового поля регулювання боргових операцій, проте значна їх частина не доведена до логічного завершення - такий висновок фахівців головного аудиторського офісу держави. На їхню думку, уряду необхідно посилити контроль за ефективністю використання коштів.